Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Wykład 2

12.03.2015

Dystrybucja produktów - jest to proces związany z działaniami mającymi na celu dostarczanie produktów zgodnie z potrzebami nabywców, we właściwym czasie i miejscu przy możliwie najbardziej dogodnych formach i warunkach dokonywania zakupów po możliwie najniższych cenach.

                     Struktura dystrybucji:



                                                        DYSTRYBUCJA







 

Kanały dystrybucji                                                                                    Dystrybucja fizyczna

- rodzaj, struktura, liczba                                                                                    - obsługa zamówień

- współuczestnicy kanału                                                                                    - transport

- instytucje wspomagające                                                                       - użytkowanie magazynów





przepływ strumieni rynkowych                                                                      - zarządzanie zapasami

 

  Przepustowość kanału                                                                                        Poziom obsługi

.......................................                                                                                    ....................................

              Efekty                                                                                                                Koszty

 

Podmiotowe ujęcie kanału dystrybucji:

- uczestnicy, którzy sprzedają i kupują produkty, a więc przekazują i przejmują prawo własności do przemieszczanych produktów- są to producenci, kupcy hurtowi i detaliczni, nabywcy indywidualni
i instytucjonalni;

- uczestnicy nieprzejmujący prawa własności do dystrybuowanych produktów, lecz aktywnie wspomagających procesy jego przekazywania- są to agenci, brokerzy, przedstawiciele handlowi;

- instytucje świadczące różnego typu usługi, wspomagające działania producentów i pośredników handlowych- np. firmy transportowe, spedycyjne, logistyczne, firmy ubezpieczeniowe, banki.

 

Kanały dystrybucji na rynku dóbr konsumpcyjnych:

                                                                     Producenci











Producent

 





                                                    Agenci                    Centra dystrybucji

 







                                                        Hurt                            Hurtownie              Hurtownie

 









                            Detal                            Hurt                            Detal                            Detal

                                         

                                                                      Nabywcy

                                                                     

 

Strategie dystrybucji wynikające z jej intensywności

Dystrybucja intensywna – polega na umieszczaniu produktow we wszystkich mozliwych punktach sprzedazy dzieki czemu umozliwia sie nabywcom zakup produktu przy minimalnym wysilku. Dystrybucja ta jest stosowana w sprzedazy produktow czestego zakupu, ktore nabywane sa rutynowo przez duza liczbe rozproszonych geograficznie nabywcow. Dotarcie do duzej liczby nabywcow wymaga uzycia dlugich i szerokich kanalow dysrtybucji. (np. dystrybucje żyuwnosci, wyrobów tytoniowych, produktów nabywanych pod impulsem) nabywców cechuje wygoda zakupu, produkty nabywane przez sprzedaż samoobsługową

Dystrybucja selektywna – polega na wyboze przez producenta ograniczonej liczby posrednikow na danym obszarze. Zwykle stosowana jest w spzedarzy dobr wybieralnych, czyli takich, w przypadku ktorych nabywca porownuje miedzy soba wiele ofert odwiedzajac kilka sklepow przed zakupem (nakladem czasu i wysilku).

Dystrybucja wyłączna - polega na wyboze jednego posrednika na danym obszarze i przyznanie mu wylacznosci na spzedaz okreslonych produktow. Ten rodzaj dystrybucji realizowany jest przez producentow wytwarzajacych tzw dobra specjalne (posiadajace cechy unikalne dla nabywcow), ekskluzywne i luksusowe.

Zalety sytemów zintegrowanych

·         Profesjonalne zarządzanie

·         Korzystne rozmieszczenie funkcji w kanale

·         Ekonomia skali

·         Mozliwośc szybkiej kordynacji

·         Szybkie promowanie i kierowanie kanalem

·         Łatwiejszy diostęp do zasobów

·         Większy wpływ na rynek

·         Ograniczenie ryzyka

·         Niższe ceny

Logistyka- zintegrowany system kształtowania i kontroli procesów fizycznego przepływu towarów z miejsc pochodzenia do  miejsc finalnej konsumpcji oraz ich informacyjnych uwarunkowań, zmierzających do osiągnięcia możliwie najkorzystniejszych relacji pomiędzy poziomem świadczonych usług a poziomem
i strukturą związanych z tym kosztów.

Działania logistyczne służą realizacji 3 głównych celów:

Ø      Minimalizacja całkowitych kosztów przepływu produktów i informacji przy zachowaniu wymaganego przez klientów poziomu jakości obsługi dostaw tzw. logistyka oszczędnościowa.

Ø      Zapewnienie jak najkrótszego czasu realizacji zamówień i możliwie wysokiej niezawodności, częstotliwości i elastyczności dostaw przy założonym poziomie kosztów przepływu tzw. logistyka wydajności.

Ø      Optymalizacja poziomu zapasów w skali łańcucha dostaw wraz z elastycznym dostosowywaniem sie do preferencji w zakresie obsługi dostaw poszczególnych segmentów rynku.

 

Łańcuch dostaw to dzialanie w roznych obszarach funkcjonalnych firmy pozyskujace surowce, produkcyjne, handlowe, uslugowe i ich klienci, miedzy ktorymi przeplywaja strumienie produktow , informacji i srodkow finansowych.

Łańcuch logistyczny a łańcuch dostaw

Ø      Łańcuch dostaw w odróżnieniu od łańcucha logistycznego dotyczy integracji wychodzącej poza obszar przepływów fizycznych i związanych z nimi przepływów informacji.

Ø      W łańcuchu dostaw głównym celem jest usprawnienie procesu obsługi klienta, gdzie w łańcuchach logistycznych punkt ciężkości skupia się na efektywności przepływów fizycznych.

 

Cechy charakterystyczne łańcuch dostaw

·         Podejście to polega na pokazaniu że klienta nie interesuje sposób przygotowania produktu tylko w jaki sposób w jaki ten produkt zostanie dostarczony

·         Nie ma jednego wzorca łańcuchy twoirza sieci. Każda organizacja w sieci łańcuchów dostaw  będzie dostawca i nabywca

·         Łańcuch dostaw może mieć charakter podstawowy jak i pomocniczy

·         Łańcuchy są powiązane z łańcuchem wartości

Łańcuch wartości- teoria dzialania która wywołuje pewne efekty. Efekty te staja się nakladami po odpowiednim przetworzeniu, każdy nakład tworzy pewną wartośc dobra którą klient otrzymuje w produkcie koncowym

Kompresja czasu (pojecie związane z łańcuchem dostaw)

W łańcuchu dostaw kładzie się nacisk na realizacje zadań przez tzw. Zespoły miedzyfunkcyjne

Zarządzanie miedzyfunkcyjne to rodzaj zarządzania umożliwiający stymulowanie i wspieranie międzynarodowej komunikacji w przedsiębiorstwie zamiast wydawania poleceń i kontrolkowania oddziałów i pododdziałów.

Łańcuch wartości- jest to pewien plan procesu w obrębie którego dostawca jest wartość do produktu począwszy od momentu kiedy produktem był surowiec a kończąc gdy jest on produktem finalnym.

Podstawowy cel logistyczny czas, jakość koszty- optymalizować

Sposoby realizacji podstawowych celów logistycznych:

Ø      Cel polegający na dążeniu do wysokiej jakości usług może być realizowany przez gotowość dostaw, kompletność przesyłek, przesyłki bez uszkodzeń, dostawy w uzgodnionych terminach.

Ø      Cel polegający na dążeniu do minimalizacji kosztów może być realizowany przez ograniczenie transportu, redukcję zapasów, maksymalne obciążenie środków transportu, maksymalne wykorzystanie powierzchni magazynowych.

Ø      Cel polegający na zapewnieniu szybkiej realizacji zamówień może być realizowany w drodze wyboru optymalnego sposobu dostaw, minimalizacji czasu procesów magazynowych i przeładunkowych, podnoszenia sprawności środków transportowych i przeładunkowych.

 

Sfery działań logistycznych:

Ø      - obsługa klienta

Ø      - transport

Ø      - kontrola zapasów

Ø      - lokalizacja zakładów produkcyjnych i magazynów

Ø      - realizacja zamówień

Ø      - zaopatrzenie materiałowe produkcji

Ø      - prognozowanie popytu

Ø      - zarządzanie informacjami

Ø      - zarządzanie informacjami

Ø      - manipulowanie materiałowe

Ø      - zaopatrywanie w części zamienne i usługi posprzedażowe

 

Ø      - pakowanie

Ø      - obsługa zwrotów towarowych

Ø      - gospodarowanie odpadami i złomem.

Fazy rozwoju logistyki

1.      Faza: logistyka jest wyspecjalizowaną funkcja zarezerwowana na czynności przenoszenia towarów

2.      Faza: logistyka jako funkcja zarządzania (kordynacji) wszystkimi ……. Zainwestowanymi czynnikami tworzenia wartości

3.      Faza: logistyka jako ……. Zorientowana zaradzanie łańcuchem dostaw: system tworzenia wartosci

Założenia nowoczesnej koncepcji logisty...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl