Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
PKP
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A
.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych
do prędkości V
max
≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h (dla taboru
z wychylnym pudłem)
TOM
XII
MAŁA ARCHITEKTURA, KOLORYSTYKA ORAZ SYSTEMY
IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ
Wersja 1.1
WARSZAWA 2009
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
WYKAZ ZMIAN
Lp.
opis
podstawa wprowadzenia
zmiany
zmiana
obowiązuje
od dnia
podpis
pracownika
wnoszącego
zmiany
nr decyzji
z dnia
2009 r.
Strona 2 z 10
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
SPIS TREŚCI
1
W
PROWADZENIE
........................................................................................................................................... 4
2
D
EFINICJE
..................................................................................................................................................... 4
3
E
LEMENTY MAŁEJ ARCHITEKTURY
............................................................................................................. 4
3.1 I
NFORMACJA WIZUALNA
............................................................................................................................ 4
3.2 Ł
AWKI I KOSZE NA ŚMIECIE
....................................................................................................................... 7
3.3 S
TOJAKI NA ROWERY
................................................................................................................................. 7
3.4 P
ODSTAWKI POD BAGAŻ
,
ELEMENTY OZDOBNE
......................................................................................... 8
3.5 A
UTOMATY BILETOWE
.............................................................................................................................. 8
3.6 M
AŁE PUNKTY HANDLOWE
...................................................................................................................... 8
3.7 I
NNE DROBNE ELEMENTY WYPOSAŻENIA PERONÓW
.................................................................................. 9
4
K
OLORYSTYKA
............................................................................................................................................. 9
5
D
OKUMENTY ZWIĄZANE
............................................................................................................................. 10
Tablica p
owiązania punktów z typami linii
Punkt
Wszystkie
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2009 r.
Strona 3 z 10
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
1
Wprowadzenie
Podstawowym elementem uzupełniającym funkcjonalność dużych obiektów związanych
z obsługą podróżnych korzystających z usług kolei jest mała architektura. Na obiektach
dworcowych stanowią ją kioski, wiaty, poczekalnie peronowe, ławki, kosze na śmiecie,
zegary, wyświetlacze elektroniczne, a także na terenach bezpośrednio przyległych do dworca,
elementy wyposażenia np. parkingów w stojaki na rowery. Małą architekturą zwykło się
powszechnie nazywać zespół niedużych obiektów budowlanych, służących do
zagospodarowywania terenu, będących jednocześnie bardzo przydatnymi elementami
przestrzeni dworców i przystanków kolejowych.
W ramach małej architektury związanej z obiektami kolejowymi służącymi obsłudze
podróżnych wyróżnia się:
-
ławki,
-
kosze na śmieci,
-
zegary,
-
słupy oświetleniowe,
-
stojaki rowerowe,
-
informacja wizualna,
-
elementy monitoringu,
-
elementy ozdobne,
-
małe punkty handlowe (kioski z gazetami, słodyczami, napojami itp.).
2
Definicje
Mała architektura.
Zespół niewielkich obiektów wznoszonych w ramach
zagospodarowania przestrzennego terenu.
3
Elementy małej architektury
3.1
Informacja wizualna
P80, M80, P120, M120, P160, M160, P200, M200, P250
a)
Na terenie stacji wszystkie podawane informacje powinny być spójne z przepisami
europejskimi lub krajowymi.
b)
Informacje podawane na piśmie powinny być podawane w czcionce Sans Serif, małymi
i wielkimi literami (a nie tylko wielkimi literami). Nie należy stosować pomniejszonych
indeksów górnych lub dolnych. Wszystkie informacje dostępne na peronach i przy
2009 r.
Strona 4 z 10
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
wejściach powinny być spójne pod względem kolorystyki i kontrastu z ogólnymi
informacjami o kierunkach oraz z systemem informacyjnym. Tablica z nazwą stacji
o wysokości 700 mm, wysokość liter – 260, 400, 490 mm. Długość tablicy jest uzależniona
od długości napisu.
c)
Tablice informacyjne dotyczące nazw stacji lub przystanków należy ustawiać zarówno na
peronie, jak i poza nimi. Ustawienie tablic w odległości 200-400 m od peronów ma za
zadanie zorientowanie podróżnych przebywających w pociągu o zbliżaniu się do
konkretnej stacji.
d)
Tablice z nazwami stacji znajdujące się na peronie powinny być umieszczone poprzecznie
do osi torów w końcach peronu. Tablica z nazwą stacji powinna być powtórzona poprzez
umieszczenie jej na długości peronu. Aktualne ustawienie tablic z nazwami stacji
równolegle lub prostopadle do torów znacznie ograniczają ich postrzeganie. Stad też
powinny być ustawiane pod odpowiednimi kątami (30/60°), co zapewni wzrost ich
czytelności. Należy ujednolicić krój liter zgodnie z podanym wyżej rodzajem czcionki. W
jednym ciągu zawierającym różne piktogramy nie należy umieszczać więcej niż
5 piktogramów.
e)
Wszelkie inne napisy, w tym tablice informacyjne z napisami służbowymi, należy
ustawiać na peronie stosownie do potrzeb.
f)
Minimalną wielkość liter oblicza się wg następującego wzoru: odległość od ekranu w mm
podzielona przez 250, co daje wielkość czcionki (np. 10000 mm/250 = 40 mm).
g)
Wszystkie znaki dotyczące bezpieczeństwa, znaki ostrzegawcze, znaki nakazu i zakazu
muszą zawierać piktogramy i być zaprojektowane zgodnie z normą ISO 3864-1, Kartą UIC
nr 413, PN-K-02043, ISO 7010, ISO 7000: 2004.
h)
Symbole graficzne i piktogramy dotyczące osób o ograniczonej możliwości poruszania się
mogą być łączone z innymi symbolami, takimi jak winda, toaleta itp.
i)
Symbole graficzne i piktogramy dotyczące osób o ograniczone możliwości poruszania się
muszą być zgodne z międzynarodowym symbolem oznaczającym „ udogodnienie dla
osoby niepełnosprawnej”. Powinny wskazywać kierunek dotyczący trasy wolnej od
przeszkód oraz punktów dostępnych dla wózków inwalidzkich. Muszą jednoznacznie
kierować i oznaczać toalety uniwersalne, dla osób o ograniczonej możliwości poruszania
się obu płci.
j)
Jeśli na peronie jest podana informacja o kolejności wagonów, to należy zainstalować
oznaczenia miejsca wsiadania osób na wózkach inwalidzkich do wagonu.
k)
Piktogramy mogą być różnej wielkości, zawsze jednak muszą mieć zachowane proporcje.
Uzyskuje się to stosując siatkę topograficzną. Składa się ona z kwadratów tej samej
wielkości (10 kwadratów – jednostek bazowych na wysokości i 10 kwadratów na
szerokości projektowanego piktogramu). Piktogram musi znajdować się w polu centralnym
i zajmować powierzchnię 8 jednostek bazowych.
2009 r.
Strona 5 z 10
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
TANDARDY
T
ECHNICZNE
PKP
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A
.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych
do prędkości V
max
≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h (dla taboru
z wychylnym pudłem)
TOM
XII
MAŁA ARCHITEKTURA, KOLORYSTYKA ORAZ SYSTEMY
IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ
Wersja 1.1
WARSZAWA 2009
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
WYKAZ ZMIAN
Lp.
opis
podstawa wprowadzenia
zmiany
zmiana
obowiązuje
od dnia
podpis
pracownika
wnoszącego
zmiany
nr decyzji
z dnia
2009 r.
Strona 2 z 10
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
SPIS TREŚCI
1
W
PROWADZENIE
........................................................................................................................................... 4
2
D
EFINICJE
..................................................................................................................................................... 4
3
E
LEMENTY MAŁEJ ARCHITEKTURY
............................................................................................................. 4
3.1 I
NFORMACJA WIZUALNA
............................................................................................................................ 4
3.2 Ł
AWKI I KOSZE NA ŚMIECIE
....................................................................................................................... 7
3.3 S
TOJAKI NA ROWERY
................................................................................................................................. 7
3.4 P
ODSTAWKI POD BAGAŻ
,
ELEMENTY OZDOBNE
......................................................................................... 8
3.5 A
UTOMATY BILETOWE
.............................................................................................................................. 8
3.6 M
AŁE PUNKTY HANDLOWE
...................................................................................................................... 8
3.7 I
NNE DROBNE ELEMENTY WYPOSAŻENIA PERONÓW
.................................................................................. 9
4
K
OLORYSTYKA
............................................................................................................................................. 9
5
D
OKUMENTY ZWIĄZANE
............................................................................................................................. 10
Tablica p
owiązania punktów z typami linii
Punkt
Wszystkie
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2009 r.
Strona 3 z 10
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
1
Wprowadzenie
Podstawowym elementem uzupełniającym funkcjonalność dużych obiektów związanych
z obsługą podróżnych korzystających z usług kolei jest mała architektura. Na obiektach
dworcowych stanowią ją kioski, wiaty, poczekalnie peronowe, ławki, kosze na śmiecie,
zegary, wyświetlacze elektroniczne, a także na terenach bezpośrednio przyległych do dworca,
elementy wyposażenia np. parkingów w stojaki na rowery. Małą architekturą zwykło się
powszechnie nazywać zespół niedużych obiektów budowlanych, służących do
zagospodarowywania terenu, będących jednocześnie bardzo przydatnymi elementami
przestrzeni dworców i przystanków kolejowych.
W ramach małej architektury związanej z obiektami kolejowymi służącymi obsłudze
podróżnych wyróżnia się:
-
ławki,
-
kosze na śmieci,
-
zegary,
-
słupy oświetleniowe,
-
stojaki rowerowe,
-
informacja wizualna,
-
elementy monitoringu,
-
elementy ozdobne,
-
małe punkty handlowe (kioski z gazetami, słodyczami, napojami itp.).
2
Definicje
Mała architektura.
Zespół niewielkich obiektów wznoszonych w ramach
zagospodarowania przestrzennego terenu.
3
Elementy małej architektury
3.1
Informacja wizualna
P80, M80, P120, M120, P160, M160, P200, M200, P250
a)
Na terenie stacji wszystkie podawane informacje powinny być spójne z przepisami
europejskimi lub krajowymi.
b)
Informacje podawane na piśmie powinny być podawane w czcionce Sans Serif, małymi
i wielkimi literami (a nie tylko wielkimi literami). Nie należy stosować pomniejszonych
indeksów górnych lub dolnych. Wszystkie informacje dostępne na peronach i przy
2009 r.
Strona 4 z 10
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
TOM
XII
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
wejściach powinny być spójne pod względem kolorystyki i kontrastu z ogólnymi
informacjami o kierunkach oraz z systemem informacyjnym. Tablica z nazwą stacji
o wysokości 700 mm, wysokość liter – 260, 400, 490 mm. Długość tablicy jest uzależniona
od długości napisu.
c)
Tablice informacyjne dotyczące nazw stacji lub przystanków należy ustawiać zarówno na
peronie, jak i poza nimi. Ustawienie tablic w odległości 200-400 m od peronów ma za
zadanie zorientowanie podróżnych przebywających w pociągu o zbliżaniu się do
konkretnej stacji.
d)
Tablice z nazwami stacji znajdujące się na peronie powinny być umieszczone poprzecznie
do osi torów w końcach peronu. Tablica z nazwą stacji powinna być powtórzona poprzez
umieszczenie jej na długości peronu. Aktualne ustawienie tablic z nazwami stacji
równolegle lub prostopadle do torów znacznie ograniczają ich postrzeganie. Stad też
powinny być ustawiane pod odpowiednimi kątami (30/60°), co zapewni wzrost ich
czytelności. Należy ujednolicić krój liter zgodnie z podanym wyżej rodzajem czcionki. W
jednym ciągu zawierającym różne piktogramy nie należy umieszczać więcej niż
5 piktogramów.
e)
Wszelkie inne napisy, w tym tablice informacyjne z napisami służbowymi, należy
ustawiać na peronie stosownie do potrzeb.
f)
Minimalną wielkość liter oblicza się wg następującego wzoru: odległość od ekranu w mm
podzielona przez 250, co daje wielkość czcionki (np. 10000 mm/250 = 40 mm).
g)
Wszystkie znaki dotyczące bezpieczeństwa, znaki ostrzegawcze, znaki nakazu i zakazu
muszą zawierać piktogramy i być zaprojektowane zgodnie z normą ISO 3864-1, Kartą UIC
nr 413, PN-K-02043, ISO 7010, ISO 7000: 2004.
h)
Symbole graficzne i piktogramy dotyczące osób o ograniczonej możliwości poruszania się
mogą być łączone z innymi symbolami, takimi jak winda, toaleta itp.
i)
Symbole graficzne i piktogramy dotyczące osób o ograniczone możliwości poruszania się
muszą być zgodne z międzynarodowym symbolem oznaczającym „ udogodnienie dla
osoby niepełnosprawnej”. Powinny wskazywać kierunek dotyczący trasy wolnej od
przeszkód oraz punktów dostępnych dla wózków inwalidzkich. Muszą jednoznacznie
kierować i oznaczać toalety uniwersalne, dla osób o ograniczonej możliwości poruszania
się obu płci.
j)
Jeśli na peronie jest podana informacja o kolejności wagonów, to należy zainstalować
oznaczenia miejsca wsiadania osób na wózkach inwalidzkich do wagonu.
k)
Piktogramy mogą być różnej wielkości, zawsze jednak muszą mieć zachowane proporcje.
Uzyskuje się to stosując siatkę topograficzną. Składa się ona z kwadratów tej samej
wielkości (10 kwadratów – jednostek bazowych na wysokości i 10 kwadratów na
szerokości projektowanego piktogramu). Piktogram musi znajdować się w polu centralnym
i zajmować powierzchnię 8 jednostek bazowych.
2009 r.
Strona 5 z 10