Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

ABY WARBURG (1866 – 1929)

 

Scharakteryzuj rolę tradycji antycznej w sztuce nowożytnej w koncepcji A. Warburga.

 

■     schizofreniczna koncepcja sztuki

■     dialektyczne relacje Mnemosyne (muza pamięci, przypomnienie) i Sophrosyne (rozwaga)

■     pamięć społeczna, nie dziedziczna

■     antynomia natury i kultury

■     w pamięci społecznej pozostają obrazy antyczne, tak jak w antyku pozostawały obrazy prymitywne (wąż w Laokoonie)

■     powtórzenie antyku w renesansie jest paralelne do rozumowania Hegla, do kategorii Insichgehen, wiedzą przedwiedzy  lub inaczej ponownym dokonaniem dokonanego

■     renesans zasadza się an antyku w dwojakim sensie

1.       na mimetycznych możliwościach wypracowanych w starożytności

2.       na przedstawieniu człowieka o ekspresyjnej mimice

■     zewnętrzne siły wytwórcze muszą być odzyskiwane

■     wewnętrzne siły wytwórcze chronione są przez społeczną mneme i nie dają się wymazać

■     opracowanie motywu poruszonych szat, charakterystycznego dla malarstwa florenckiego XV wieku

■     dostrzeżenie związku z hellenistycznymi dziełami sztuki

■     Warburg zakładał, że związek ten nie miał charakteru jedynie artystycznego zapożyczenia, a musiał być uzasadniony konkretnym momentem historycznym, jego początkowe plany rozwinięcia tego motywu szły nawet w kierunku analizy materialistycznej

■     związek z sytuacją społeczną we Florencji

■     emocjonalizacja takich właśnie poruszonych elementów (fałdy szat) wskazywała na zmianę stosunku odbierającego sztukę społeczeństwa do tematu ciała i mimiki

■     anamneza antyku do pewnego stopnia znamionowała racjonalizację i zeświecczenie działalności artystycznej wcześniej organicznie związanej z Kościołem

■     stanowiło to otwarcie obszaru zakazanego

■     antyk stanowił rezerwuar form artystycznych, które jednak podejmowane były na nowo pod określonym społecznym naciskiem, nie zaś autonomicznie w procesie rozwoju sztuki 

■     antyczne wzorce ekspresji i mimiki w twórczości Botticelliego

■     projekt atlasu Mnemosyne – do śmierci Warburg zapełnił czterdzieści tablic zbierając około tysiąca fotografii, co ciekawe, nie ograniczał się jedynie do dzieł sztuki z wyższej półki, a wykorzystał m.in. grafikę reklamową

■     w ujęciu Warburga tradycja antyczna miała być starą tłocznią, która sztancuje z ekspresyjnych zdarzeń formuły według historycznego wzorca

 

 

 

 

 

Omów badania A. Warburga nad sztuką renesansu i jej kulturowymi kontekstami.

 

■     założenie, ze badanie sztuki musi wiązać się z badaniem kontekstu kulturowego

■     nie wiązało się to z żadnym systemem metafizycznym, kontekst kulturowy w ujęciu Warburga nie był zakorzeniony w heglizmie

■     związek sztuki florenckiej XV wieku z tradycją hellenistyczną (fałdy szat, ekspresja i dynamika)

■     Warburg zakładał, że związek ten nie miał charakteru jedynie artystycznego zapożyczenia, a musiał być uzasadniony konkretnym momentem historycznym, jego początkowe plany rozwinięcia tego motywu szły nawet w kierunku analizy materialistycznej

■     związek z sytuacją społeczną we Florencji

■     emocjonalizacja takich właśnie poruszonych elementów (fałdy szat) wskazywała na zmianę stosunku odbierającego sztukę społeczeństwa do tematu ciała i mimiki

■     anamneza antyku do pewnego stopnia znamionowała racjonalizację i zeświecczenie działalności artystycznej wcześniej organicznie związanej z Kościołem

■     analizy Boticelliego

○        w silnie zgiętym ramieniu Wenus Wolfflin widział wyraz temperamentu artysty – Warburg pojmuje dzieło nie w kategorii stylu, a motywu

○        to motywowi, a nie artyście przypisana jest ekspresyjność

○        Primavera: nadnaturalnie poruszone ciało i szaty; stylizacja charakterystyczna dla motywów z reliefów starożytnych, przejęta przez malarstwo nowożytne

○        Warburg nawiązuje do źródeł literackich, które w podobny sposób obrazują motyw szat antycznych

○        ekspresyjne dążenie u artysty nie ma nic wspólnego z naturą (wcześniej myślano, że natura zostaje przetransformowana w osobowości i temperamencie artysty w formę ekspresyjną)

■     eksponowanie pierwiastka dionizyjskiego w badaniach Warburga (rozróżnienie Nietzschego między Apollinem a Dionizosem

■     freski Ghirlandaia z Santa Maria Novenna we Florencji

○        analiza zespołu motywów

○        interpretacja schizofreniczności kultury

○        antynomia i dialektyka Mnemosyne i Sophrosyne

○        reminiscencja magicznego stosunku do obrazu (braku dystansu między symbolem a jakością czy bóstwem, które reprezentuje)

○        nieposkromiona żywotność siły twórczej powstrzymywana przez przymus Kościoła – potrzeba wyładowania nagromadzonej energii w mimice, ekspresji postaci – odnalezienie takich wzorów w antycznej sztuce

 

Omów rolę ekspresji ciała w dziejach przedstawiania według A. Warburga.

 

■     ciało było pierwotnym medium, przez które człowiek wyrażał swój stosunek do świata

■     ekspresja ciała wywodzi się z pierwszej fazy kultury, z prymitywizmu

■     kultura prymitywna była magiczna – brak dystansu między symbolem a bóstwem

■     taniec miał wymiar magiczny, rytualny, był ważnym motywem

■     sztuka wywodzi się z pierwotnej cielesnej ekspresji

■     jakości kojarzone z pierwotną ekspresją ciała to dzikość, uleganie namiętnościom, prymat natury (pojmowanej dychotomicznie w związki z kulturą)

■     zgodnie z koncepcją kulturowego ewolucjonizmu następuje ciągłość odzwierzęcej formy człowieka

■     kultura obrazowa powstała na wyższych etapach rozwoju kultury zachowała zatem pamięć tych pierwotnych ekspresji

■     kultura obrazowa powstawała w tym czasie co mitologia, a mitologia przedstawiała szeroki repertuar skrajnych emocji i stanów psychicznych

■     w przedstawieniu obrazowym następowała sublimacja działań sił pierwotnych i wyobrażeń

■     antyk łączyły silne więzi z prymitywizmem

■     człowiek antyczny w pamięci przechowywał obraz prymitywizmu i pierwotności, niczym nieskrępowane namiętności

■     przedstawienia takie występowały w sztuce

■     przykłady: motyw szalejącej menady, formuła patosu (emocja, namiętność, gniew, wzruszenie, ból, ekstaza)

■     antynomia natury i kultury powoduje, że mneme jest ograniczana przez Sophrosyne

■     sztuka staje się polem dialektycznego ścierania się Mnemosyne i Sophrosyne

■     pierwotne, prymitywne obraz ekspresji ulegają różnego rodzaju transformacji, racjonalizacji, okiełznaniu

■     formuły patosu i motywy antycznej ekspresji ukształtowane u podstaw kultury obrazowej są przechowywane w społecznej mneme, przekształcane według woli twórczej artysty i powtarzane w sztuce nowożytnej

■     archetypiczne formuły patosu za sprawą Sophrosyne mogą występować w zmienionym kontekście i w dystansie do przedstawienia obrazować inne wątki

■     szalejąca menada mogła zostać przetransformowana w Marię Magdalenę pod Krzyżem

■     przykłady nowożytne: Botticelli, Ghirlandaio, Durer (Saturn jako alegoria melancholii)

 

Scharakteryzuj ujęcie sztuki jako wyrazu ludzkiej psychiki w koncepcji A. Warburga.

 

■     schizofreniczny charakter kultury

■     napięcia w psychice

■     inspiracje filozoficzną atmosferą fin de sieclu

○        modernizm, Schoppenhauer, dekadentyzm

○        psychoanaliza, Freud

○        paralele do Junga

○        Henri Bergson i elan vital – zainteresowanie korzeniami kultury w prymitywizmie, pierwotna ekspresja ciała i dionizyjskość kultury echami zainteresowania elan vital u Warburga

■     koncepcja dzieła sztuki zbliżona do pojęcia sublimacji u Freuda (sublimacja w sztuce – odwrócenie popędu od celu bezpośredniego, ale nagannego ku pośredniemu i społecznie akceptowanemu zaspokojeniu)

■     w kulturze zmaga się rozum i demonizm

■     forma artystyczna jest celem ujścia emocji i energii twórcy, jak w przypadku Ghirlandaia

■     dialektyczny związek natury i kultury w psychice człowieka (to co pierwotne, zwierzęce, naturalne, fizjologiczne hamowane jest w procesie socjalizacji przez czynniki kulturotwórcze) przekłada się na dialektykę społecznej Mnemosyne i według pojęć socjologicznych wykształconej w procesie socjalizacji Sophrosyne

■     istnienie pamięci społecznej podsuwającej artystyczne formy ekspresji

■     psychiczna, fizjologiczna pamięć człowieka pierwotnego, pozostała w świadomości w rezultacie ciągłego procesu kulturowego ewolucjonizmu 

■     procesy psychiczne zostają przełożone na dzieło pojmowane jako zespół motywów, które poddają się lekturze dekonstrukcjonistycznej ( J ) – motywy przynależą do różnych języków, do różnych form, w przedstawieniu religijnym można znaleźć ślad pierwotności, prymitywnej, dzikiej ekspresji

■     Warburg nazwał się psychohistorykiem

 

Wyjaśnij znaczenie A. Warburga dla wypracowania metody ikonologicznej.

 

■     Dvorak i Warburg prekursorami ikonologii

■     postrzeganie obrazu jako zespołu motywów było prototypowym dla ikonologii ujęciem

■     zakorzenienie refleksji nad sztuką w szerszym kontekście kulturowym

■     interdyscyplinarność Warburga – łączenie szeregu dziedzin odzwierciedlone w jego słynnej bibliotece

■     ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl