Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

13.Struktura bytowaczowieka1. Pytanie o strukturbytow. byt: okrelenie elementw skadowych (wsptworzcych)byt. natura tych elementw. wzajemne relacje. struktura zoonoci. czowiek jako byt: okrelenie elementw wsptworzcychbyt ludzki. wyrnienie dwch podstawowych sfer: duch i ciao. natura tych elementw struktury bytu ludzkiego. relacja midzy tymi sferami. wanoi priorytet tych sfer. wzajemna redukowalnotych sfer. jjedno. rrnorrodno2.1. Aspekty struktury bytowej czowiieka. onttollogiicczznyy. duch materia. wiadomo byt. epiissttemollogiicczznyy. umys ciao. rozum zmysy. anttrropollogiicczznyy. dusza ciaoo. mylenie fizjologia ciaa2.2. Aspekty struktury bytowej czowiieka. akkssjjollogiicczznyy. duchowa warto cielesno. duchowo materialno. pssyycchollogiicczznyy. psychika organizm. mylenie reagowanie na bodce. prrzzyyrrodniicczzyy. mzg ciao. ja mzg3..1.. Sttrruktturra byttowa czzowiieka::podsttawowe orriienttacjje. ssprr miidzzyy moniizzmem a pllurralliizzmem. czowiek: byt jakociowo jednorodny?. czowiek: byt jakociowo rnorodny?3..2.. Sttrruktturra byttowa czzowiieka::podsttawowe orriienttacjje. moniizzm anttrropollogiicczznyy. czowiek jest bytem zooonym z jednorodnychelementw. czowiek jest bytem ukonstytuowanym przezjakocciioowoo jjeeddeenn ppooddssttaawoowyy cczzyynnnniikk. idealistyczny. materialistyczny3..3.. Sttrruktturra byttowa czzowiieka::podsttawowe orriienttacjje. pplluurraalliizzm aannttrrooppoollooggiicczznnyy::. czowiek jest bytem zoonym z elementwrnorodnych. czowiek jest ukonstytuowany w swoimczowieczestwie przez czynniki jakociowoniejednorodne, rnorodzajowe. dualizm. teoria jednoci psychofizycznej. umiarkowany spirytualizm. umiarkowany materializm3..4.. Sttrruktturra byttowa czzowiieka::podsttawowe orriienttacjje. moniizzm matterriialliissttyycczznyy. czowiek to tylko ciao. skrajny materializm. moniizzm iidealliissttyycczznyy. czowiek to tylko dusza. skrajny spirytualizm3..5.. Sttrruktturra byttowa czzowiieka::podsttawowe orriienttacjje. dduuaalliizzm. czowiek to ciao poczone z dusz. ciao i dusza sjakociowo rne. istniejw czowieku rwnorzdnie, ale ich wzajemnerelacje nie tworzstrukturalnej jednoci. interakcjonizm: nieustannie oddziaujna siebie. paralelizm: rozwijajsirwnolegle, ale niezalenie. okazjonalizm: w szczeglnych warunkach mogwzajemnie na siebie oddziaywa3..6.. Sttrruktturra byttowa czzowiieka::podsttawowe orriienttacjje. tteorriia jjednoccii pssyycchoffiizzyycczznejj. podkrela strukturalnjednoobu elementwwsptworzccyycchh cczzowieka, jako nowjjaakkoobbyyttoow. czowiek to substancjalna, cielesno-duchowa,psychosomatyczna jedno. duch ucieleniony. ciao uduchowione3.7. Struktura bytowa czowieka: schemat4.1. Monizm materialistyczny. moonniizzm maatteerriiaalliissttyycczznnyy. monos (gr. jeden). czowiek jest istottylko materialn. materia jest synonimem wszelkiej rzeczywistoci. sprowadza istotczowieka do materii. sprowadza elementy duchowe w czowieku domaterialnych. czowiek jako caojest w swej istocie tylko iwycznie materialny albo pochodny od materii4.2. Monizm materialistyczny. matterriialliizzm attomiissttyycczznyy. matterriialliizzm mecchaniiccyyssttyycczznyy. matterriialliizzm prrzzyyrrodniicczzyy. matterriialliizzm diiallekkttyycczznyy4..3.. Matterriialliizzm attomiisttyczzny. Demokryt z Abdery(ok. 460-370 p.Ch.). twrca atomizmu, naiwnego realizmu, ojciec materializmu. czowiek jest jednym z ukadw atomw materii. dusza to atomy ognia i powietrza (gorcego powietrza),ktre srdem czynnoci psychicznych. ciao stanowi osondla duszy4..4.. Matterriialliizzm mechaniisttyczzny. Julien Offray de La Mettrie(1709-1751). twrca mechanicyzmu, autor ksiki Czowiek maszyna. analogia midzy czowiekiem i maszyn. czynnoci psychiczne czowieka to wynik dziaania simechanicznychorganizmu biologicznego. ciao ludzkie jest maszyn, ktra nakrca sama swe spryny. mylenie jako funkcja ciaa, ktre posiada pewien stopieorganizacji izrnicowania narzdw materialnych4..5.. Matterriialliizzm prrzzyrrodniiczzy. Ludwig Feuerbach(1804-1872). czowiek jest czciprzyrody. czowieka, mona wyjaniprzy pomocy praw przyrody,przyroda zajest materialna. myl z bytu a nie byt z myli. czowiek jest tym, co je (der Mensch ist, was er isst)4.6. Materializm dialektyczny. Karol Marks(1818-1883). materializm Feuerbacha + dialektyka Hegla. dialektyka: teza + antyteza = synteza. czowiek jest bytem materialnym. czowiek jest istotprzyrodnicz. czowiek jest istothistoryczno-spoeczn. czowiek jest najwyszwartoci, poniewanie ma Boga5.1. Monizm spirytualistyczny. skrajny spirytualizm. czowiek jest tylko duchem, a ciao jest dodatkiem, zniewoleniem iobcieniem. manicheizm i skrajne ruchy religijne (np. Mormoni). spirytyzmy. spirytualizm idealistyczny. George Berkeley (1685-1753). ciaa sukadami wraewytwarzanymi przez podmiot poznajcyidealizm immanentny w epistemologii. ciaa nie istniejjako substancje5.2. Monizm spirytualistyczny. ssppiirryyttuuaalliizzm rreeaalliissttyycczznnyy. w wiecie rzeczywistym istniejtylko substancjeduchowe i nie ma innych substancji. ciaa istniejrzeczywicie, lecz stylko odmiansubstancji duchowych. monadologia Gottfrieda Leibniza (1646-1716). czowiek jest ukadem monad, czyli dusz. monady posiadajce wiadome ycie psychiczne, czyli dusze. monady posiadajce niewiadome ycie psychiczne, czyli ciaa6..1.. Dualliizzm anttrropollogiiczzny:: Pllatton. Platon (427-347 p.Chr.). czowiek odzwierciedla w sobiestrukturrzeczywistoci:wiat cieni i wiat idei. w czowieku stake dwa rne wiaty: dusza niemiertelnai ciao miertelne. czowiek to dusza zczona z ciaem. czowiek to dusza wadajca ciaem albo uywajca ciaa. sternik i okrt. jedziec i ko6.2. Konsekwencje dualizmu platoskiiego. zwizek duszy z ciaem jest zewntrzny, przypadkowy i dlanatury czowieka nieistotny. dusza nie tylko jest rna od ciaa, ale jest przez to ciaoograniczana w poznaniu prawdy i wiata idei. poznanie ludzkie to tylko przypominanie sobie tego, cobyo w wiecie idei (anamnesis). ciao jest wizieniem duszy, a zmysy srozpatrywane niejako okna, ale jako krata (przeszkoda). jak dugo bdziemy mieli ciao i dusza nasza bdziezczona z tak wielkim zem, nigdy w wiecie nie potrafimysizdobyi posiadaw peni prawdy, ktrej poszukujemy(Platon, Fedon)6.3. Konsekwencje dualizmu platoskiiego. trzy warstwy duszy:. duszza rrozzumna w gowiie:: ttyllko czzowiiek,, anallogiia spoeczzna domdrrcw. zzmysowa ((iimpullsywna)) w piierrsiiach:: zzwiierrzztta,, anallogiia spoeczzna dooniierrzzy. wegettattywna ((podlliiwa)) w brrzzuchu:: rrolliiny,, anallogiia spoeczzna dorrzzemiiellniikw. istotni wyrniajcczowieka jest dusza rozumna. dusza spenia dwie funkcje: poznawczi religijn. pozznawczza:: wyniika zz rrozzumowych wadzz pozznawczzych,, umolliiwiiajjcychosiigniciie ttrrwaejj,, pewnejj ii prrawdzziiwejj wiiedzzy. rrelliigiijjna:: wyniika zz niiemiierrttellnocii duszzy,, jjejj wiieczzna egzzysttencjja jjesttniieusttannym zzmiierrzzaniiem do najjwyszzejj IIdeii Dobrra7.1. Dualizm antropologiczny: Kartezjusz. Kartezjusz: Rene Descartes(1596-1650). dualizm ontologiczny. podziabytw na byty wiadome i niewiadome. substancja mylca: res cogitans mylenie. substancja rozciga: rex extensa rozcigo. czowiek jest zoony z substancji mylcej (dusza) isubstancji rozcigej (ciao). ciao podlega cakowicie prawom mechanicystycznym. podstawowym atrybutem duszy jest mylenie7.2. Konsekwencje dualizmu kartezjaskiego. czowiek jest duszposiadajcciao: cogito, ergo sum(myl, wic jestem). ciao ubogaca moliwoci poznawcze czowieka, ale niestanowi cechy konstytutywnej czowieka. dusza i ciao nie tylko wspistniejw czowieku, ale nasiebie oddziauj. podkrelenie odmiennoci i wzajemnej nieredukowalnociduszy i ciaa. wiat jest wyjaniany przez pryzmat ludzkiej wiadomoci7.3. Konsekwencje dualizmu kartezjaskiego. brak wystarczajcego wyjanienia poczenia duszyz ciaem. dowartociowanie duchowego wymiaru czowieka. nieokrelona rola ciaa. przepamidzy ciaem-maatteerriia duszwiadomoci. kontynuacja platosko-augustyskiej tradycjiantropologicznej8..1.. Koncepcjja jjednocii psychoffiizzyczznejj. Arystoteles(382-322 p.Chr.). w. Tomasz z Akwinu(1224-1275)8..2.. Koncepcjja jjednoci: Arystoteles. stanowisko porednie pomidzy monizmem a dualizmem. czowiek nie jest ani tylko materi, ani tylko duchem. czowiekiem jest jednocipsychosomatycznduszy i ciaa. dusza jest substancjduchowrnod ciaa w swojejnaturze. dusza jest zwizanz ciaem jako substancjalna forma ciaa. czowiek jest jednociduszy i ciaa. czowiek jest istotracjonaln8..3.. Koncepcjja jjednoci: Arystoteles. wyjanienie jednoccii ssttrruukkttuurraallnneejj cczzowieka. teoria substancjalizmu: substancja i przypado. czowiek jest substancj: cechy konstytutywne. czowiek ma przymioty: cechy przypadociowe. teoria hylemorfizmu. materia pierwsza (hyle). forma substancjalna (morphe). czowiek jest jed...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl