Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

R. Ingarden: O dziele literackim- warstwa przedmiotów przedstawionych              (2)

 

Przedmioty przedstawione:

-          są przedmiotami intencjonalnymi;

-          nie są izolowane, łączą się, stanowią pewien wycinek świata;

-          obejmują to, co jest nazwowo zaprojektowane, bez względu na kategorię przedmiotową i materialną istotę;

-          jeśli przedmioty są co do swej zawartości realne, muszą być przedstawiane jako czasowe i przestrzenne. Ale to nie przestrzeń realna, choć też nie idealna. Nie jest też przestrzenią wyobrażeniową. Jest przestrzenią, która należy do przedstawionego świata realnego, ma pokrewną strukturę z przestrzeniami wymienionymi. Zbliża się do przestrzeni codziennego doświadczenia, ale jej nie można przyrównać do przestrzeni realnej;

-          przedmiot wyobrażeniowy: to nie jest wyobrażenie sobie znanego kolegi, nie wyobrażenie sobie centaura, który nie istniał. Akt (intencjonalny akt mniemania) posiada nienaoczną treść, zawartą w samym mniemaniu wyobrażeniowym. To ogół pierwotnych intencji, które stanowią mniemanie wyobrażeniowe;

-          przy wyobrażeniu wzrokowym istnieją daty barw i medium (które występuje tylko przy naocznym przedstawieniu, dostarcza przestrzeni dla dat wyobrażeniowych. Nie ma ono wyraźnych wymiarów. Daty wyobrażeniowe mają swe cechy i swój porządek);

-          przedmiot intencjonalny – jest wyobrażony, na nim zatrzymuje się intencja aktu. Przedmiot wyobrażeniowy – przedmiot ugruntowany w datach wyobrażeniowy, mający funkcje reprezentowania.

 

-          przestrzeń zorientowana – początek jej układu odniesienia jest w podmiocie spostrzegającym. W dziele literackim stosunki przestrzenne rzeczy przedstawionych są zawsze wyznaczone przez strukturę przestrzeni zorientowanych. Centrum orientacji – zawsze wewnątrz przedstawionego świata;

-          czas przedstawiony – czas w ogóle może być - 1) obiektywny, określony za pomocą formuł fizykalno-matematycznych, 2) konkretny, intersubiektywny, w którym wspólnie żyjemy – ten może być w dziele literackim, 3) czas subiektywny – ten też może być w dziele liter. Konkretny czas (2, 3) może mieć różne tempa;

-          czas rzeczywisty – medium ciągłe, bez luk. Nie ma tego w dziele. Zazwyczaj przedstawiana jest nie faza czasu, a to, co ją wypełnia;

-          w dziele literackim jedno zdarzenie może być przedstawione w dwóch różnych aspektach orientacji czasowej;

-          informujący, sprawozdawczy sposób opowiadania ujmuje okresy czasu jako przeszłe – oddalenie czasowe. Czas przedstawiony może być przeszły, ale bliski;

-          przedmioty przedstawione muszą reprezentować to, co odtwarzają. Reprezentowanie to zaznajamianie czytelnika z czymś. To przedstawienie, w którym s. 315 to, co przedstawia, będąc tylko na pozór tym, co przedstawiane, zarazem udaje autentyczność samego oryginału.

 

Miejsca niedookreślone:

-          każdy przedmiot realny ma takie rysy formalne: 1) jest wszechstronnie jednoznacznie określony, 2) jego cechy stanowią pierwotną konkretną jedność, 3) jest indywidualny;

-          w przedmiotach przedstawionych w czysto intencjonalnym przedmiocie nie są obecne konkretnej jakości cechy;

-          miejsca niedookreślenia nie dadzą się całkowicie usunąć;

-          miejsca niedookreślenia istnieją też z powodu indywidualności realnego przedmiotu, bo przeważnie większość wyrażeń nominalnych to nazwy ogólne. Przedstawiany przedmiot – jest tworem schematycznym;

-          nie uświadamiamy sobie miejsc niedookreślenia;

-          możliwe wypełnienia w miejscach niedookreślenia – dadzą się usunąć na podstawie tekstu.

 

 

H. Markiewicz: Zawartość narracyjna i schemat fabularny

 

Plan wyrażania i plan treści:

-          plan wyrażania istnieje w dwóch odmianach – mówionej i pisanej. Odmiana mówiona: fonemy, sylaby, zestroje akcentowe, człony intonacyjne, frazy. Odmiana pisana: grafemy, wyrazy graficzne, człony interpunkcyjne, zdania zakończone kropką, wykrzyknikiem, pytajnikiem;

-          plan treści – semy (minimalne składniki znaczeniowe morfu), morfy, wyrazy, grupy składniowe, zdania;

-          segmentacja graficzna planu wyrażania w tekście – akapit, fragment – jest niewystarczająca dla wydzielenia ponadzdaniowych poziomów planu treści;

-          ujęcie – nazwa dla akapitu. Odrębność ujęć dwupoziomowych – takich, których część składową stanowi przytoczona wypowiedź postaci;

-          poziomy wyższe niż ujęcie – opis (identyfikuje przedmiot, podaje jego cechy i stany), narracja (komunikuje „dzianie się”, zdarzenia, czynności, wypadki, procesy), refleksja (komentarz), wypowiedzi postaci (monologowe, dialogowe, mówione i myślane).

 

Inna systematyka: relacja (narracja skrótowa, sumaryczna, uwzględniająca najważniejsze momenty tematu, traktuje o poszczególnych zdarzeniach ujmowanych jako zakończone – narracja perfektywna; lub o zdarzeniach procesualnych – narracja procesualna; i o stanach trwałych, obejmujących dłuższy przeciąg czasu – narracja duratywna,

Prezentacja – narracja uobecniająca – przedstawia pojedyncze zdarzenia szczegółowo, w ich stopniowym stawaniu się, może zawierać opis rozwinięty i przytoczone mówione i myślane postaci. Narracja egzemplaryczna – pośrednia między relacją i prezentacją – pewne zdarzenia / wypowiedzi przytoczone są jako powtarzalne, przykładowe, typowe. Refleksja – składnik fakultatywny relacji i prezentacji, uogólnienia, argumentacje, wynurzenia, pytania, postulaty, apele podmiotu narracyjnego.

W obrębie prezentacji – ciąg prezentacyjny – segment charakteryzujący się ciągłością czasoprzestrzenną i częściową tożsamością występujących postaci. Granicą ciągu prezentacyjnego jest przerwa czasowa / nieprzyległość miejsca zdarzeń. Ciąg prezentacyjny złożony z kilku ujęć to ogniwo. Temat ogniwa – oddzielne zdarzenie / jego faza, rozmowa. Ciąg prezentacyjny złożony z kilku ogniw – odcinek.

W partiach relacyjnych – często niewielkie segmenty – przydatki, wstawki do segmentów prezentacyjnych. Czasem – dłuższe, z ujęć grupujących się w ogniwa i odcinki,

o       segmentującą funkcję pełnią wyznaczniki zewnętrzne – rozdziały wyodrębniane w tekście;

o       ciągi narracyjne mogą się łączyć w sekwencje (obejmujące powiązane ze sobą łańcuchy zdarzeń i działań) – sekwencja może stanowić samodzielny utwór. Wielosekwencyjna całość powiązana choćby tożsamością głównej postaci – tor narracyjny. Segmenty autonomiczne – segmenty, które wypełnia samoistny łańcuch zdarzeń. Tor jednopasmowy - o jego jedności stanowi jedna postać. Wielopasmowy – zespół postaci.

 

Powiązania segmentów narracji jednotorowej:

-          uporządkowanie czasowe (dające się rozmieścić na osi czasowej);

-          więź zależnościowa (warunkująco-następcza) – jej odmianą jest więź przyczynowo-skutkowa, która obejmuje też więź celowością – cel działania bohatera to przyczyna zdarzenia następczego;

-          więź paradygmatyczna – oparta na stosunku powtarzalności, podobieństwa;

-          stopniowania, kontrastu między czynnościami, zdarzeniami;

-          wielokrotność narracyjna – poszczególne wersje zdarzeń uzupełniają się lub korygują;

-          więź asocjacyjna między poszczególnymi segmentami.

 

Powiązania torów narracji wielotorowej:

-          krzyżowanie się torów narracyjnych – dzięki tożsamości postaci i zdarzeń;

-          więź grupowa między postaciami (cykle rodzinne, powieści środowiskowe);

-          więź zależnościowa między zdarzeniami;

-          więź przedmiotowa (przedmiot – łącznik między różnymi torami narracyjnymi);

-          równobieżność czasowa (symultanizm) przy rozłączności przestrzennej;

-          tożsamość przestrzeni przy rozłączności czasowej;

-          więź paradygmatyczna;

-          więź asocjacyjna.

 

Segmenty narracyjne tworzą konstrukcję ustopniowaną. Ta konstrukcja może być dwustopniowa – opowieść ramowa, lub wielostopniowa – opowiadanie szkatułkowe.

Segmenty planu treści scalają się w odbiorze czytelniczym w wyższe układy znaczeniowe – zawartość fabularna (zdarzenia, czynności, wypadki i procesy), fabuła (tylko te zdarzenia, przez które dokonują się zmiany w sytuacji głównych postaci utworu), ciąg jakości emotywno-waloryzujących (wzniosłość, tragizm, komizm, sensacyjność), ciąg uogólnień poznawczo-oceniających i postulatywnych.

Układy niesekwencjonalne – postacie, ich środowisko przedmiotowe, scalony obraz świata (idea utworu), narrator i autor wewnętrzny utworu, czytelnik implikowany, ewentualnie adresat – czytelnik przedstawiony.

Od zawartości fabularnej i fabuły odróżnia się schemat fabularny.

Zawartość fabularna i fabuła – korelaty planu treści. Schemat fabularny to konstrukt o charakterze metatekstowym – porządkuje chronologicznie i streszcza składniki fabuły, w których dokonują się istotne zmiany sytuacji postaci. Schemat fabularny jest budowany ze zdań nie występujących w tekście utworu, budowany gdy zna się całość utworu.

Składniki schematu fabularnego to motywy fabularne.

 

W utworze narracyjnym wyróżnia się:

1)     motywy zewnętrzne (fizyczne) i wewnętrzne (psychiczne);

2)     motywy mutacyjne (powodujące zmiany sytuacji bohatera) i statyczne. Motywy mutacyjne mają charakter faktualny (czynnościowy) lub ewentualny (wypadkowy), a przebieg – singularny (jednorazowy), iteratywny i procesualny. Motywy statyczne mają charakter duratywny (dot. stanów), lub atrybutywny (dot. właściwości).

 

Wątki lub motywy dotyczące zachowań postaci mogą łączyć się w linię fabularną. Kilka linii fabularnych tworzy sieć fabularną.

Relacje między segmentacją zawartości narracyjnej a segmentacją schematu fabularnego:

 

Zdanie              |

Ujęcie              }

Ogniwo              |              |             

Odcinek              }                            motyw

Sekwencja              |              wątek

Tor narracyjny              linia fabularna

Zawartość fabularna              sieć fabularna

 

 

katastrofa















Moment
wywoławczy

 


e

Punkt szczytowy

Akcja opadająca

Moment ostatniego napięcia



 

Akcja wznosząca się

 

 

 

 

wyprowadzenie

 

 

 

Rys. 1. Schemat budowy dramatu według Freytaga

 

 

 

Schematy fabularne – dzielimy ze względu na bohatera na schematy aktywne i pasywne, ze względu na sytuację – na schematy modyfikujące los, charakter lub wiedzę, ze względu na kierunek zmian – schematy proste i złożone. Schematy proste (kierunek stały): gradacyjne, redukcyjne, stabilizacyjne. Skrajny wariant redukcyjnego – kontrastywny – sytuacja końcowa to przeciwieństwo początkowej. Schematy złożone – gradacyjno-redukcyjny, redukcyjno-gradacyjny, alternacyjne – przeplot wzmocnień i osłabień sytuacji wyjściowej.

 

 

 

J. Sławiński Semantyka wypowiedzi narracyjnej

 

Odmienność metodologiczna badań:

-          teorię poezji zdominowała problematyka lingwistyczno-semantyczna. Do struktury świata poetyckiego, treści, podmiotu lirycznego dociera się przez ogląd materiału leksykalnego, analizę syntaksy, intonacji zdaniowej. Świat poetycki jest traktowany jako rzeczywistość międzysłowna;

-          badania nad prozą narracyjną – tendencja do ujmowania tego, co przedstawione w utworze jako rzeczywistości pozasłownej:

o        powieść jest zbudowana ze scen, akcji i postaci literackich,

o        wypowiedź narracyjna ma inną funkcję językową niż przekaz poetycki – oznaczanie jest w poezji przytłumione przez stosunki elementów wypowiedzi i ich odwołania do systemu językowego. W prozie funkcja poznawcza słowa ma honorowe miejsce,

o        słowa w powieści znaczą inaczej niż w poezji.

 

Problematyka struktury utworu epickiego rozpada się na dwie dziedziny:

-          ukształtowanie słowne, narracja, wypowiedzi, sposoby przytoczeń,

-          konstrukcja fabuły, organizacja czasu, budowanie sylwetek bohaterów, pozycja narratora.

 

Teraz przenosi się w powieści uwagę z przedmiotu narracji epickiej na jej podmiot, z rzeczywistości opowiadanej na okoliczności związane z narratorem. Skomplikował się świat odsłaniany w narracji, ale nie uległo zmianie jej rozumienie jako „formy podawczej”.

Wśród formalistów ukształtowały się dwie teorie przekazu prozatorskiego: droga od języka „pozarozumowego” do „teorii wątku” (Szkłowski). Obie te dziedziny były traktowane analogicznie (tworzenie = montaż jednostek literackich). Język pozarozumowy – elementy lingwistyczne, w teorii wątku – tematyczne.

B. Eichenbaum – zjawisko „skazu” – „skaz” dotyczy szczególnego typu prozy opowiadającej,

o        analiza „skazu” uświadamia zdeterminowanie porządku fabularnego utworu przez koncepcję narracji;

o        w „skazie” narracja generuje fabułę.

 

W. Winogradow – interesuje się stylistyką kategorii podmiotu lirycznego:

-          złożoność stylistyczna prozy to dynamiczne przenikanie się sposobów mówienia,

-          zjawiska przedstawiane nie „substancjalnie” a jako stosunki znaczeniowe.

 

Winogradow rozróżnia „obraz pisarza” i „narratora”:

-          jeśli jest rozróżnienie między wypowiedzią narracyjną (literacko-inteligencką) a formami gwarowymi, stylizowanymi – „obraz pisarza” & „narrator” istnieją jako zespoły cech stylistycznych;

-          równolegle do „obrazu autora” istnieje „obraz słuchacza” – sfery semantyczne wypowiedzi.

 

Bachtin i Wołoszynow:

-          koncepcja określająca charakter wypowiedzi w terminach stosunków wzajemnych między mową „własną” i „cudzą” – wskazuje na dialogiczną naturę wszelkiej wypowiedzi.

 

s. 106: Narracja nie jest monologiem biegnącym równolegle do wypowiedzi postaci, lecz mową zorientowaną na te wypowiedzi, tworzącą wraz z nimi rozmaite połączenia.

 

Bachtin w książce o polifoniczności Braci Karamazow:

-          proza Dostojewskiego – brak monologu autorskiego,

-          dialogi i polemiki podmiotu autorskiego z „cudzą” mową.

 

Badacze chcą wypracować język, który mógłby ująć bez rozdzielania ukształtowanie tekstu narracyjnego i obszar zjawisk przedstawionych. Odkryto rzeczywistość lingwistyczno-literackką pośredniczącą między zdarzeniami semantycznymi a konstrukcją utworu.

 

Wyższe układy znaczeniowe (termin Markiewicza) – płaszczyzna dzieła. Obok: płaszczyzna znaków językowych i płaszczyzna znaczeń wyrazów i zdań. Potem płaszczyzna dzieła = wewnętrznie zróżnicowana „sfera” dzieła.

 

Wyższe układy znaczeniowe – nie konfiguracje jednostek znaczeniowych, odpowiadających słowom i zdaniom, lecz byty wyznaczane przez znaczenia.

 

Tezy dotyczące znaczeniowej struktury przekazu narracyjnego:

1)      w wypowiedzi poetyckiej porcje znaczeniowe są odróżnialne na wszelkich poziomach jednostek lingwistycznych. W wypowiedzi narracyjnej są odróżniane od poziomu zdania. Przytłumianie autonomii mniejszych porcji znaczeniowych;

2)  &#...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl