Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

12.             Teoria Czystej Formy i jej wpływ na twórczość S. I. Witkiewicza

 

-                    podkreślał przełomowy dla rozwoju literatury fakt odzyskania niepodległości

-                                 poezja wieszcze staje się przeżytkiem bez większej wartości

-                                 sztuka, teatr, poezja mogą się poświęcić bez reszty swoim własnym zadaniom

-                                 istotne dwie powieści: „Nienasycenie” (1930) oraz „Pożegnanie jesieni”(1927)

-                    fundamentem dla Teorii Czystej Formy były antynomiczne pojęcia jedności i wielości

-                                 świat to jedność złożona z poszczególnych istnień

-                                 każde z istnień jest jednością utworzoną z wielu jakości

-                                 cały system Witkacego zbudowany jest na antynomiach (stałość/zmienność; ciągłość/przerywalność; nieskończoność/ograniczoność)

-                                 antynomiczność rozdziera także istnienia Poszczególne, wśród których najwyższą wartością są jednostki ludzkie

-                                 każde z istnień jest samowystarczalną monadą, ale jednocześnie jest uzależniona od wielu jakości

-                                 zachodzą istotne różnice w sposobie postrzegania Istnień

-                                             wewnętrzne: istnieją jako swobodne monady, które są samowystarczalne

-                                             zewnętrzne: ograniczone w czasie i przestrzeni części wielkiej całości

-                                 wewnętrznie sprzeczny status Istnień odnajdujemy w twórczości literackiej i dramatyczniej Witkacego (konflikt na linii człowiek jednostka, która dąży do maksymalnej ekspresji i człowiek jako cześć zbiorowości, dla której losy jednostki są nieistotne)

-                                 antynomiczność systemu wynikała z próby pogodzenia nurtu metafizycznego z nurtem pozytywistycznym

-                                 sprzeczności i niedomknięcie systemu było celowe

-                                 właśnie w paradoksach pojawia się Tajemnica Istnienia, Tajemnica metafizyczna, która stanowi cel jego filozofii

-                                 przeżycie Tajemnicy Istnienia polega na dostrzeżeniu paradoksu istnienia jedności w wielości

-                    Teoria Czystej Formy wynikała ściśle z ontologii Witkacego

-                                 tylko sztuka jest w stanie umożliwić nam przeżycie Tajemnicy Istnienia

-                                             powinna być uwolniona od życiowego balastu

-                                             nie powinniśmy się w niej doszukiwać wyłącznie odtworzenia treści życiowych

-                                             czysta forma w sztuce to: odcięcie sztuki od wszelkich powiązań życiowych; piękno istnieje tylko w wartościach formalnych

-                                             silne przeżycie formy i tylko formy może wprowadzić nas w odmienny stan przeżywania

-                                 dzieło sztuki miało stanowić wyraz i jednocześnie przyczyniać się powstania uczucia metafizycznego

-                                 ma być manifestacją jedności w wielości, pozwolić człowiekowi na uchwycenie związku między własną jednostkowością a całością istnienia

-                                 sztuka powinna ten cel osiągać przy użyciu środków czysto formalnych; dzięki pewnej konstrukcji jakości prostych

-                                 nie precyzował kryteriów według, których można odróżnić dzieło sztuki spełniające tą rolę od dzieła jej nie spełniającego

-                    Teoria Czystej Formy została rozszerzona na poezję

-                                 domagał się od niej ewokowania uczuć metafizycznych przy pomocy Czystej Formy, nie przez wyrażanie różnych stanów ducha

-                                 wyróżnił trzy rodzaje wartości poetyckich

-                                             dźwiękowo – rytmiczne

-                                             pojęciowe

-                                             obrazowe

-                                             najwięcej uwagi poświęcił warstwie znaczeń, które odpowiadały prostym jakościom

-                                 potrzeba życiowego bezsensu miała swój początek w nienasyceniu formą: to jest koniecznością potęgowania podniet formalno – metafizycznych

-                    przeżycie metafizyczne pojawią się zarówno w artyście jak i w odbiorcy

-                                 artysta: uzewnętrzniając się w obiektywnym materiale, z którego buduje dzieło, uświadamia sobie dzięki tej obiektywizacji „ja” silniej niż kiedykolwiek jedność własnej osobowości

-                                 odbiorca: realizuje się dzięki kontemplacji doskonałej jedności formalnej, jaką jest każde dzieło artyzmu

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl