Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Francesco Casetti

 

„W poszukiwaniu widza”

 

-          dla krytyki filmowej – widz jest przede wszystkim kimś rzeczywistym, czyjej egzystencji nie trzeba dowodzić

-          krytyk akceptujący dany film może pragnąć, aby odniósł on sukces – upatruje on w widzu kogoś, kogo należy dopiero powołać do istnienia

 

1916 – Hugo Munsterberg – istnienie więzi między filmem a widzem; nieodzowność widza,

który musi wykonać określone zadania, by film mógł w ogóle oddziaływać

 

Borys Eichenbaum – pojęcie „mowy wewnętrznej” do wyjaśnienia, jak seria sygnałów pojawiająca się na ekranie znajduje swoje określenie i uzupełnienie w umyśle widza

 

Lata 30 – Walter Benjamin – możliwość reprodukcji mechanicznej zmienia zarówno charakter dzieła sztuki, jak i profil jego adresata (to widz samym swym sposobem istnienia sankcjonuje odejście od rytuału recepcji na rzecz konsumpcji wykorzystującej efekt dystansu)

 

Lata 50 – Edgar Morin – definiuje kino jako „symbiozę”, czyli maszynę łączącą i integrującą czynniki lingwistyczne i psychiczne

 

Lata 60 – zmienia się rama odniesienia: definiowanie w kategoriach „esencji” zostaje zastąpione posługiwaniem się „modelami”, podejście syntetyczne prowadzi do badań o charakterze systematycznym; preferuje się metodologiczny rygor; zmienia się charakter teorii;

-          zmienia się koncepcja widza – staje się tematem do analizy włączonym w pole badań, gdzie bierze się pod uwagę wyniki eksperymentów i rozpatruje istotne cechy zjawiska w relacji narzędzi badawczych

 

à każdy typ badań wyłania swego własnego widza

-          dla psychologii – widz stanowi centrum, wokół którego obraca się sytuacja filmowa

-          dla socjologii – jest jednym ze składników instytucji kinematograficznej

-          dla psychoanalizy – jest częścią aparatu filmowego

-          dla ekonomii – połączeniem potrzeb i konsumpcji

-          dla semiotyki – jednym z biegunów obiegu mowy

 

-          kolejno wypracowywane postawy mogą prowadzić do sprzecznych ze sobą poglądów

-          widz stał się postacią pluralną gdy uznano jego złożoność, a zakwestionowano jedność

 

è widz jako DEKODUJĄCY

-          ten, kto może i powinien rozszyfrować zbiór obrazów i dźwięków; tłumacz zakodowanego sygnału

-          postulowała semiologia strukturalna w latach 60 – rozpoznawano widza jako kogoś określonego, lecz marginesowego, pełniącego specyficzną, niemniej ograniczoną funkcję

 

è widz jako INTERLOKUTOR

-          uczestnik komunikacji

-          od którego oczekuje się zrozumienia, kierując do niego propozycje

-          partner wykonujący własne zadanie

Lata 70 – zaczęto przywiązywać większą wagę do samego procesu odbioru; rozpoczęło się badanie śladów obecności widza w przeznaczonym dlań przedmiocie

-          czytać to tyle, co pisać na nowo (Barthes) lub interpretować

-          pojęcie czytelnika implikowanego

-          Christian Metz wzywa do maksymalnie kompletnej i obiektywnej rekonstrukcji struktur filmowych

-          albo bierze się pod uwagę aktywność, której domaga się samo dzieło albo ujawnia wzór, który ono zawiera; widz jest w pełni kontrolowany

 

-          odbiorca zostaje zastąpiony przez interlokutora, semiotyka strukturalna przez semiotykę „tekstualną”

 

-          początkowo widz lokalizowany był poza przedstawieniem i uznawany za przypadkowego gościa czy użytkownika dzieła, podczas gdy obecnie jest on odpowiedzialny za splatanie nici tkaniny dlań przeznaczonej

-          staje się świadomym partnerem rozpoznającym postawione mu zadanie

 

-          kiedyś opanowanie kodu uznawano za wystarczające dla obrazów i dźwięków; dziś panuje powszechna zgoda co do tego, że nieodzowna jest ROZUMIEJĄCA WIEDZA, która pozwala panować nad całą sytuacją, umożliwia ocenę dokonanych wyborów, śledzenie konwencji è WIEDZA OTWARTA łącząca encyklopedię ze składnią i leksykonem

 

-          zmienia się także koncepcja przestrzeni, w której pojawia się aktywność widza

-          obecnie widzi się organizm podlegający wpływom kontekstu i mający ze swej strony wpływ na ów kontekst

-          nie chodzi już dłużej o struktury, lecz o grę

 

-          transformacja widza znalazła swoje odzwierciedlenie we właściwościach obrazu i współdziałając z innymi zmianami kształtuje samo pojęcie filmu

 

-          znaczące są zmiany samej terminologii à nikt nie mówi już o dziele czy przekazie, lecz o TEKŚCIE = nowy kierunek badań (semiotyka „tekstualna”); włączenie w definicję kogoś, czyim zadaniem jest odbiór obrazów i dźwięków

 

-          DYSTANS – w przestrzeni lub w czasie, między składnikami gry; ale więzi są bardziej ścisłe, a odległości możliwe do pokonania – zanim film zostanie uchwycony i odtworzony, oznacza się rodzajem wewnętrznej dyspozycyjności

 

-          Film nie oferuje się do oglądania ustanawiając swoje przeznaczenie jako cel do osiągnięcia lub punkt ponownego odbicia

 

-          odbiorca żyje wraz z filmem = żyje wówczas, gdy znajduje miejsce w obrębie procesu widzenia, ściśle związanego z przepływem obrazów i dźwięków; widz sam oddaje się widzeniu: odpowiada na dyspozycyjność świata na ekranie, przyjmując na siebie odpowiedzialność w odpowiedzi na propozycję sformułowaną przez film

 

à zagadnienie podmiotowości w języku

-          sposób w jaki manifestuje się tekst, wskazuje nie tylko na jego zdolność kierowania znaków do kogoś, ale także na fakt, iż tekst potrzebuje odbiorcy

-          albo interlokutor pomyślany jest jako partner, którego tekst znajduje na swoim skraju (polegamy na umiejętnościach i na kompetencji, których wymaga tekst) albo jego kontur zostaje wyznaczony przez sam tekst i mieści się w obrębie tego tekstu (pozwala odsłonić maskowane, lecz wyraźne ślady i wzory pragnienia ekspresji, które oczekuje zrozumienia)

-          fakt, iż tekst potrzebuje interlokutora, należy rozumieć albo, że potrzebna mu jest czyjaś obecność, którą mógłby wchłonąć, albo ofiarowuje wzór zdolny widza prowadzić

 

à zagadnienie interpretacji

-          wkład widza w konstrukcję sensu dyskursu, pamiętając o wkładzie dyskursu w konstruowanie widza

-          tekst nigdy nie jest dany per se, lecz zawsze ukierunkowany na innych

-          tekst nie jest dany od razu i na zawsze, lecz podatny na przeformułowania

-          konfrontacja między wnętrzem a zewnętrzem nie tylko umożliwia refleksję nad sprawami podstawowymi, lecz także zabezpiecza szansę rozwoju i wzrostu – zabezpiecza podstawę interpretacji

 

-          tekst – z samej swej natury – jest miejscem dialogu; interlokutor gdziekolwiek zostanie ulokowany pełni funkcję majeutyczną

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl