Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

STRUKTURA I WŁAŚCIWOŚCI PROCESU WYCHOWANIA

 

Proces – ciąg działań, które wywołują zmiany (ciąg zmian) są one w pewien sposób uporządkowane, każda zmiana wynika z poprzedniej.

 

1.       KUNOWSKI:

Wychowanie – długotrwały, ciągnący się przez całe życie proces zachodzących, kumulujących się zmian w wychowaniu

Proces wychowania – tworzy łańcuch kolejnych zmian ściśle ze sobą związanych studiów które składają się na ciągły jednokierunkowy ruch

 

Kierunki rozwoju wychowania człowieka:

·         Rozwój progresywny – w wzwyż do ideału nowego człowieka

·         Rozwój degresywny – utrzymujący się na pewnym osiągniętym poziomie swych zadań

·         Rozwój regresywny – rozwój w dół, degeneracja osobowości człowieka, jego wykolejenie

 

Znaczenie procesu:

·         Rozwój – człowiek osiąga lepsze, wyższe stany niż miał, jest to  korzystne z uwagi jednostki i społeczeństwa

·         Przebieg – wątek działaniowy, proces oddziaływania człowieka, koncentracja nad takim procesem wychowania i czynnościami wychowawczymi jakie podejmują podmioty wychowawcze

·         Przeobrażenie człowieka – rozpatruje się postać i formy procesu

 

2.       CICHOŃ:

Proces wychowania – jeden z wielu oddziaływań międzyludzkich, ale decyduje on jaka jest rzeczywistość społeczna, jaki jest człowiek i jego świat. Jest to proces rozgrywający się w psychice wychowawców i wychowanków w określonych warunkach i okolicznościach. Koncentracja na aksjologicznych aspektach procesów wychowania

 

3.       SOŚNICKI:

Wychowanie – przekształcenie człowieka (muszą się dokonywać zmiany)

Proces wychowania – pewny ciąg zmian prowadzących do nowego stanu fizycznego i psychicznego człowieka

 

4.       MILLER:

Poziomy procesu wychowania:

·         Dotyczą części działań polityków i innych działaczy decydujących o planowaniu i rozwoju życia społecznego

·         Konkretne działania wychowawców (specjalistów) którzy w sposób bezpośredni oddziaływają na obywateli

 

5.       GURYCKA:

Trzy rozumienia procesu wychowania:

·         Intencjonalne wywieranie wpływu na rzecz określonego celu

·         Dwukierunkowy, przebiegający stosunek wychowawczy, czyli interakcja wychowawcza

·         Układ zorganizowanych sytuacji wychowawczych mających na celu dostarczenie wychowankowi doświadczeń koniecznych do uzyskania zamierzonej, względnie trwałej zmiany w jego osobowości

 

6.       JANKE:

Proces wychowania – ciąg zmian wychowawczych, jest on realizowany przy współudziale podmiotów których łączy stosunek interakcyjny wywołany celem osiągania bliskich i dalekich celów wychowania. Powinna ona być korzystna, oczekiwana i pożądana

 

STRUKTURA PROCESU WYCHOWANIA

 

1.       SOŚNICKI

·         Sytuacje wychowawcze

·         Proces rozwoju

·         Rezultat procesu

 

2.       GURYCKA:

Struktura – swoisty, dynamiczny układ wzajemnie od siebie związanych czynników

·         Ogólna:

o        Wychowawca

o        Wychowanek

o        Wpływ wychowawczy

·         Właściwa:

o        Planowany cel wychowawczy – cząstka celu ogólnego; całościowy projekt osobowości

o        Sytuacje wych. – układ rzeczy, ludzi zadań związanych jednością miejsca i czasu, organizowany w celu realizowania założonego projektu osobowości wychowanka przez wychowawcę

o        Doświadczenia – ślad pozostawiony po przeżyciu, będący warunkiem dalszych przeżyć czy zachowań

o        Efekt procesu – kształtująca się ukształtowana osobowość zasadnicza

 

Strony procesu:

·         Obiektywna – to wszystko co można zaobserwować bezpośrednio

·         Subiektywna – przeżycia wychowanków

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl