Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Wykład 13.12.11

 

T:Wybrane typy obrzędów.

 

1)                 Rytuał ofiarny- złożenie daru istotom. Kiedyś próbowano je wyprowadzać z jednej, pierwotnej postaci. Nie należy sprowadzać ofiary do transakcji z bóstwem (i tak wszystko zależy od niego, więc jak można mu cos ofiarować)

Ofiara prowadzi do komunii z bóstwem (uczestniczymy w jego życiu). Komunia z bóstwem i komunia współuczestników może prowadzić do wspólnej uczty.

Szczególna forma ofiary to ofiara pokutna. Jest próbą ponownego zjednoczenia ze sferą sacrum.

Mauss, Hubert- wskazywali, że ofiara to sposób przez który święte obiekty są tworzone, bo pewne obiekty są wyłączane ze sfery profanum np.  przez spalenie i wprowadzane do sfery sacrum.

 

W ofierze często składane są zwierzęta. Zaznacza się przez to nieodwracalność ofiary.

W chrześcijaństwie mamy rodzaj ofiary w której Bóg jest odpowiedzialny za ofiarę, a człowiek ją tylko powtarza.

Jako ofiara może być interpretowany post i dar tego rodzaju często uznaje się za najcenniejszy.

 

Rytuał kozła ofiarnego- raz do roku kapłani w Jerozolimie wypędzali kozła na pustynię. Była to ofiara składana Azazelowi(?). Na kozła składano grzechy narodu. Była to ofiara oczyszczająca z grzechów.

 

Ofiara prymicjarna- ofiara z pierwoci roślinnych lub zwierzęcych znana w społeczeństwach zbieracko łowieckich

 

1.                  2) ryty przejścia- obrzędy związane z rytuałami przejścia np. obrzędy inicjacji- w społeczeństwach tradycyjnych umożliwiają wkroczenie w dorosłość. Odrębne dla obu płci. Młodzi poznają mity. Obrzęd może być skuteczny dzięki temu, że czerpie z mocy istot nadprzyrodzonych. Skupia się wokół symbolu śmierci i zmartwychwstania. Śmierć odpowiada powrotowi do pierwotnego chaosu; symbolizowana przez ciemności, jamę w ziemi, malowanie ciał na biało. Często występuje okaleczenie ciał inicjowanych (funkcja i symbolika tych zabiegów jest złożona.

 

Przy analizie powinno wziąć się pod uwagę:

-symbolikę śmierci

- cierpienie- stanowi test kompetencji, blizny trwale oznaczają przynależność do wspólnoty -potrzeba wstrząsu psychosomatycznego, który pozwala sobie uświadomić

odpowiedzialność za wspólnotę

-aspekt wychowawczy- nauka posłuszeństwa

-symbolika krwi- symbol życia

 

obrzezanie- operacja chirurgiczna na narządach płciowych. Tu w grę wchodzi symbolika seksualna, bo jest to przejście od seksualności naturalnej do seksualności kontrolowanej przez grupę

-u dziewczat- zwykle usunięcie łechtaczki

-u chłopców- zwykle usunięcie napletka ale również np. jądra

Formy obrzezania są bardzo zróżnicowane.

 

Wyjaśniając je trzeba uwzględnić następujące fakty:

-usunięta część ciała jako ofiara

-czasem organy u dzieci upodabniane z organami dorosłych (przyspieszenie dojrzewania)

-życie seksualne rozumiane jako cyrkulacja płodności i trzeba ujście tej sile

-obrzezanie często utożsamiane z ponownymi narodzinami (ostateczne zerwanie więzi z matką)

-w Australii rozcięcie pochwy rozumiane jako wejście przodków w ciało kobiety. Bez tego niemożliwy poród.

 

Teoria Freuda- obrzezanie to pozostałość kastracji, wywodzi się ze zwyczajów chordy pierwotnej, w której ojciec miał kastrować nieposłusznych synów; obrzezanie to pokazanie, że jest się gotowym podporządkować regułom społecznym

Według Freuda najważniejsze jest zaspakajanie potrzeb seksualnych.

 

Teoria Betlerheima- obrzezanie to sposób na wyrównanie dysproporcji mężczyzn i kobiet. Według niego ludzie są psychicznie biseksualni. Mężczyźni zazdroszczą kobietom możliwości rodzenia, więc upodabniają się do nich

 

Funkcjonuje szerokie pojęcie inicjacji- obejmuje rytuały związane z wstąpieniem do tajemnych stowarzyszeń (członkowie szukają pogłębionych relacji z bóstwami)

 

Zdaniem Eliadego obrzędy inicjacyjne odnajdziemy we wszystkich religiach, ale uniwersalny charakter symboli nie wyklucza częściowej zmiany ich znaczenia.

 

3)                 rytuały periodyczne/ sezonowe- zwiazane z: trwaniem i cyklicznym odnawianiem się kosmosu oraz zdarzeniami historycznymi. Oznaczają ważne zmiany roku agrarnego. Mają charakter zbiorowy, porządkują czas.

 

4)                 Rytuały kryzysowe- praktykowane w sytuacjach kryzysowych (zagrożenie życia, porządku) Mają na celu zmianę biegu zdarzeń  (np. rytuały lecznicze, rytuały sprowadzenia

deszczu)

 

5)                 rytuały konsekracji (uświęcenia) przestrzeni- pewne miejsce może być uznane za święte z różnych powodów. Obszar święty to obszar chroniony przed złymi siłami przez istoty nadprzyrodzone np. świątynia.

W miejscach szczególnie uświęconych znajduje się axis mundi (oś świata). Łączy się tam

świat podziemny, ludzki i niebiański.

 

6)                 Rytuały świąteczne- święto to rezultat przemiany czasu świeckiego w swięty za pomocą rytuału.

Cechy:

-aspekt zabawowy

-promieniowanie okresu na dłuższy niż okres odprawiania obrzędu

-rytuały świąteczne są rzadkie w skali roku

 

            Religie historyczne nie zdołały całkiem odrzucić rytuałów dawnych kultur, ale nadawano im nowe znaczenie

 

W rytuałach często narusza się zakazy które obowiązują na co dzień. Służy to podkreśleniu, tego że świat jest stwarzany na nowo.

 

Rytuały negatywne- działania związane z przestrzeganiem zakazów tabu.

 

Podstawowe funkcje rytuału:

 

1)                 umożliwia kontakt z tym co nadprzyrodzone

2)                 umożliwia panowanie nad strachem

3)                 obrzędy religijne umożliwiają panowanie nad czasem

4)                 funkcja ekspresywna- wyróżniają określone stosunki społeczne

5)                 rytuał tworzy kontekst sprzyjający akceptacji przekonań religijnych

6)                 wzmacnianie struktury społecznej

7)                 rytuały umożliwiają zmiany społeczne

 

 

T: Mistyka.

 

Doświadczenie mistyczne a religijne- różne podejścia:

 

-posługiwanie się zamiennie pojęciami

-2 rodzaje doświadczeń religijnych:

         a) właściwe- występuje częsciej; mieszczą się w systemie znaczeń religii. Przeżycie spotkania z własnym bogiem

         b) mistyczne- charakteryzują się intensywnością i ponadwyznaniowością; osłabienie poczucia własnego ja

 

Studia nad mistyką sięgają XIX w.

 

William James- doświadczenie mistyczne to poczucie bezpośredniej łączności z bóstwem

 

4 cechy doświadczenia mistycznego:

-niewysłowioność

-posiadają jakość neotyczną (mają wartość poznawczą)

-krótkotrwałość

-wierność- nie ma możliwości ich kontroli

 

We współczesnej psychologii ważną rolę odgrywają kryteria W. Stace'a.

Wartości doświadczeń mistycznych:

-wartość poznawcza- przeżywane jako realne źródło informacji

-niewyrażalność

-odczuwane jako święte

-wywierają pozytywny wpływ na człowieka

-mają charakter paradoksalny

 

2 postaci mistyki według Stace'a:

 

-introwertywna- doświadczenia poza czasem i przestrzenią. Są to doświadczenia w doskonałej jedności świadomości pozbawionej treści. Zanika poczucie odrębności własnej osoby

 

-ekstrawertywna- poczucie wewnętrznego życia wszystkich przedmiotów i poczucie fundamentalnej jedności wszystkich wartości

 

Odmienne stanowisko: R. Zaehrer- 3 typy mistycyzmu:

 

-panenchemiczna- związana z doświadczeniem fundamentalnej jedności wszystkich rzeczy

-monistyczna- mistyka duszy

-teistyczna- najwyższa forma mistyki

 

Ta typologia krytykowana bo bezpodstawnie wywyższa bezpodstawność teistyczną.

Smart- mistyka wszędzie taka sama, różnice na poziomie autointerpretacji.

Mistyka to albo doświadczenie jedności wszystkich rzeczy albo przytomność bez uświadamiania sobie jakichkolwiek treści

 

S. Katz- nie ma żadnych czystych przeżyć mistycznych. Przekonania religijne wpływają na kształt przeżywania przeżyć mistycznych.

 

 

W różnych tradycjach wypracowano wiele technik wywoływania przeżyć mistycznych:

 

-medytacja- przygotowani do kontemplacji; aktywność skupiania uwagi

rozumiana wąsko: fazy intelektualne bez emocji

rozumiana szeroko: formy dewocyjne o rozwiniętej formie uczuciowości

-kontemplacja- cel medytacji- bezpośrednie ujęcie pewnego stanu rzeczy

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl