Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
1
Marek Biesiada 26. 10. 2006 Konspekt lekcji historii w klasie
Temat: Demokracja ateńska
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczeń:
· rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia: monarchia, arystokracja, demokracja, ostracyzm, rada pięciuset, strateg, zgromadzenie ludowe,
· zna działalność w omawianym zakresie Peryklesa, Klejstenesa, Pizystrata
· zna najważniejsze zasady demokracji
· dostrzega różnice między poszczególnymi formami sprawowania rządów
· rozumie zasadę kolegialności
· przedstawia argumenty potwierdzające wyższość demokracji nad innymi systemami politycznymi
· przedstawia etapy w ustroju politycznym Aten
2. Metody:
· podręcznik,
· skoroszyt gimnazjalisty,
· taśma chronologiczna
3. Środki dydaktyczne:
· rozmowa nauczająca
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
1
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· Co to jest kolonia?
· Jakie były przyczyny zakładania kolonii przez Greków?
· Dlaczego metropolie organizowały wyprawy w celu założenia kolonii?
· Jakie skutki nastąpiły w wyniku kolonizacji?
· Jakie były przyczyny wojen grecko-perskich?
· Jaki był przebieg wojen grecko-perskich?
· Jakie były najważniejsze bitwy wojny?
· Jak nazywali się najważniejsi dowódcy greccy?
· Jakie były skutki wojen grecko-perskich?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Demokracja ateńska
1. Ewolucja ustroju politycznego Aten
· Jaki był na początku ustrój w polis Ateny?
· Kto przejął w polis władzę po zniesieniu monarchii?
· Jakie były konflikty w Atenach za czasów rządów arystokracji?
· Jakie rządy sprawował Pizystrat?
· Jakie rządy wprowadził Klejstens?
· Co to jest demokracja i rządy demokratyczne?
2. Instytucje demokratyczne w Atenach
· Kto mógł brać udział w życiu politycznym i podejmować decyzję?
· Gdzie podejmowano najważniejsze decyzje w Atenach?
· Gdzie obradowało zgromadzenie ludowe?
3. Perykles
· Kim był Perykles?
· Co Ateny zawdzięczają Peryklesowi?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 67. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
1. Ewolucja ustroju politycznego Aten
a) monarchia
b) rządy arystokracji
c) tyrania Pizystrata
d) Klejstenes – rządy demokracji
· demokracja (gr. demos – lud, kratos – władza) – wszystkie najważniejsze decyzje były podejmowane za zgodą większości obywateli
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 67-68. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
2. Instytucje demokratyczne w Atenach
· zgromadzenie ludowe (znajdowała się na Agorze) – udział w nim mogli wziąć wszyscy mężczyźni (wolni obywatele) i podejmować najważniejsze decyzje na drodze głosowania
· zasada kolegialności – obowiązywała przy wybieraniu urzędników do Rady pięciuset i 10 strategów (dowódców armii); urzędnicy byli odpowiedzialni przed zgromadzeniem ludowym
· ostracyzm – sąd skorupkowy
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 68. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
3. Perykles
Wyjaśnić pojęcie: monarchia, arystokracja, tyrania, oligarchia, demokracja,
Wyjaśnić pojęcie:
zgromadzenie ludowe, ostracyzm, strateg
IV. Rekapitulacja pierwotna
· Jaki był na początku ustrój w polis Ateny?
· Kto przejął w polis władzę po zniesieniu monarchii?
· Jakie były konflikty w Atenach za czasów rządów arystokracji?
· Jakie rządy sprawował Pizystrat?
· Jakie rządy wprowadził Klejstens?
· Co to jest demokracja i rządy demokratyczne?
· Kto mógł brać udział w życiu politycznym i podejmować decyzję?
· Gdzie podejmowano najważniejsze decyzje w Atenach?
· Gdzie obradowało zgromadzenie ludowe?
· Kim był Perykles?
· Co Ateny zawdzięczają Peryklesowi?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
V. Zadanie pracy domowej
W zeszycie ćwiczeń uczniowie wykonają Zadania 1,3,4,5/39-41. Z podręcznika uczniowie wykonają Zadanie 3/69.
VI. Ocena pracy uczniów na lekcji.
Odpowiadają wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie, którzy mogą posługiwać się podręcznikiem i zapisem w zeszytach.
Uczniowie aktywni otrzymują oceny.
...