Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

ELEMENTY POWTARZAJĄCE SIĘ W PROCESIE WYCHOWANIA

 

1.       Podmiot wychowania

2.       Cele wychowania – nadają kierunek wychowaniu

3.       Sytuacja wychowawcza – związek z czynnościami podejmowanymi przez podmiot wych.

4.       Efekty (wyniki) procesu wychowawczego

 

SOŚNICKI – szerokie ujęcie sytuacji wychowawczej

·         Sytuacje wychowawcze są ogółem warunków które działając na jednostkę powodują u niej określone przeżycia

·         Przez te aktualne przeżycia powstają u nich znów odpowiednie do nich dyspozycje psychiczne

·         W takim podejściu autor podkreśla socjalizacyjny charakter sytuacji wychowawczych

·         Autor nie ogranicza sytuacji wychowawczej do intencjonalnej i świadomej ingerencji

·         Rodzaje sytuacji:

o        Warunki zamierzonego wychowania

o        Warunki wychowania nieświadomego

 

KUNOWSKI – proces rozwojowy wychowania może być wynikiem różnych czynników:

·         Wywołany celowo przez czynności wychowawcy

·         Niezamierzony skutek pośredniego działania innych ludzi

·         Efekt bezwiednego wpływu warunków społecznych

Sytuacja wychowawcza – układ bodźców, czynników i wpływów wywołujących rozwój człowieka  działających w Amach instytucji wychowujących:

·         Mają różne pochodzenie

·         Warunki są celowe oraz niezależne

 

GURYCKA – proces wychowania jest intencjonalnie zorganizowany

Sytuacja wychowawcza – da się wyodrębnić ze środowiska człowieka; jest to jedność czasu i miejsca związanych z układem ludzi, rzeczy i treści

·         Tylko te zachowania które są w sposób celowy przygotowane przez wychowawcę

·         Związek z osobą wychowanka który znalazła sę w określonym miejscu i czasie i ma określone zadanie do wykonania

 

Sytuacja wychowawcza (def) – układ rzeczy, ludzi oraz zadań związanych z jednością miejsca i czasu organizowany w celu zrealizowania założonego projektu osobowości wychowanka przez wychowawcę, reżysera tych sytuacji

 

Rola sytuacji wychowawczej – sytuacja wychowawcza pełni centralną pozycję w procesie wychowania z tych względów że w niej zawarty jest cel i metoda wychowania, oraz że dostarcza doświadczeń wychowankowi (decyduje o skuteczności wychowania)

 

Wyróżnia się dwie strony wychowania:

·         Obiektywna – to co jest bezpośrednio obserwowalne (wychowawca, wychowanek, grupa, zadanie). Można podzielić stronę obiektywna na podgrupy ze względu na kontakt pomiędzy wychowankiem a wychowawcą. Jakie mogą być interakcję pomiędzy nimi:

o        Pełna bezpośrednia – wtedy gdy jest bezpośredni kontakt między wychowawca a wychowankiem

o        Pełna pośrednia – grupa (wychowawca i wychowanek a pomiędzy nimi jest grupa)

o        Niepełna – wychowawca nie jest bezpośrednio zaangażowany (nie jest obecny)

·         Subiektywna – to jak wychowanek odbiera poszczególne elementy strony obiektywnej

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl