Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
2010-01-12
12
Metody oceny postawy ciaĀa
Metody rozwoju psychomotorycznego
Metody oceny wieku rozwojowego
P
OSTAWA CIAŁA
Prawidłową postawą ciała określamy postawę, której
układ poszczególnych odcinków ciała względem siebie
jest zharmonizowany, a utrzymanie jej wymaga
minimalnego napięcia układu mięśniowego i nerwowego
ZaleŜy ona od takich czynników jak: wiek (np. postawa
starcza, postawa małego dziecka), pora dnia, posiłki,
zmęczenie.
1
2010-01-12
O
CENA POSTAWY CIAŁA
Do oceny postawy ciała stosuje się kilka
metod, które opierać się mogą m. in na
ocenie ogólnej sylwetki ciała lub na
poszczególnych elementach jego budowy.
M
ETODA SYLWETKOWA
Polega na przyrównywaniu sylwetki badanego oglądanego z jego
lewego boku do wzorców.
typologia metod sylwetek Browna – sylwetki harwardzkie.
WyróŜnia się typ postawy dobry i zły. KaŜda z grup ma stopień
lepszy i gorszy. Wzorce sylwetek były oznaczone duŜymi literami
alfabetu:
A – postawa doskonała – głowa wyprostowana nad klatką piersiową,
biodrami i stopami, klatka piersiowa płaska, brzuch płaski, plecy łagodnie
wygięte;
B – postawa dobra – głowa wysunięta nieco ku przodowi, klatka
piersiowa mniej wypukła, brzuch nieco uwypuklony, plecy bardziej
wygięte;
C – postawa wadliwa – głowa wysunięta przed klatkę piersiową, klatka
piersiowa płaska, brzuch wypukły, plecy zgarbione;
D – postawa zła – głowa bardzo wysunięta do przodu, klatka piersiowa
zapadnięta, brzuch zwiotczały, wiszący, plecy wybitnie zgarbione.
Ta klasyfikacja nie nadaje się do określania postaw dzieci
2
2010-01-12
M
ETODA SYLWETKOWA
W
OLAŃSKIEGO
POLSKA METODA OCENY POSTAWY CIAŁA
WyróŜniono trzy rodzaje postaw, biorąc pod uwagę przedniotylne krzywizny
kręgosłupa i na tej podstawie określono 9 wzorców (trzy typy po trzy stopnie
nasilenia wady)
K– zespółtypówkifotycznych I,II,III– kifozajestwiększaniŜlordoza;
L– zespółtypówlordycznych I,II,III– lordozajestwiększaniŜkifoza;
R– zespółtypówrównowaŜnychI,II,III– kifozarównasięwielkością
lordozie.
M
ETODA
W
OLAŃSKIEGO
Ocenę postawy ciała za pomocą metody Wolańskiego moŜna
przeprowadzać dwojako:
przezwzrokoweporównaniebadanegodotypów
wzorcowych
przez analizę kątów przedniotylnych krzywizn kręgosłupa,
mierzonych
przez
autora
przyrządem sferosomatometrem
3
skonstruowanym
2010-01-12
M
ETODA WOLAŃSKIEGO
BADANIE PRZEZ WZROKOWE PORÓWNANIE
1. Ustalenie czy u badanego przewaŜa kifoza piersiowa
(K), lordoza lędźwiowa (L) czy obie krzywizny są
podobnej wielkości (R).
2. Ustalenie stopnia krzywizn (I, III, III)
3. Stwierdzenie czy badany ma postawę typową dla
zdrowego osobnika w danym wieku.
M
ETODA PUNKTOWANIA
Jest to punktowanie tak zwanymi punktami „karnymi” odchyleń
poszczególnych elementów od pozycji prawidłowej.
Poprzez obserwację ustawienia głowy określa się stopień jej
wychylenia ku przodowi. Wynik zapisuje się wykorzystując
punkty. Następnie identycznie postępuje się obserwując ustawienie
barków, klatki piersiowej, łopatek, brzucha, kolan i stóp.
Punktowanie obejmuje skalę od 0 do 2, gdzie 0 oznacza pozycję
prawidłową. Wyniki się sumuje.
Wynik pozwala określić stan postawy:
04 Postawa bardzo dobra
58 – postawa dobra
912 – postawa zła
1316 – postawa bardzo zła
W metodzie tej pominięto długie i kłopotliwe opisy towarzyszące
metodzie sylwetkowej.
4
2010-01-12
M
ETODY OCENY ROZWOJU
PSYCHOMOTORYCZNEGO
Stopień rozwoju psychomotorycznego określa nam stan
zdrowia i sprawności dziecka.
Ocenia się m.in.:
Siłę mięśniową
Wytrzymałość
Zwinność, gibkość i równowagę
O
CENA SIŁY MIĘŚNIOWEJ
S
IŁA MIĘŚNIOWA DYNAMICZNA
mierzonajestpoprzezrejestracjęczasuzwisuna
drąŜkunaugiętychramionach.Badanyukładadłonie
takbybyłyskierowanekujegotwarzyipodciągasię
takbybrodaznalazłasięnaddrąŜkiem.
czasjestmierzonyodchwiliprzyjęciaodpowiedniej
pozycjidoopadnięciawdół.
Odnotowanywynikjestporównywanyznormami
umieszczonymiwsiatkachcentylowychosobnychdla
dziewczątichłopców.
5
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
12
Metody oceny postawy ciaĀa
Metody rozwoju psychomotorycznego
Metody oceny wieku rozwojowego
P
OSTAWA CIAŁA
Prawidłową postawą ciała określamy postawę, której
układ poszczególnych odcinków ciała względem siebie
jest zharmonizowany, a utrzymanie jej wymaga
minimalnego napięcia układu mięśniowego i nerwowego
ZaleŜy ona od takich czynników jak: wiek (np. postawa
starcza, postawa małego dziecka), pora dnia, posiłki,
zmęczenie.
1
2010-01-12
O
CENA POSTAWY CIAŁA
Do oceny postawy ciała stosuje się kilka
metod, które opierać się mogą m. in na
ocenie ogólnej sylwetki ciała lub na
poszczególnych elementach jego budowy.
M
ETODA SYLWETKOWA
Polega na przyrównywaniu sylwetki badanego oglądanego z jego
lewego boku do wzorców.
typologia metod sylwetek Browna – sylwetki harwardzkie.
WyróŜnia się typ postawy dobry i zły. KaŜda z grup ma stopień
lepszy i gorszy. Wzorce sylwetek były oznaczone duŜymi literami
alfabetu:
A – postawa doskonała – głowa wyprostowana nad klatką piersiową,
biodrami i stopami, klatka piersiowa płaska, brzuch płaski, plecy łagodnie
wygięte;
B – postawa dobra – głowa wysunięta nieco ku przodowi, klatka
piersiowa mniej wypukła, brzuch nieco uwypuklony, plecy bardziej
wygięte;
C – postawa wadliwa – głowa wysunięta przed klatkę piersiową, klatka
piersiowa płaska, brzuch wypukły, plecy zgarbione;
D – postawa zła – głowa bardzo wysunięta do przodu, klatka piersiowa
zapadnięta, brzuch zwiotczały, wiszący, plecy wybitnie zgarbione.
Ta klasyfikacja nie nadaje się do określania postaw dzieci
2
2010-01-12
M
ETODA SYLWETKOWA
W
OLAŃSKIEGO
POLSKA METODA OCENY POSTAWY CIAŁA
WyróŜniono trzy rodzaje postaw, biorąc pod uwagę przedniotylne krzywizny
kręgosłupa i na tej podstawie określono 9 wzorców (trzy typy po trzy stopnie
nasilenia wady)
K– zespółtypówkifotycznych I,II,III– kifozajestwiększaniŜlordoza;
L– zespółtypówlordycznych I,II,III– lordozajestwiększaniŜkifoza;
R– zespółtypówrównowaŜnychI,II,III– kifozarównasięwielkością
lordozie.
M
ETODA
W
OLAŃSKIEGO
Ocenę postawy ciała za pomocą metody Wolańskiego moŜna
przeprowadzać dwojako:
przezwzrokoweporównaniebadanegodotypów
wzorcowych
przez analizę kątów przedniotylnych krzywizn kręgosłupa,
mierzonych
przez
autora
przyrządem sferosomatometrem
3
skonstruowanym
2010-01-12
M
ETODA WOLAŃSKIEGO
BADANIE PRZEZ WZROKOWE PORÓWNANIE
1. Ustalenie czy u badanego przewaŜa kifoza piersiowa
(K), lordoza lędźwiowa (L) czy obie krzywizny są
podobnej wielkości (R).
2. Ustalenie stopnia krzywizn (I, III, III)
3. Stwierdzenie czy badany ma postawę typową dla
zdrowego osobnika w danym wieku.
M
ETODA PUNKTOWANIA
Jest to punktowanie tak zwanymi punktami „karnymi” odchyleń
poszczególnych elementów od pozycji prawidłowej.
Poprzez obserwację ustawienia głowy określa się stopień jej
wychylenia ku przodowi. Wynik zapisuje się wykorzystując
punkty. Następnie identycznie postępuje się obserwując ustawienie
barków, klatki piersiowej, łopatek, brzucha, kolan i stóp.
Punktowanie obejmuje skalę od 0 do 2, gdzie 0 oznacza pozycję
prawidłową. Wyniki się sumuje.
Wynik pozwala określić stan postawy:
04 Postawa bardzo dobra
58 – postawa dobra
912 – postawa zła
1316 – postawa bardzo zła
W metodzie tej pominięto długie i kłopotliwe opisy towarzyszące
metodzie sylwetkowej.
4
2010-01-12
M
ETODY OCENY ROZWOJU
PSYCHOMOTORYCZNEGO
Stopień rozwoju psychomotorycznego określa nam stan
zdrowia i sprawności dziecka.
Ocenia się m.in.:
Siłę mięśniową
Wytrzymałość
Zwinność, gibkość i równowagę
O
CENA SIŁY MIĘŚNIOWEJ
S
IŁA MIĘŚNIOWA DYNAMICZNA
mierzonajestpoprzezrejestracjęczasuzwisuna
drąŜkunaugiętychramionach.Badanyukładadłonie
takbybyłyskierowanekujegotwarzyipodciągasię
takbybrodaznalazłasięnaddrąŜkiem.
czasjestmierzonyodchwiliprzyjęciaodpowiedniej
pozycjidoopadnięciawdół.
Odnotowanywynikjestporównywanyznormami
umieszczonymiwsiatkachcentylowychosobnychdla
dziewczątichłopców.
5