Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Data: 12.01.2012 r.
Klasa: II b
Prowadzący: Justyna Momot
Temat bloku: Zwierzęta zimą.
Temat dnia: Dla kogo zima jest uciążliwa?
Rodzaj edukacji: matematyczna, polonistyczna, przyrodnicza, społeczna, plastyczna
Czas zajęć zintegrowanych: 135 min.
Temat zajęć (zapis w dzienniku): Wielozdaniowe wypowiedzi na temat treści wiersza pt. „Dwie minuty dla ptaków” B. Lewandowskiej. Inscenizacja pt. „Rozmowa ptaków”. Poznanie ptaków pozostających u nas na zimę. Rozmowa na temat opieki nad ptakami w czasie zimy. Układanie zdań o sposobach dokarmiania ptaków. Naśladowanie ruchów ptaków. Wykonywanie działań matematycznych – dodawanie i mnożenie w zakresie 20. Rozwiązywanie zadań tekstowych z liczbą niewiadomą- praca w grupach. Wykonanie kolorowego karmnika ptaków metoda wydzieranki.
Cele ogólne:
Wspomaganie rozwoju umysłowego w zakresie wypowiadania się. Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz kształtowanie wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci. Wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
· potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści wiersza,
· zna niektóre ptaki, które pozostają u nas na zimę,
· rozumie potrzebę dokarmiania ptaków w czasie zimy i wie jak należy to robić,
· poprawnie układa i zapisuje zdania,
· umie naśladować ruchy ptaków,
· rozwiązuje zadania tekstowe,
· dodaje i mnoży w zakresie 15 ,
· współdziała z kolegami w czasie pracy grupowej,
· wykonuje pracę plastyczną metodą wydzieranki oraz odczuwa radość z wykonanej pracy,
· wypowiada się na określony temat, potrafi wyrazić swoje zdanie i uczucia,
Metody: (wg J.Krzyżewskiej)
Podające – objaśnienia,
Praktyczne – pokaz z objaśnieniem, ćwiczenia przedmiotowe
Programowe – z użyciem podręcznika programowego
Formy pracy: zbiorowa, grupowa – w parach, indywidualna
Środki dydaktyczne:, tekst wiersza „Dwie minuty dla ptaków” B. Lewandowskiej, ilustracje ptaków, zestaw wyrazów z nazwami pożywienia, rekwizyty do inscenizacji, karty pracy indywidualnej i grupowej, szablon papierowego karmnika, zadanie tekstowe, działania na karteczkach, utwory muzyczne z nagraniem głosów ptaków.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu- odczytanie wiersza B. Lewandowskiej pt. „Dwie minuty dla ptaków”.
1.A. Inscenizacja „ Rozmowa ptaków” . N-l zwraca się do dzieci z pytaniem - O czym mogą rozmawiać ptaszki w karmniku?
Wybrane/ chętne dzieci otrzymują do rąk sylwety ptaków na patyczku i wcielają się w role:
Postacie: gil, wróbel, sikorka, jemiołuszka
Wróbelek: Jaki jestem głodny. Zjadłbym chociaż mały okruch chleba.
Sikorka: Ja marzę o tłustej słonince.
Gil: Dawno nie jadłem owoców jarzębiny.
Jemiołuszka: Ja też.
Wróbelek : Polećmy do karmnika, może Stasiu nasypał dzisiaj nasze smakołyki.
Gil: Nic nie ma.
Sikorka: Zapomniał o nas.
Jemiołuszka: Chyba zginiemy z głodu i zimna.
Wróbelek: O jesteśmy uratowani. Mama Staszka o nas pamiętała.
Sikorka: Ale wspaniała uczta.
Ptaki: Ćwir, ćwir, ćwir, ćwir.
2. Rozmowa z dziećmi na temat: „Dlaczego i jak należy karmić ptaki zimą” na podstawie własnych przeżyć i wysłuchanego wiersza:
- Jakie ptaki, wymień ich nazwy, zostały u nas na zimę, a które przyleciały do nas z dalekiej Północy?
- W jaki sposób ludzie dbają o ptaki zimą?
- Czy wiecie jakie ptaki mają swoje smakołyki?( ziarna, nasiona, słoninę, owoce.)
3. Omówienie ilustracji przedstawiającej ptaki , które zostają u nas na zimę. Opis ich wyglądu i cech charakterystycznych. Rysunki ptaków: wróbel, sikorka, gil, jemiołuszka.
4. Ustalenie co jedzą ptaki. Dobieranie nazw pożywienia do danego ptaka.
· wróbel – ziarno zbóż, okruchy chleba, płatki owsiane, kasze, siemię,
o sikorka – smalec, słoninka, siemię,
o jemiołuszka – owoce jemioły, głogu, jarzębiny,
o gil – suszone owoce, owoce jarzębiny, pestki,
5. Układanie zdań o sposobie dokarmiania ptaków.
I - poziom układa samodzielnie zdania na podstawie zgromadzonego słownictwa
· (wróbel – ziarno zbóż, okruchy chleba, płatki owsiane, kasze, siemię,
o sikorka – smalec, słoninka, siemię,
o jemiołuszka – owoce jemioły, głogu, jarzębiny,
o gil – suszone owoce, owoce jarzębiny, pestki,
II- poziom układa z rozsypanki wyrazowej :
Rozsypanka składająca się z trzech zdań.
· jedzą – zbóż. – Wróbelki – ziarna
· lubią – słoninkę. – Sikorki – tłustą
· zjadają – Gile – i jemiołuszki – jarzębiny. – owoce
6. Zabawa ruchowa – „Ptaszki w karmniku” z wykorzystaniem tamburyno. N. tłumaczy zasady zabawy i przypomina o zasadach bezpiecznego poruszania się po sali. W dwóch kątach sali , rozkłada dwa papierowe karmniki. Gra na tamburyno. Gdy nauczyciel gra na tamburyno dzieci biegają po sali a na przerwę w muzyce fruną do karmnika (ilustracji rozłożonych karmników) i naśladują jedzenie ptaków stukają paluszkami o podłogę/dywan.
7.Numeracyjne przypadki mnożenia i dodawania w zakresie 15. Dzieci otrzymują papierowe ptaszki , na których zapisane są działania dodawania i odejmowania. Na każdym ptaszku jest inne działanie. Zadaniem dzieci jest umieszczenie ptaszka w odpowiednim karmniku. Na tablicy wiszą papierowe karmniki z wynikami działań. Nauczyciel kieruje do dzieci polecenie.- Znajdź drogę ptaszka do karmnika. Rysuje karmniki na tablicy.
10
16
13
11
9
12
Przykłady działań matematycznych: dla wyniku:
· 10: 5*2, 2+2+3+3, 4+6, 10*1
· 12: 3*4, 6*2, 7+5, 9+3
· 9: 3*3, 9*1, 4+5, 2+7
· 11: 11*1, 6+5, 3+8, 4+7
· 16: 4*4, 2*8, 9+7, 12+4
9.JEŚLI CZAS POZWOLI: Praca w grupach. Podział klasy na 5 osobowe grupy. Praca pod hasłem :Czy jesteście przyjaciółmi ptaków?
Każda grupa otrzymuje 3 zadania o różnym stopniu trudności.
1 polecenie – zadanie tekstowe,
3 polecenie – układanie zdań o pomocy ptakom.
I poziom /1 grupa/
a. Zadanie tekstowe: W ptasiej stołówce jest 14 ptaków. Są tam 4 wróbelki,
6 sikorek i kilka jemiołuszek. Ile jest jemiołuszek?
b. Układają samodzielną wypowiedź o tym jak pomagają ptakom.
II poziom /2 grupy/
· Zadanie tekstowe:
- W karmniku było 10 wróbelków. Przyleciały 3 sikorki.
Ile ptaszków było w karmniku?
- Wróbelek zobaczył 14 ziarenek. Zjadł 10 ziarenek, a po chwili zjadł
jeszcze 3 ziarenka i odfrunął. Ile ziaren zostało?
· Układają wypowiedź z rozsypanki zdaniowej.
I. Michał i Marcin zbudowali karmnik.
II. Zawiesili go na drzewie.
III. Nasypali smacznych ziarenek.
IV. Zaraz przyfruną głodne ptaszki.
10. Po wykonaniu pracy przez poszczególne grupy przyznanie dzieciom plakietki „Jesteś przyjacielem ptaków”.
11. Wykonanie wydzieranki karmnika.
12. Ekspozycja prac dzieci i podsumowanie pracy na zajęciach.
1. Czy wiecie , dlaczego należy pomagać ptakom?
2. Jak będziemy pomagać ptakom?