Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

12. Opera wenecka.

 

 

I. Na podstawie Atlasu muzyki.

 

 

1. Claudio Monteverdi:

             

              - od 1613 przebywa w Wenecji jako kapelmistrz Bazyliki San Marco

- komponuje prócz muzyki kościelnej opery i balety na zamówienie arystokratów, dla Wenecji i innych miast

- Dla pierwszych publicznych teatrów operowych w Wenecji (począwszy od 1637) powstały 3 późne opery Le nozze d'Enea eon Lawinia (1641, zaginiona), // ritorno d'Ulisse in Patria (1640) oraz Lincoronazione di Poppea (1642)

 

2. Koronacja Poppei:

             

- Neron kocha Poppeę, żonę pretora Ottona, i zamierza porzucić żonę Ottawie. Swego wychowawcę Senekę, który go przed tym przestrzega, zmusza do wypicia trucizny. Ottone i jego przyjaciółka Drusilla próbują zamordować Poppeę, za co zostają wygnani. Neron porzuca Ottawie i koronuje Poppeę na cesarzową.

- Neron jest brutalny, posługuje się wirtuozowską techniką (głos kastrata)

- Ottone - miękki (także głos kastrata)

- Seneka - godny i mądry (bas; co typowe, także Sarastro w Czarodziejskim flecie Mozarta to bas).

- Obok recytatywów a , zwykle oparty na , recytatywy występują jako elementy większej takiej jak , , lub , poprzedza często podkreślając jej śpiewność swym kontrastowym charakterem

pośrednia między a

wokalno-instrumentalna z rozwiniętym głosem solowym, zwykle część większej formy muzycznej takiej jak lub , występująca w punkcie kulminacyjnym akcji dramatycznej, na ogół przyjmuje formę

(wł. secco, suchy), towarzyszył mu bowiem tylko akompaniament continuo, recytatyw secco jest nośnikiem akcji (opera) lub narracji (oratorium, kantata, pasja), ma swobodną formę oraz rytm deklamacji, który może wyzwolić się z taktowego zapisu na korzyść żywego przekazu

(od wł. accompagnato, z towarzyszeniem, gdyż wykonuje się go z akompaniamentem orkiestry), zwany także

arioso; jest najczęściej liryczny, z refleksyjnym, madrygałowym tekstem, przeniknięty jednym afektem w rozkomponowanej fakturze, pełni pośrednią funkcję między recytatywem secco a arią, woperze buffa często

jest dramatyczny i urozmaicony

utwory na zespół instrumentalny (często również z głosami wokalnymi), bez określonej formy

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl