Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
12 powodów złego działania systemu
ISO 9001:2008
Wersja: 3.0
-----
(c) 2006-2009 Rafał Tochman
Udziela się zezwolenia na kopiowanie, rozpowszechniania i modyfikację tego dokumentu zgodnie z zasadami Licencji GNU Wolnej
Dokumentacji w wersji 1.2 lub dowolnej późniejszej wersji opublikowanej przez Free Software Foundation; bez Części Stałych, bez Treści
Przedniej Okładki oraz bez Treści Tylnej Okładki.
Kopia licencji znajduje się pod adresem:
http://www.gnu.org/licenses/fdl.txt
Nieoficjalne polskie tłumaczenie:
http://gnu.org.pl/text/gfdl12-pl.html
Raport opracowany na podstawie tekstu Sławomira Wawaka (http://mfiles.pl/pl/index.php/Dlaczego_ISO_nie_dzia%C5%82a),
udostępnionego na licencji GNU FDL.
-----
12 powodów złego działania systemu ISO 9001:2008
Spis treści:
Wstęp
.................................................................................................................................
3
POWÓD 1: Nieznajomość normy wśród kierownictwa
....................................................
4
POWÓD 2: Brak zaangażowania kierownictwa
................................................................
5
POWÓD 3: Brak znajomości normy ISO 9001:2008 przez pełnomocnika
......................
7
POWÓD 4: Brak wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania
..........................................
9
POWÓD 5: Wiara, że wystarczą procedury, by wszystko działało
................................
10
POWÓD 6: Brak skutecznego nadzoru nad dokumentacją
.............................................
12
POWÓD 7: Nieprzestrzeganie wytycznych zawartych w procedurach i instrukcjach
....
13
POWÓD 8: Nadinterpretacja normy, schematyzm i usztywnienie systemu
...................
14
POWÓD 9: Niewystarczająca znajomość normy wśród piszących procedury
...............
16
POWÓD 10: Niechęć do formalnego zgłaszania potrzeb zmian w procedurach
............
18
POWÓD 11: Niewystarczające uprawnienia pełnomocnika ds. zarządzania jakością
...
19
POWÓD 12: Jednoczesne wdrażanie kilku systemów
..................................................
20
Uwagi
...............................................................................................................................
21
Strona 2
Wlascicielem egzemplarza jest Ryszard Walc Nowodworska 48/1, 85-120 Bydgoszcz, zamowiono dnia 2012-11-30.
12 powodów złego działania systemu ISO 9001:2008
Wstęp
Bardzo mnie cieszy, że chcesz zapoznać się z tym raportem. Mam nadzieję, że pomoże
on poprawić działanie Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) w Twojej firmie lub
zapobiec błędom w jego tworzeniu.
Normy ISO serii 9000 są coraz bardziej powszechne w polskich przedsiębiorstwach.
Wdrożenie SZJ zgodnego z normą ISO 9001:2008 jest obecnie niemal standardem.
Mimo, iż wiedza przedsiębiorców, pracowników i konsultantów systematycznie
wzrasta, wdrożenie i utrzymanie ISO 9001:2008 nadal sprawia wiele problemów.
Prowadzi to do sytuacji, w której ISO 9001 uznawane jest za element prestiżowy
(wdrażany tylko, by uzyskać certyfikat) i "zło konieczne". Zamiast być motywacją do
doskonalenia przedsiębiorstw, staje się elementem zbiurokratyzowanym i
utrudniającym zarządzanie.
Nie wynika to jednak ze złej konstrukcji normy, ale z błędów przy wdrażaniu i
utrzymywaniu systemu.
Raport ten ma na celu pokazanie Tobie 12 przyczyn, które powodują, iż ISO w
przedsiębiorstwie działa źle.
Strona 3
Wlascicielem egzemplarza jest Ryszard Walc Nowodworska 48/1, 85-120 Bydgoszcz, zamowiono dnia 2012-11-30.
12 powodów złego działania systemu ISO 9001:2008
POWÓD 1: Nieznajomość normy wśród kierownictwa
Kierownictwo firmy, podejmując decyzje o wdrożeniu ISO 9001:2008, ma często
własne wyobrażenia na temat działania SZJ. Najczęściej jest to wyobrażenie, które nie
ma pokrycia w rzeczywistości.
Zarządzający przedsiębiorstwem kojarzy sobie SZJ jedynie z kontrolą inspekcyjną
wyrobu. Wyobraża sobie, że od momentu wprowadzenia ISO 9001 znikną problemy z
jakością produktów.
Gdy zaczynają zdawać sobie sprawę jak głęboko SZJ może ingerować w strukturę
organizacyjną firmy i inne aspekty jej działania, przeżywają szok.
Wraz z tym szokiem pojawiają się nowe oczekiwania, najczęściej nadmierne.
Kierownictwo wyobraża sobie, iż ISO 9001 stanie się panaceum na wszystkie problemy
przedsiębiorstwa. Spodziewają się radykalnego zmniejszenia kosztów, zwiększenia
sprzedaży, rozwiązania problemów organizacyjnych i finansowych.
SZJ jest w stanie ułatwić spełnienie powyższych oczekiwań. Konieczne jest
przeprowadzenie analizy opłacalności zmiany systemu jakości. Kierownictwo powinno
zdać sobie sprawę z tego, że tworzenie nowego systemu jakości wiąże się z dużymi
kosztami, natomiast korzyści są oddalone w czasie i często trudno mierzalne. Trzeba
więc wcześniej rozpoznać sytuacje na rynku, na ile odbiorcy zainteresowani są
certyfikatem, jakie korzyści marketingowe on przyniesie, co zyska się dzięki wdrożeniu
systemu ISO 9001 w przedsiębiorstwie? System jakości zgodny z normami serii ISO
9000 nie spowoduje, że firma zacznie odnosić sukcesy, może jedynie w tym pomóc,
dlatego nie należy przeceniać jego możliwości.
Kierownictwo, które nie zna normy ISO 9001:2008, może być niezadowolone z
wyników, które pomaga osiągnąć jej wdrożenie. Brak zrozumienia idei ISO 9001 może
powodować brak zaangażowania ze strony kierownictw.
Strona 4
Wlascicielem egzemplarza jest Ryszard Walc Nowodworska 48/1, 85-120 Bydgoszcz, zamowiono dnia 2012-11-30.
12 powodów złego działania systemu ISO 9001:2008
POWÓD 2: Brak zaangażowania kierownictwa
Ogromne znaczenie dla efektywności Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z normą
ISO 9001:2008 ma zaangażowanie kierownictwa.
Norma ISO 9001:2008 w punkcie 5.1 mówi:
"Najwyższe kierownictwo powinno dostarczyć dowód swojego zaangażowania w
tworzenie i wdrożenie systemu zarządzania jakością oraz w ciągłe doskonalenie jego
skuteczności przez:
a) zakomunikowanie w organizacji znaczenia spełnienia wymagań klienta jak też
wymagań ustawowych i przepisów,
b) ustanowienie polityki jakości,
c) zapewnienie, że ustanowione są cele dotyczące jakości,
d) przeprowadzanie przeglądów zarządzania,
e) zapewnienie dostępności zasobów."
Jak widać, wymagania normy postawione są tu precyzyjnie i jednoznacznie.
Tymczasem w wielu przedsiębiorstwach "zaangażowanie" ogranicza się do podpisania
polityki jakości i zatwierdzania kolejnych procedur. W przypadku konieczności
dostosowania pewnych mechanizmów czy struktur do wymogów normy, może się
okazać, że tak naprawdę zarząd nie chce jakichkolwiek zmian, żąda wdrożenia systemu
przy utrzymaniu dotychczasowego status quo.
Kierownictwo często przykłada wagę jedynie do uzyskania i utrzymania certyfikatu.
Nie angażuje się w prace z tym związane, a oczekuje jedynie efektu.
Odpowiedzialnością za efekt najczęściej obarczany jest pełnomocnik ds. SZJ.
Jednocześnie wiele działań pełnomocnika może być "torpedowanych" przez
kierownictwo, które uznaje je jako destruktywne dla obecnego porządku w firmie.
Zaangażowanie kierownictwa jest fundamentem dobrze działającego SZJ. Wdrożenie
Strona 5
Wlascicielem egzemplarza jest Ryszard Walc Nowodworska 48/1, 85-120 Bydgoszcz, zamowiono dnia 2012-11-30.
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
ISO 9001:2008
Wersja: 3.0
-----
(c) 2006-2009 Rafał Tochman
Udziela się zezwolenia na kopiowanie, rozpowszechniania i modyfikację tego dokumentu zgodnie z zasadami Licencji GNU Wolnej
Dokumentacji w wersji 1.2 lub dowolnej późniejszej wersji opublikowanej przez Free Software Foundation; bez Części Stałych, bez Treści
Przedniej Okładki oraz bez Treści Tylnej Okładki.
Kopia licencji znajduje się pod adresem:
http://www.gnu.org/licenses/fdl.txt
Nieoficjalne polskie tłumaczenie:
http://gnu.org.pl/text/gfdl12-pl.html
Raport opracowany na podstawie tekstu Sławomira Wawaka (http://mfiles.pl/pl/index.php/Dlaczego_ISO_nie_dzia%C5%82a),
udostępnionego na licencji GNU FDL.
-----
12 powodów złego działania systemu ISO 9001:2008
Spis treści:
Wstęp
.................................................................................................................................
3
POWÓD 1: Nieznajomość normy wśród kierownictwa
....................................................
4
POWÓD 2: Brak zaangażowania kierownictwa
................................................................
5
POWÓD 3: Brak znajomości normy ISO 9001:2008 przez pełnomocnika
......................
7
POWÓD 4: Brak wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania
..........................................
9
POWÓD 5: Wiara, że wystarczą procedury, by wszystko działało
................................
10
POWÓD 6: Brak skutecznego nadzoru nad dokumentacją
.............................................
12
POWÓD 7: Nieprzestrzeganie wytycznych zawartych w procedurach i instrukcjach
....
13
POWÓD 8: Nadinterpretacja normy, schematyzm i usztywnienie systemu
...................
14
POWÓD 9: Niewystarczająca znajomość normy wśród piszących procedury
...............
16
POWÓD 10: Niechęć do formalnego zgłaszania potrzeb zmian w procedurach
............
18
POWÓD 11: Niewystarczające uprawnienia pełnomocnika ds. zarządzania jakością
...
19
POWÓD 12: Jednoczesne wdrażanie kilku systemów
..................................................
20
Uwagi
...............................................................................................................................
21
Strona 2
Wlascicielem egzemplarza jest Ryszard Walc Nowodworska 48/1, 85-120 Bydgoszcz, zamowiono dnia 2012-11-30.
12 powodów złego działania systemu ISO 9001:2008
Wstęp
Bardzo mnie cieszy, że chcesz zapoznać się z tym raportem. Mam nadzieję, że pomoże
on poprawić działanie Systemu Zarządzania Jakością (SZJ) w Twojej firmie lub
zapobiec błędom w jego tworzeniu.
Normy ISO serii 9000 są coraz bardziej powszechne w polskich przedsiębiorstwach.
Wdrożenie SZJ zgodnego z normą ISO 9001:2008 jest obecnie niemal standardem.
Mimo, iż wiedza przedsiębiorców, pracowników i konsultantów systematycznie
wzrasta, wdrożenie i utrzymanie ISO 9001:2008 nadal sprawia wiele problemów.
Prowadzi to do sytuacji, w której ISO 9001 uznawane jest za element prestiżowy
(wdrażany tylko, by uzyskać certyfikat) i "zło konieczne". Zamiast być motywacją do
doskonalenia przedsiębiorstw, staje się elementem zbiurokratyzowanym i
utrudniającym zarządzanie.
Nie wynika to jednak ze złej konstrukcji normy, ale z błędów przy wdrażaniu i
utrzymywaniu systemu.
Raport ten ma na celu pokazanie Tobie 12 przyczyn, które powodują, iż ISO w
przedsiębiorstwie działa źle.
Strona 3
Wlascicielem egzemplarza jest Ryszard Walc Nowodworska 48/1, 85-120 Bydgoszcz, zamowiono dnia 2012-11-30.
12 powodów złego działania systemu ISO 9001:2008
POWÓD 1: Nieznajomość normy wśród kierownictwa
Kierownictwo firmy, podejmując decyzje o wdrożeniu ISO 9001:2008, ma często
własne wyobrażenia na temat działania SZJ. Najczęściej jest to wyobrażenie, które nie
ma pokrycia w rzeczywistości.
Zarządzający przedsiębiorstwem kojarzy sobie SZJ jedynie z kontrolą inspekcyjną
wyrobu. Wyobraża sobie, że od momentu wprowadzenia ISO 9001 znikną problemy z
jakością produktów.
Gdy zaczynają zdawać sobie sprawę jak głęboko SZJ może ingerować w strukturę
organizacyjną firmy i inne aspekty jej działania, przeżywają szok.
Wraz z tym szokiem pojawiają się nowe oczekiwania, najczęściej nadmierne.
Kierownictwo wyobraża sobie, iż ISO 9001 stanie się panaceum na wszystkie problemy
przedsiębiorstwa. Spodziewają się radykalnego zmniejszenia kosztów, zwiększenia
sprzedaży, rozwiązania problemów organizacyjnych i finansowych.
SZJ jest w stanie ułatwić spełnienie powyższych oczekiwań. Konieczne jest
przeprowadzenie analizy opłacalności zmiany systemu jakości. Kierownictwo powinno
zdać sobie sprawę z tego, że tworzenie nowego systemu jakości wiąże się z dużymi
kosztami, natomiast korzyści są oddalone w czasie i często trudno mierzalne. Trzeba
więc wcześniej rozpoznać sytuacje na rynku, na ile odbiorcy zainteresowani są
certyfikatem, jakie korzyści marketingowe on przyniesie, co zyska się dzięki wdrożeniu
systemu ISO 9001 w przedsiębiorstwie? System jakości zgodny z normami serii ISO
9000 nie spowoduje, że firma zacznie odnosić sukcesy, może jedynie w tym pomóc,
dlatego nie należy przeceniać jego możliwości.
Kierownictwo, które nie zna normy ISO 9001:2008, może być niezadowolone z
wyników, które pomaga osiągnąć jej wdrożenie. Brak zrozumienia idei ISO 9001 może
powodować brak zaangażowania ze strony kierownictw.
Strona 4
Wlascicielem egzemplarza jest Ryszard Walc Nowodworska 48/1, 85-120 Bydgoszcz, zamowiono dnia 2012-11-30.
12 powodów złego działania systemu ISO 9001:2008
POWÓD 2: Brak zaangażowania kierownictwa
Ogromne znaczenie dla efektywności Systemu Zarządzania Jakością zgodnego z normą
ISO 9001:2008 ma zaangażowanie kierownictwa.
Norma ISO 9001:2008 w punkcie 5.1 mówi:
"Najwyższe kierownictwo powinno dostarczyć dowód swojego zaangażowania w
tworzenie i wdrożenie systemu zarządzania jakością oraz w ciągłe doskonalenie jego
skuteczności przez:
a) zakomunikowanie w organizacji znaczenia spełnienia wymagań klienta jak też
wymagań ustawowych i przepisów,
b) ustanowienie polityki jakości,
c) zapewnienie, że ustanowione są cele dotyczące jakości,
d) przeprowadzanie przeglądów zarządzania,
e) zapewnienie dostępności zasobów."
Jak widać, wymagania normy postawione są tu precyzyjnie i jednoznacznie.
Tymczasem w wielu przedsiębiorstwach "zaangażowanie" ogranicza się do podpisania
polityki jakości i zatwierdzania kolejnych procedur. W przypadku konieczności
dostosowania pewnych mechanizmów czy struktur do wymogów normy, może się
okazać, że tak naprawdę zarząd nie chce jakichkolwiek zmian, żąda wdrożenia systemu
przy utrzymaniu dotychczasowego status quo.
Kierownictwo często przykłada wagę jedynie do uzyskania i utrzymania certyfikatu.
Nie angażuje się w prace z tym związane, a oczekuje jedynie efektu.
Odpowiedzialnością za efekt najczęściej obarczany jest pełnomocnik ds. SZJ.
Jednocześnie wiele działań pełnomocnika może być "torpedowanych" przez
kierownictwo, które uznaje je jako destruktywne dla obecnego porządku w firmie.
Zaangażowanie kierownictwa jest fundamentem dobrze działającego SZJ. Wdrożenie
Strona 5
Wlascicielem egzemplarza jest Ryszard Walc Nowodworska 48/1, 85-120 Bydgoszcz, zamowiono dnia 2012-11-30.