Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
II etap terapii pedagogicznej
– terapia właściwa
Drugi etap terapii pedagogicznej poświęcony jest na intensywne nauczanie czytania i pisania na materiale literowym wykorzystywanym w ‘zerówce’ – 22 litery alfabetu międzynarodowego + litera ł. Czytania i pisania uczy się metodą sylabową.
Ćwiczenia czytania i pisania przeplatane są ćwiczeniami funkcji percepcyjno-motorycznych, które kontynuujemy z etapu I. W czasie ćwiczeń etapu II dbamy również o zachowanie ciągłości oddziaływań psychoterapeutycznych.
Nauczanie czytania i pisania na drugim etapie terapii pedagogicznej przebiega etapami (nie należy mylić etapów terapii pedagogicznej z etapami nauczania czytania i pisania na drugim etapie terapii pedagogicznej).
Etapy nauczania czytania i pisania
1. Poznawanie liter (ewentualnie utrwalanie znajomości liter)
2. Czytanie i pisanie sylab dwuliterowych otwartych
○● np. ma, me, to, ru, ki, wy,
3. Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych (a następnie wielosylabowych) złożonych z sylab dwuliterowych otwartych
a) Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych złożonych z sylab dwuliterowych otwartych
○● ○● np. bu – ty
b) Czytanie i pisanie wyrazów wielosylabowych złożonych z sylab dwuliterowych otwartych
○● ○● ○● ○● np. sa – ła – ta, lo – ko – mo – ty – wa
4. Czytanie i pisanie sylab trzyliterowych zamkniętych
○●○ np. kot
5. Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych (a następnie wielosylabowych) złożonych z sylab dwuliterowych otwartych i trzyliterowych zamkniętych
a) Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych złożonych z sylab dwuliterowych otwartych i trzyliterowych zamkniętych
○● ○●○ np. re –bus
○●○ ○● np. buł –ka
○●○ ○●○ np. kan – gur
b) Czytanie i pisanie wyrazów wielosylabowych złożonych z sylab dwuliterowych otwartych i trzyliterowych zamkniętych
○● oraz ○●○ np. wyw – rot – ka, po – mi – dor
6. Czytanie i pisanie sylab trzyliterowych otwartych
○○● np. dwa, kto, kra, sto, zło, dno
7. Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych (a następnie wielosylabowych) zawierających poznane wcześniej sylaby (dwuliterowe otwarte, trzyliterowe zamknięte i trzyliterowe otwarte)
a) Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych zawierających poznane wcześniej sylaby
○○● ○● np. kra – ta
○○● ○●○ np. mły – nek
b) Czytanie i pisanie wyrazów wielosylabowych zawierających poznane wcześniej sylaby
np. sto – do – ła, kro – pel – ka
8. Czytanie i pisanie sylab czteroliterowych
○●○○ np. list, wilk
○○●○ np. staw, zlew
9. Czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych zawierających sylaby czteroliterowe
○○●○ ○● np. słom – ka
○○●○ ○●○ np. kras – nal
10. Czytanie i pisanie sylab pięcioliterowych
○○○●○ np. sklep
○○●○○ np. kleks
11. Doskonalenie umiejętności czytania zdań i tekstów złożonych z wyrazów o różnej strukturze
np. dro – go – wskaz, port – mo – net – ka
III etap terapii pedagogicznej
– doskonalenie umiejętności czytania i pisania
Głównym zadaniem na III etapie terapii pedagogicznej jest doskonalenie umiejętności czytania i pisania u dzieci poprzez opracowanie problemów specyficznych dla polskiej pisowni. Ćwiczenia pisania i czytania przeplatamy ćwiczeniami funkcji percepcyjno-motorycznych, aby je nadal doskonalić (nie dopuścić do regresu) oraz nie doprowadzić do przetrenowania i przemęczenia dzieci ćwiczeniami czytania i pisania. Również w tym etapie zachowujemy ciągłość oddziaływań psychoterapeutycznych.
Etapy ćwiczeń doskonalących czytanie i pisanie
1. Wprowadzenie dwuznaków oraz czytanie i pisanie wyrazów z dwuznakami (sz, cz, ch, dz, dż)
2. Wprowadzenie fonemów miękkich oznaczanych znakiem diakrytycznym oraz czytanie i pisanie wyrazów ze zmiękczeniami (ć, ń ,ś, ź, dź)
3. Wprowadzenie oznaczenia fonemów miękkich przez i oraz czytanie i pisanie wyrazów ze zmiękczeniami przez i (ci, ni, si, zi, dzi),
4. Różnicowanie pisowni i, j,
5. Czytanie i pisanie wyrazów z utratą dźwięczności w wygłosie i śródgłosie
6. Opanowanie pisowni ą, ę oraz grup literowych om, em oraz on, en
7. Opracowanie zasad pisownia ó, u, rz, ż, h, ch.
8. Doskonalenie czytania i pisania wyrazów ze zbiegiem spółgłosek w nagłosie, śródgłosie i wygłosie (np. dzban, jabłko, gość)
9. Doskonalenie tempa czytania i umiejętności czytania ze zrozumieniem
10. Doskonalenie umiejętności pisania ze słuchu
11. Doskonalenie umiejętności pisania z pamięci