Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Justynian I Wielki- cesarz od do , święty . Adoptowany przez cesarza . W roku poślubił (jaka Teodora była chyba każdy pamięta J). Został ogłoszony przez Justyna współcesarzem , a koronowany razem z Teodorą przez patriarchę w cztery dni później. Od 1 sierpnia, kiedy zmarł Justyn, Justynian był jedynym władcą Konstantynopola.

O Justynianie pisał Prokopiusz z Cezarei:

-„Panegiryk o budowlach”- na życzenie Justyniana, ku jego chwale

-„Historia Sekretna”- w niej uzewnętrznia swoją nienawiść do Justyniana i Teodory

Zdolny, energiczny i dobrze wykształcony, zanim objął władzę, był oficerem konnej straży przybocznej cesarza, tzw. .

W roku na rozkaz Justyniana zamknięto . Skupieni w niej filozofowie uciekli do , część z nich znalazła schronienie w . Rolę uczelni przejęły zakony.

Justynian był sprawnym reformatorem administracji państwowej. Niestety, wprowadzane reformy i wojny obciążały skarb państwa i Justynian podnosił podatki. mieszkańcy , po odrzuceniu przez cesarza ich żądań dotyczących obniżenia podatków i zmniejszenia kosztów administracji, wzniecili powstanie zwane (od okrzyku "zwyciężaj" podczas walk cyrkowych). Justynian z trudem utrzymał władzę, bunt został krwawo stłumiony przez jednego z jego wodzów .

W roku Justynian zwołał do Konstantynopola , nie licząc się z opinią hierarchii kościoła Zachodu. Na soborze zostały potępione poglądy i .

Czas panowania Justyniana przyniósł dla cesarstwa wiele pozytywnych zmian. Powołał komisję, złożoną z prawników i uczonych, której zadaniem było unowocześnienie i usystematyzowanie . Na czele zespołu stanął prawnik . Najpierw komisja wydała – zbiór opinii wybitnych rzymskich prawników na temat konkretnych przypadków prawnych. Największą zasługą justyniańskiej komisji było spisanie "" (, -). Również jego słynna małżonka przyczyniła się do nadania kobietom w kodeksie wielu praw.

Przyjął tytuł (autokrata) - sprawował rządy silnej ręki. Wprowadził , oznaczało to że cesarz zwoływał synody i decydował o . Przyczynił się do rozwoju kulturalnego, klasyfikacji praw, podzielił prawo na cywilne i karne. Teodora wprowadza akt prostracji  (proskinezy)– czołganie się u stóp władcy J do obyczaju dworskiego.

Za panowania Justyniana I Wielkiego powstało wiele budowli użyteczności publicznej, a prestiżowym przedsięwzięciem było ufundowanie trzeciej bazyliki (Świętej Mądrości) w (dwie poprzednie uległy zniszczeniu). Władca budował świątynie nawet w dalekich prowincjach, np. w . Monumentalne budowle, , drogi i mosty oraz łaźnie publiczne miały zapewnić Justynianowi propagandowy sukces wśród obywateli cesarstwa. Jednak kwitnące donosicielstwo, brak tolerancji religijnej (potajemne praktyki były karane śmiercią), ostra cenzura i próżność cesarza psuły ten wizerunek.

Sztuka za czasów Justyniana:

-Medal Justyniana- ikonografia rzymska ale duch wschodni, ujęcie en face a nie profilowe jak w Rzymie

-Augustaion- zamienia kolumnę Heleny na kolumnę Justyniana (wyobrażony na koniu jako Achilles nie jako cesarz rzymski, w lewym ręku jabłko królewskie)

-Hagia Sophia (532-537) Izydor z Miletu i Anthemios z Tralles, zbudowana dzięki konfiskacie majątków po powstaniu Nika

Kopułowa: całkowite zerwanie z kultura zachodu, katedra miasta,

Poprzedzona atrium i narteksem jak wczesnochrześcijańskie bazyliki, małe prezbiterium, cechy bazyliki osiowej, manifestacja władcy

Liturgia wschodnia: otwarta dla wiernych, organizacja budowli podporządkowana liturgii: -wejście do kościoła, -oddzielenie duchownych od wiernych wg różnych kategorii, -wyposażenie, -pomieszczenia pomocnicze

Hierateion (prezbiterium)- nawet cesarz nie miał tam wstępu, tylko konsekrowani

Naos (nawa)- wierni zgromadzeni wg hierarchii, liturgia słowa

Początek liturgii: I wejście->atrium ->narteks -> Drzwi  królewskie, modlitwa wejścia->procesyjne wejście do nawy przez małą architekturę (templorum)->zasiadanie na syntronie

Liturgia słowa: wygłaszana z ambony skomunikowanej  z templorum soleią , homilia z wyniesionej wysoko katedry

Liturgia eucharystii- przygotowanie ofiary w specjalnym pomieszczeniu (skevophylakion)- >procesja wielkiego wejścia- > cyborium (przesłaniane kotarami, moment przemienienia widoczny dla wiernych, bo kotary odsłaniano, templion też była ażurowy wiec też było widać co się tam dzieje)

Podsumowując: oś pionowa+konstrukcja kopułowa->kosmologia

Świątynia odzwierciedleniem świata , kopuła- nieba.

Dekoracja: nowa estetyka się rodzi

 

No to jeszcze :

Hagia Eirene (532,564) poświęcony Irenie- personifikacji Pokoju Bożego, druga po Hagia Sophia, pomnik ikonoklazmu

Apostoleion- plan krzyżowo –kopułowy, duży wpływ miał na zachód

Kość. śś Sergiusza i Bakchusa (527-536) połączony wspólnym narteksem i atrium z kość św. Piotra i Pawła, plan czerpie ze Złotego Oktogonu w Antiochii, dookoła wewnętrznego oktogonu eksedry wewn. (później taj też w Rawennie)

 

Mozaiki: najwspanialsze mozaiki Justyniana są w Rawennie, a że jest osobne pytanie o Rawennę , więc pozwolę sobie tego nie dublować

Może napiszę tylko tyle, że najpopularniejsze przedstawienia to: Chrystus Pantokrator, Tronująca Madonna, wizerunki pary cesarskiej w tym koronacja przez Chrystusa, wizerunki świętych

Były jeszcze: kodeksy iluminowane jak np.: Codex Purpureus Rossanensis  czy Codex Purpureus z Synopsy; ivoiry np. Dyptyk Barberini o triumfalnej ikonografii władcy, )nie było za czasów Justyniana już dyptyków konsularnych, bo Justynian zniósł ten urząd),  plakiety np. plakieta z Saint Lupicin z tronującym Chrystusem w asyście Piotra i Pawła, plakieta z tronującą Madonną (nikopoia) , plakieta z Michałem Archaniołem i inne; a także złotnictwo kwitło zarówno religijne jak i imperialne

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl