Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
MIĘDZYSZKOLNY
KONKURS „ Czy znasz swój język ojczysty ?”
Ostrowiec Św.,12 marca 2009 r.
Zadanie 1. 3 pkt.
Podane zdania uzupełnij odpowiednimi formami wyrazów pokrewnych rzeczownika miłość .
Chłopak zaczął pisać swój pierwszy list miłosny .
Matka patrzyła miłośnie na swoje dziecko .
Kinoman to miłośnik sztuki filmowej .
Zadanie 2. 13 pkt.
Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje , a miał ich wszystkich / 123 / ....sto dwadzieścia troje
Wyglądał jak / 1,5 / półtora nieszczęścia .
Miłość od /1 / pierwszego wejrzenia .
Zabawa na / 102 / sto dwa. .
Był w /7 / siódmym niebie .
W (5) piątej klasie jest (23) dwadzieścioro troje/ dwadzieścia troje uczniów.
Janek dostał (3) trzy książki na urodziny.
W mojej rodzinie jest (5) pięcioro rodzeństwa.
Tydzień ma (7) siedem dni.
(3) Troje dzieci nie było na wycieczce.
Dom miał (5) pięcioro drzwi.
Janek zapłacił (500) pięćset zł za nowy rower.
Zadanie 3. 8 pkt. (0,5 pkt za każdy wyraz)
Uzupełnij literami rz , ż tekst wierszyka .
Ju... bu...a się zaczyna .
Dr...y wie...ba , ja...ębina .
G...ego... boi się bu...y ,
więc zmyka , aż się ku...y .
Węgo... , krągły jak ko...eń ,
d...emkę p...erwał w swej no...e .
W bu...ę lubi podró...e .
Zadanie 4. 5 pkt.
Opisowe określenia zastąp utartymi wyrażeniami i zwrotami .
Szkodzić komuś - .... / odp. kopać pod kimś dołki /
- ............................................................................................................
Trząść się bardzo - ./ odp. trząść się jak galareta , trząść się jak osika /
- .............................................................................................................
Spać bardzo mocno - . / odp. spać jak suseł /
- ............................................................................................................
Bardzo chytry - / odp. chytry jak lis /
- ............................................................................................................
Robić wielki problem z małej rzeczy - / odp. robić z igły widły /
- ........................................................................................................
Zadanie 5. 14 pkt.
gęsia
lisi
Uporządkuj klocki tak , żeby tworzyły związki frazeologiczne . Wypisz je poniżej i podaj ich znaczenie .
wilczy
kocia
serce
niedźwiedzia
apetyt
skórka
przysługa
końskie
spryt
gołębie
muzyka
zdrowie
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
……………………………………………………………………………………………………………………………………
kocia muzyka – pisk , wrzask , głośna muzyka
wilczy apetyt – wielki , ogromny apetyt
niedźwiedzia przysługa – nie w porę wyświadczona , niezręczna , przynosząca szkodę temu , komu chciało się przysłużyć
gołębie serce – dobre , czułe , łagodne serce
końskie zdrowie – silne zdrowie
gęsia skórka – wyraz zimna , zmarznięcia
lisi spryt – przebiegły , chytry , szczwany
Razem 43 pkt.
2
...