Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
STRUKTURA I WŁAŚCIWOŚCI PROCESU WYCHOWANIA
Proces – ciąg działań, które wywołują zmiany (ciąg zmian) są one w pewien sposób uporządkowane, każda zmiana wynika z poprzedniej.
1. KUNOWSKI:
Wychowanie – długotrwały, ciągnący się przez całe życie proces zachodzących, kumulujących się zmian w wychowaniu
Proces wychowania – tworzy łańcuch kolejnych zmian ściśle ze sobą związanych studiów które składają się na ciągły jednokierunkowy ruch
Kierunki rozwoju wychowania człowieka:
· Rozwój progresywny – w wzwyż do ideału nowego człowieka
· Rozwój degresywny – utrzymujący się na pewnym osiągniętym poziomie swych zadań
· Rozwój regresywny – rozwój w dół, degeneracja osobowości człowieka, jego wykolejenie
Znaczenie procesu:
· Rozwój – człowiek osiąga lepsze, wyższe stany niż miał, jest to korzystne z uwagi jednostki i społeczeństwa
· Przebieg – wątek działaniowy, proces oddziaływania człowieka, koncentracja nad takim procesem wychowania i czynnościami wychowawczymi jakie podejmują podmioty wychowawcze
· Przeobrażenie człowieka – rozpatruje się postać i formy procesu
2. CICHOŃ:
Proces wychowania – jeden z wielu oddziaływań międzyludzkich, ale decyduje on jaka jest rzeczywistość społeczna, jaki jest człowiek i jego świat. Jest to proces rozgrywający się w psychice wychowawców i wychowanków w określonych warunkach i okolicznościach. Koncentracja na aksjologicznych aspektach procesów wychowania
3. SOŚNICKI:
Wychowanie – przekształcenie człowieka (muszą się dokonywać zmiany)
Proces wychowania – pewny ciąg zmian prowadzących do nowego stanu fizycznego i psychicznego człowieka
4. MILLER:
Poziomy procesu wychowania:
· Dotyczą części działań polityków i innych działaczy decydujących o planowaniu i rozwoju życia społecznego
· Konkretne działania wychowawców (specjalistów) którzy w sposób bezpośredni oddziaływają na obywateli
5. GURYCKA:
Trzy rozumienia procesu wychowania:
· Intencjonalne wywieranie wpływu na rzecz określonego celu
· Dwukierunkowy, przebiegający stosunek wychowawczy, czyli interakcja wychowawcza
· Układ zorganizowanych sytuacji wychowawczych mających na celu dostarczenie wychowankowi doświadczeń koniecznych do uzyskania zamierzonej, względnie trwałej zmiany w jego osobowości
6. JANKE:
Proces wychowania – ciąg zmian wychowawczych, jest on realizowany przy współudziale podmiotów których łączy stosunek interakcyjny wywołany celem osiągania bliskich i dalekich celów wychowania. Powinna ona być korzystna, oczekiwana i pożądana
STRUKTURA PROCESU WYCHOWANIA
1. SOŚNICKI
· Sytuacje wychowawcze
· Proces rozwoju
· Rezultat procesu
2. GURYCKA:
Struktura – swoisty, dynamiczny układ wzajemnie od siebie związanych czynników
· Ogólna:
o Wychowawca
o Wychowanek
o Wpływ wychowawczy
· Właściwa:
o Planowany cel wychowawczy – cząstka celu ogólnego; całościowy projekt osobowości
o Sytuacje wych. – układ rzeczy, ludzi zadań związanych jednością miejsca i czasu, organizowany w celu realizowania założonego projektu osobowości wychowanka przez wychowawcę
o Doświadczenia – ślad pozostawiony po przeżyciu, będący warunkiem dalszych przeżyć czy zachowań
o Efekt procesu – kształtująca się ukształtowana osobowość zasadnicza
Strony procesu:
· Obiektywna – to wszystko co można zaobserwować bezpośrednio
· Subiektywna – przeżycia wychowanków