Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
ELEMENTY POWTARZAJĄCE SIĘ W PROCESIE WYCHOWANIA
1. Podmiot wychowania
2. Cele wychowania – nadają kierunek wychowaniu
3. Sytuacja wychowawcza – związek z czynnościami podejmowanymi przez podmiot wych.
4. Efekty (wyniki) procesu wychowawczego
SOŚNICKI – szerokie ujęcie sytuacji wychowawczej
· Sytuacje wychowawcze są ogółem warunków które działając na jednostkę powodują u niej określone przeżycia
· Przez te aktualne przeżycia powstają u nich znów odpowiednie do nich dyspozycje psychiczne
· W takim podejściu autor podkreśla socjalizacyjny charakter sytuacji wychowawczych
· Autor nie ogranicza sytuacji wychowawczej do intencjonalnej i świadomej ingerencji
· Rodzaje sytuacji:
o Warunki zamierzonego wychowania
o Warunki wychowania nieświadomego
KUNOWSKI – proces rozwojowy wychowania może być wynikiem różnych czynników:
· Wywołany celowo przez czynności wychowawcy
· Niezamierzony skutek pośredniego działania innych ludzi
· Efekt bezwiednego wpływu warunków społecznych
Sytuacja wychowawcza – układ bodźców, czynników i wpływów wywołujących rozwój człowieka działających w Amach instytucji wychowujących:
· Mają różne pochodzenie
· Warunki są celowe oraz niezależne
GURYCKA – proces wychowania jest intencjonalnie zorganizowany
Sytuacja wychowawcza – da się wyodrębnić ze środowiska człowieka; jest to jedność czasu i miejsca związanych z układem ludzi, rzeczy i treści
· Tylko te zachowania które są w sposób celowy przygotowane przez wychowawcę
· Związek z osobą wychowanka który znalazła sę w określonym miejscu i czasie i ma określone zadanie do wykonania
Sytuacja wychowawcza (def) – układ rzeczy, ludzi oraz zadań związanych z jednością miejsca i czasu organizowany w celu zrealizowania założonego projektu osobowości wychowanka przez wychowawcę, reżysera tych sytuacji
Rola sytuacji wychowawczej – sytuacja wychowawcza pełni centralną pozycję w procesie wychowania z tych względów że w niej zawarty jest cel i metoda wychowania, oraz że dostarcza doświadczeń wychowankowi (decyduje o skuteczności wychowania)
Wyróżnia się dwie strony wychowania:
· Obiektywna – to co jest bezpośrednio obserwowalne (wychowawca, wychowanek, grupa, zadanie). Można podzielić stronę obiektywna na podgrupy ze względu na kontakt pomiędzy wychowankiem a wychowawcą. Jakie mogą być interakcję pomiędzy nimi:
o Pełna bezpośrednia – wtedy gdy jest bezpośredni kontakt między wychowawca a wychowankiem
o Pełna pośrednia – grupa (wychowawca i wychowanek a pomiędzy nimi jest grupa)
o Niepełna – wychowawca nie jest bezpośrednio zaangażowany (nie jest obecny)
· Subiektywna – to jak wychowanek odbiera poszczególne elementy strony obiektywnej