Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Zadanie 1

Proszę rozważyć następującą grę w postaci strategicznej:

 

 

Gracz 2

 

 

L

P

Gracz 1

G

0, 0

-K, 5

D

K, 10

5, 0

Przyjmijmy, że gracz 1 zna wartość K, gracz 2 natomiast nie wie, ile wynosi K, ale wie, że z równym prawdopodobieństwem może ono wynosić 10 lub –10. Proszę zamienić tę grę z niekompletną informacją na grę z niepełną informacją (i posunięciem losowym), przedstawić jej postać rozwniętą, postać strategiczną i znaleźć Bayesowskie równowagi Nasha.

 

Rozwiązanie

Gracze grają z prawdopodobieństwem ½ w grę

 

 

Gracz 2

 

 

L

P

Gracz 1

G

0, 0

-10, 5

D

10, 10

5, 0

 

lub z prawdopodobieństwem ½ w grę

 

 

Gracz 2

 

 

L

P

Gracz 1

G

0, 0

10, 5

D

-10, 10

5, 0

 

Gracz 1 wie, która gra jest rozgrywana, gracz 2 natomiast tego nie wie.

Zamieniamy powyższą sytuację na grę z niepełną informacją wprowadzając posunięcie losowe. Przed rozpoczęciem gry los wybierze z równym prawdopodobieństwem która gra zostanie rozegrana – decyzję losu pozna gracz 1, ale nie gracz 2. Proszę również zauważyć, że w obu powyższych grach gracze wykonują posunięcie równocześnie – gdyby było inaczej postać strategiczna musiałaby być bardziej rozbudowana, bo gracze mogliby uzależniać swoją decyzję od zaobserwowanego zachowania przeciwnika.

 

Postać rozwinięta dla tej gry wygląda zatem następująco:





                                                                      Los

                                          K = 10                                                        K = –10

                                                        p = ½                                                         1 – p = ½             









                       1                                                                                                       1

 

                G                            D                                                                      G                                D



             

















          2                                           2                                             2                                                             2

 

 

     L                       P                              L                                     P                        L                    P                            L                  P

 

(0, 0)                 (-10, 5)               (10, 10)              (5, 0)                  (0, 0)              (10, 5)              (-10, 10)       (5, 0)

 

Aby sporządzić postać strategiczną powyższej gry zauważmy, że gracz 2 ma jeden zbiór informacyjny (a zatem dwie strategie),ale gracz 1 ma dwa zbiory informacyjne (bo zna wartość K), więc będzie miał cztery strategie – jego decyzja będzie uzależniona od tego, jaką wartość K zaobserwował. Wypłaty, które gracze uzyskują są równe wartościom oczekiwanym wypłat uzyskanych w wyniku zastosowanych strategii.

 

Postać strategiczna powyższej gry wygląda zatem następująco (pierwsza litera w strategii gracza 1 oznacza reakcję na K = 10, druga litera oznacza reakcję na K = –10)

 

Gracz 2

L

P

Gracz 1

GG

0; 0

0; 5

GD

-5; 5

-2,5; 2,5

DG

5; 5

7,5; 2,5

DD

0; 10

5; 0

 

Zauważmy, że DG ściśle dominuje pozostałe 3 strategie gracza 1, a zatem jeśli gracz 1 jest racjonalny, zawsze wybierze strategię DG (czyli D jeśli K = 10 i G jeśli K = ‑10). Jeśli gracz 2 jest racjonalny i wie, że gracz 1 jest racjonalny, to wie, że gracz 1 wybierze DG, a zatem sam wybierze strategię, która jest najlepszą odpowiedzią na DG, czyli L. Jedyną równowagą Nasha powyższej gry w postaci strategicznej jest zatem (uzyskana metodą eliminacji zdominowanych strategii) para strategii (DG, L) – ponieważ wszystkie inne strategii wyeliminowaliśmy przez iterację eliminacji zdominowanych strategii, gra nie może mieć innych równowag ani w strategiach czystych, ani mieszanych. Bayesowska równowaga Nasha oryginalnej gry to zatem następująca para strategii (gdzie dla gracza pierwszego strategia jest funkcją odwzorowującąjego typ (czyli znaną przez niego wartość K) w decyzję):

-          gracz 1 w reakcji na K = 10 wybierze D, a w reakcji na K = –10 wybierze G;

-          gracz 2 wybierze L.

 

Zadanie 2

Mamy dwie firmy. Firma 1 już działa na rynku i musi podjąć decyzję, czy zbudować nową fabrykę. Firma 2 musi równocześnie podjąć decyzję o tym, czy wejść na rynek i konkurować z firmą 1. Firma 1 zna swoje koszty wybudowania dodatkowej fabryki, jej kosztów nie zna jednak firma 2, wie ona jedynie, że koszty firmy 1 mogą wynieść 3 (z prawdopodobieństwem p Î (0, 1)) lub 0 (z prawdopodobieństwem 1 – p). Jeśli koszty są wysokie (równe 3) wypłaty są następujące:

 

 

...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl