Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

ĆWICZENIE 12

TEMAT: Cechy indywidualne ucznia ułatwiające i utrudniające proces uczenia się i nauczania.

 

NASTAWIENIA I MOTYWACJE

 

/ Czabański B. : Wybrane zagadnienia uczenia się i nauczania techniki sportowej. AWF, Wrocław 1998, str. 63 -70, 74 -75/

 

• Motywacje, motywy i motywowanie (ale również nastawienie, emocje) to warunki wstępne sprawnego uczenia się.

• Uczenie się to system, w którym jest podsystem MOTYWUJĄCO – EMOCYJNY, którego celem jest – zwrócenie uwagi na niezbędną aktywność ucznia w procesie uczenia się i nauczaniu techniki sportowej (i pewnie też w innych dziedzinach). Uczeń nie może być biernym odbiorcą informacji.

• Emocje i motywacje mają wpływ na napływające informacje, a dalej na sprawność ich przetwarzania i formułowania określonej decyzji.

• Emocje i motywacje silnie oddziałują na nasze zachowania, a przez to również na proces uczenia się!

• Rejestrowanie wyników uczenia się, postępów uczenia się wywołują RADOŚĆ /emocje/ co pobudza /motywuje/ ucznia do dalszego doskonalenia własnych kompetencji.

 

1. MOTYWACJE, MOTYWY, MOTYWOWANIE:

MOTYWACJE

Def. Motywacji:

→ Rőthing P. /1983/

              „Motywacja jest to bardzo ogólne określenie dla świadomych i nieuświadomionych, wrodzonych i nabytych procesów i stanów psychicznych, które w mowie potocznej określa się jako efekt, popęd, potrzebę, nastawienie, odczucie, zainteresowanie, nastrój, chęci, życzenia i temu podobne”.

 

→ Czajkowski Z. / 1987/

              „jest to zespół czynników pobudzających człowieka do określonego działania i zachowania. Stanowi układ potrzeb i wartości określający kierunek i stopień zaangażowania jednostki w jej działaniach i dążeniach”.

 

→ Singer R.N. /1985/

              „ Motywację określa się na ogół jako zachowanie ukierunkowane na cel, jako wewnętrzną potrzebę osiągnięcia celu”.

 

→ Cefer C.N., Appley M.H.  /1972/

              „ Motywację określa się jako potencjał energetyczny pewnego rodzaju działania”. *

 

→ Ungerer D. /1977/

Motywacja to potencjał, który poprzez napięcie wywołane potrzebą, prowadzi do działania skierowane na osiągnięcie celu.*

 

→ Motywacja to mechanizm organizacyjny zachowania się człowieka w kierunku osiągnięcia ważnych dla niego stanów rzeczy.

 

 

 

PRZYKŁAD MOTYWACJI:

Podstawa motywacji gry w piłkę jest naturalna potrzeba ruchu, co wyraża się większą aktywnością. Potrzeba gry w piłkę to BODZIEC, który wywołuje określoną REAKCJĘ czyli aktywne zachowanie się / jednocześnie potrzeba ruchu/, a ta możliwość daje piłka.*

 

Rodzaje motywacji /Okoń W., 1981/:

 

1. MOTYWACJA ZEWNĘTRZNA

→ powstaje z chwilą działania zachęty z zewnątrz,

→ przykładem wywołania motywacji zewnętrznej jest system nagród i kar,
→ ma tendencję do oddziaływania coraz słabszego *,

→ nie są związane z osobistym wysiłkiem skierowanym na samodzielnie określone cele *

→ motywacja zewnętrzna daje dobre rezultaty /efekty/ przy zadaniach prostych,

→ rezultaty motywacji zewnętrznej nie są trwałe i efektywne jak rezultaty motywacji wewnętrznej.

 

2. MOTYWACJA WEWNĘTRZNA

→ pobudza do działania, które ma wartość samą w sobie,

→ przykładem jest zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś, *

→ ma tendencje do wzmocnień i sięgania od potrzeb prostych do coraz bardziej złożonych
    /prosta potrzeba ruchu → coraz bardziej złożone czynności ruchowe/*,

→ jest ilościowo i jakościowo coraz bardziej rozleglejsza,

→ jest niezbędna do sprawnej realizacji zadań złożonych,

→ związana jest z osobistym wysiłkiem skierowanym na samodzielnie określone cele,

→ rezultaty motywacji wewnętrznej są trwalsze i efektywniejsze

 

MOTYWY

 

→ Rőthing P. /1983/

              „Motyw w sporcie to ponadczasowa i ponadsytuacyjna oraz specyficzna osobniczo gotowość do działania celowo w sytuacjach sportowych.”

              Motyw to procesy:

•  poznawcze: oczekiwanie, ocenianie,

• emocjonalne: nadzieja, obawy, radość, rozczarowanie.

→ Zakres motywów:

 

Od prostych wewnętrznych (np. o naturze poznawczej, emocjonalnej, społecznej) po proste zewnętrzne (np. pieniądze) i zewnętrzne złożone (np. pośrednie oddziaływanie wychowawcze).

 

→ W sporcie i wychowaniu fizycznym występują następujące motywy:

─ chęć współuczestnictwa

─ agresja
─ potrzeba ruchu
              ─ potrzeba wysiłku fizycznego
─ potrzeba ryzyka
─ obawa przed niepowodzeniem
─ nadzieja na sukces
─ potrzeba zabawy

 

 

MOTYWOWANIE

•         Motywowaniem nazywamy proces, w którym następują wyzwania od strony określonych sytuacji i motywów.

•         Ma istotne znaczenie w procesie nauczania i uczenia się.

•         Jest bezwzględnym warunkiem wstępnych działań nauczycielskich w celu motywowania ucznia do osiągnięcia celu na drodze uczenia się.

•         Lepsze efekty w procesie uczenia się osiąga ten nauczyciel, który posiada umiejętności motywowania, a nieco mniej wiadomości o technice sportowej!!!

•         Proces motywowania powinien uwzględniać zróżnicowanie osobowości uczniów

•         Walory motywujące posiada:

-          Większość filmów sportowych

-          najbliższe otoczenie ucznia (np. rodzice uprawiający sport, koledzy)

•         Poprawna współpraca nauczyciela z rodzicami i wciągnięcia ich oraz grono najbliższych osób do działań motywacyjnych może dać dobre rezultaty i przyspieszyć proces nauczania.

 

2. NASTAWIENIE:

 

•         Jest to pojęcie, które określa pewien zespół zjawisk psychicznych, towarzyszących chwili ukierunkowania uwagi na coś, co ma nastąpić i czego się spodziewamy.

•         Nastawienie def. Singer

•         Nastawienie jest to: „ mentalny i neuronalny stan gotowości, którego struktura jest wynikiem doświadczenia, który oddziaływuje sterująco lub dynamicznie na reakcję podmiotu, skierowany na wszelkie obiekty lub sytuację, z którymi dany stan jest związany”

•         Nastawienie jest to stan gotowości i skupienia uwagi na osiągnięciu celu i wykonaniu zadania.

•         Nastawienie jako stan umysłowej i emocjonalnej gotowości do wykonania celu powinien nie tylko poprzedzać podjęcie działania ale również towarzyszyć procesowi uczenia się!!!

•         Przykładem wykorzystania nastawienia w nauczaniu może być podanie przez nauczyciela wstępnych informacji przed pokazaniem określonej czynności, którą uczeń ma wykonać.

•         Wywołanie nastawienia może być przygotowaniem ucznia ( umysłowe i emocjonalne) do odbioru informacji. 

•         Nastawienie obok pozytywnego czynnika w uczeniu się i nauczaniu może przynieść również negatywne skutki.

Staje się tak wówczas, gdy przyczynia się do wyboru nieistotnych lub zupełnie nie związanych z celem informacji.

  

Nie właściwe nastawienie ucznia wynika również z nie właściwych działań nauczyciela!!!


Nastawienie powinno być wywołane przez właściwe działania nauczyciela!!!

 

 

1

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl