Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Dymitr Szostakowicz (ur. - ) – i , często uważany za najwybitniejszego .

W Wilnie ukończył w na wydziałach fortepianu i kompozycji. W rozgłos zdobyła jego pierwsza . W otrzymał dyplom honorowy na I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. w . Jest twórcą sześciu koncertów, piętnastu kwartetów smyczkowych i piętnastu symfonii.

Niemal równocześnie z ukończeniem studiów zbiegł się debiut kompozytorski Szostakowicza: wykonanie (1926) I Symfonii, pisanej jeszcze w konserwatorium. I Symfonia ukazuje już cechy długo później właściwe twórczości Szostakowicza: zamiłowanie do kontrastów wyrazowych (bezpośrednie następstwo groteskowo-ironicznych fragmentów z prawdziwie lirycznymi) i drapieżną dramatyczność. Wpływy muzyki , i świadczy opera Nos (1928) do tekstu . Bogata polirytmia, wykroczenie poza ramy tonalności, nowatorstwo instrumentalne, zastosowane śpiewu mówionego - oto podstawowe, wyróżniające dzieło cechy. Po III Symfonii "Pierwszomajowej" (1929), radzieckim odpowiedniku (z uwagi na treść ideowo-programową) , i balecie Złoty wiek (1930) Szostakowicz skomponował drugą z kolei operę: Lady Makbet mceńskiego powiatu (1932); jej główne właściwości to rozwiązania teatralne, przerzucenie akcji muzycznej na plan symfoniczny, szokujące pomysły scenograficzno-instrumentacyjne. języka muzycznego Szostakowicza okazał się jednak nie do przyjęcia dla ówczesnej stalinowskiej ideologii polityczno-kulturalnej.

Trzon twórczości Szostakowicza tworzą symfonie, piętnaście dzieł powstałych w ciągu 46 lat, którym twórca zawdzięcza miano jednego z najwybitniejszych symfoników Formalnie Szostakowicz jest kontynuatorem tradycji : stosuje klasyczny wieloczęściowy model symfoniczny, zachowuje klasyczne uformowanie wewnętrzne poszczególnych części. , patos, zawsze silny pierwiastek dramatyczny, bogata inwencja melodyczna, krańcowe natężenie ekspresji, dynamizm i witalność - oto cechy muzyki wielkiego radzieckiego symfonika. Źródło: Przewodnik koncertowy

[]

15 symfonii. Pierwsza, napisana u progu kariery i stanowiąca pracę dyplomową kompozytora, przyniosła mu uznanie i popularność; każde z dzieł zaznaczyło pewien etap w życiu kompozytora i w historii jego narodu:

·         I Symfonia f-moll, Op. 10 (-)

·         II Symfonia H-Dur "Październikowi", Op. 14 ()

·         III Symfonia Es-Dur "Pierwszomajowa", Op. 20 (-)

·         IV Symfonia c-moll, Op. 43 (-)

·         , Op. 47 ()

·         VI Symfonia b-moll, Op. 54 ()

·         VII Symfonia C-dur "Leningradzka", Op. 60 ()

·         VIII Symfonia c-moll, Op. 65 ()

·         , Op. 70 ()

·         X Symfonia e-moll, Op. 93 ()

·         XI Symfonia g-moll "Rok 1905", Op. 103 (-)

·         XII Symfonia d-moll "Rok 1917", Op. 112 (-)

·         XIII Symfonia b-moll "Babi Jar", Op. 113 ()

·         XIV Symfonia, Op. 135 na , i orkiestrę smyczkową ()

·         XV Symfonia A-Dur, Op. 141 ()

]

·         I Koncert na , i orkiestrę c-moll, znany również jako pierwszy koncert fortepianowy, Op. 35 ()

·         I Koncert a-moll, Op. 77 (-)

·         II Koncert fortepianowy F-Dur, Op. 102 ()

·         I Koncert Es-Dur, Op. 107 ()

·         II Koncert wiolonczelowy g-moll, Op. 126 ()

·         II Koncert skrzypcowy cis-moll, Op. 129 ()

]

·         I Sonata fortepianowa, op. 12 (),

·         24 preludia, op. 34 (-)

·         II Sonata fortepianowa h-moll, Op. 61 ()dedykowana pamięci Leonida Władimirowicza Nikołajewa

·         24 preludia i fugi, Op. 87 (-)

·         Concertino a-moll na 2 fortepiany, Op. 94 ()

]

·         Dwa utwory na oktet smyczkowy: Preludium d-moll i Scherzo g-moll, op. 11 (-),

·         Sonata na wiolonczelę i fortepian d-moll, op. 40 (), ded. Mścisławowi Rostropowiczowi,

·         I Kwartet smyczkowy C-dur, op. 49 (),

·         Kwintet forteptanowy g-moll, op. 57 (),

·         II Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, e-moll, op. 67 (), ded. Iwanowi Sollertyńskiemu

·         III Kwartet smyczkowy F-dur, op. 73 (),

·         IV Kwartet smyczkowy D-dur, op. 83 (),

·         V Kwartet smyczkowy B-dur, op. 92 (),

·         VI Kwartet smyczkowy C-dur, op. 101 (),

·         VII Kwartet smyczkowy fis-moll, op. 108 (),

·         VIII Kwartet smyczkowy c-moll, op. 110 (),

·         IX Kwartet smyczkowy Es-dur, op. 117 (),

·         X Kwartet smyczkowy As-dur, op. 118 (),

·         XI Kwartet smyczkowy f-moll, op. 122 (),

·         XII Kwartet smyczkowy Des-dur, op. 133 (),

·         Sonata na skrzypce i fortepian G-dur, op. 134 (),

·         XIII Kwartet smyczkowy b-moll, op. 138 (),

·         XIV Kwartet smyczkowy Fis-dur, op. 142 (),

·         XV Kwartet smyczkowy es-moll, op. 144 (),

·         Sonata na altówkę i fortepian C-dur, op. 147 (),

i []

·   &#...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl