Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Wykład 2
12.03.2015
Dystrybucja produktów - jest to proces związany z działaniami mającymi na celu dostarczanie produktów zgodnie z potrzebami nabywców, we właściwym czasie i miejscu przy możliwie najbardziej dogodnych formach i warunkach dokonywania zakupów po możliwie najniższych cenach.
Struktura dystrybucji:
DYSTRYBUCJA
Kanały dystrybucji Dystrybucja fizyczna
- rodzaj, struktura, liczba - obsługa zamówień
- współuczestnicy kanału - transport
- instytucje wspomagające - użytkowanie magazynów
przepływ strumieni rynkowych - zarządzanie zapasami
Przepustowość kanału Poziom obsługi
....................................... ....................................
Efekty Koszty
Podmiotowe ujęcie kanału dystrybucji:
- uczestnicy, którzy sprzedają i kupują produkty, a więc przekazują i przejmują prawo własności do przemieszczanych produktów- są to producenci, kupcy hurtowi i detaliczni, nabywcy indywidualni
i instytucjonalni;
- uczestnicy nieprzejmujący prawa własności do dystrybuowanych produktów, lecz aktywnie wspomagających procesy jego przekazywania- są to agenci, brokerzy, przedstawiciele handlowi;
- instytucje świadczące różnego typu usługi, wspomagające działania producentów i pośredników handlowych- np. firmy transportowe, spedycyjne, logistyczne, firmy ubezpieczeniowe, banki.
Kanały dystrybucji na rynku dóbr konsumpcyjnych:
Producenci
Producent
Agenci Centra dystrybucji
Hurt Hurtownie Hurtownie
Detal Hurt Detal Detal
Nabywcy
Strategie dystrybucji wynikające z jej intensywności
Dystrybucja intensywna – polega na umieszczaniu produktow we wszystkich mozliwych punktach sprzedazy dzieki czemu umozliwia sie nabywcom zakup produktu przy minimalnym wysilku. Dystrybucja ta jest stosowana w sprzedazy produktow czestego zakupu, ktore nabywane sa rutynowo przez duza liczbe rozproszonych geograficznie nabywcow. Dotarcie do duzej liczby nabywcow wymaga uzycia dlugich i szerokich kanalow dysrtybucji. (np. dystrybucje żyuwnosci, wyrobów tytoniowych, produktów nabywanych pod impulsem) nabywców cechuje wygoda zakupu, produkty nabywane przez sprzedaż samoobsługową
Dystrybucja selektywna – polega na wyboze przez producenta ograniczonej liczby posrednikow na danym obszarze. Zwykle stosowana jest w spzedarzy dobr wybieralnych, czyli takich, w przypadku ktorych nabywca porownuje miedzy soba wiele ofert odwiedzajac kilka sklepow przed zakupem (nakladem czasu i wysilku).
Dystrybucja wyłączna - polega na wyboze jednego posrednika na danym obszarze i przyznanie mu wylacznosci na spzedaz okreslonych produktow. Ten rodzaj dystrybucji realizowany jest przez producentow wytwarzajacych tzw dobra specjalne (posiadajace cechy unikalne dla nabywcow), ekskluzywne i luksusowe.
Zalety sytemów zintegrowanych
· Profesjonalne zarządzanie
· Korzystne rozmieszczenie funkcji w kanale
· Ekonomia skali
· Mozliwośc szybkiej kordynacji
· Szybkie promowanie i kierowanie kanalem
· Łatwiejszy diostęp do zasobów
· Większy wpływ na rynek
· Ograniczenie ryzyka
· Niższe ceny
Logistyka- zintegrowany system kształtowania i kontroli procesów fizycznego przepływu towarów z miejsc pochodzenia do miejsc finalnej konsumpcji oraz ich informacyjnych uwarunkowań, zmierzających do osiągnięcia możliwie najkorzystniejszych relacji pomiędzy poziomem świadczonych usług a poziomem
i strukturą związanych z tym kosztów.
Działania logistyczne służą realizacji 3 głównych celów:
Ø Minimalizacja całkowitych kosztów przepływu produktów i informacji przy zachowaniu wymaganego przez klientów poziomu jakości obsługi dostaw tzw. logistyka oszczędnościowa.
Ø Zapewnienie jak najkrótszego czasu realizacji zamówień i możliwie wysokiej niezawodności, częstotliwości i elastyczności dostaw przy założonym poziomie kosztów przepływu tzw. logistyka wydajności.
Ø Optymalizacja poziomu zapasów w skali łańcucha dostaw wraz z elastycznym dostosowywaniem sie do preferencji w zakresie obsługi dostaw poszczególnych segmentów rynku.
Łańcuch dostaw to dzialanie w roznych obszarach funkcjonalnych firmy pozyskujace surowce, produkcyjne, handlowe, uslugowe i ich klienci, miedzy ktorymi przeplywaja strumienie produktow , informacji i srodkow finansowych.
Łańcuch logistyczny a łańcuch dostaw
Ø Łańcuch dostaw w odróżnieniu od łańcucha logistycznego dotyczy integracji wychodzącej poza obszar przepływów fizycznych i związanych z nimi przepływów informacji.
Ø W łańcuchu dostaw głównym celem jest usprawnienie procesu obsługi klienta, gdzie w łańcuchach logistycznych punkt ciężkości skupia się na efektywności przepływów fizycznych.
Cechy charakterystyczne łańcuch dostaw
· Podejście to polega na pokazaniu że klienta nie interesuje sposób przygotowania produktu tylko w jaki sposób w jaki ten produkt zostanie dostarczony
· Nie ma jednego wzorca łańcuchy twoirza sieci. Każda organizacja w sieci łańcuchów dostaw będzie dostawca i nabywca
· Łańcuch dostaw może mieć charakter podstawowy jak i pomocniczy
· Łańcuchy są powiązane z łańcuchem wartości
Łańcuch wartości- teoria dzialania która wywołuje pewne efekty. Efekty te staja się nakladami po odpowiednim przetworzeniu, każdy nakład tworzy pewną wartośc dobra którą klient otrzymuje w produkcie koncowym
Kompresja czasu (pojecie związane z łańcuchem dostaw)
W łańcuchu dostaw kładzie się nacisk na realizacje zadań przez tzw. Zespoły miedzyfunkcyjne
Zarządzanie miedzyfunkcyjne to rodzaj zarządzania umożliwiający stymulowanie i wspieranie międzynarodowej komunikacji w przedsiębiorstwie zamiast wydawania poleceń i kontrolkowania oddziałów i pododdziałów.
Łańcuch wartości- jest to pewien plan procesu w obrębie którego dostawca jest wartość do produktu począwszy od momentu kiedy produktem był surowiec a kończąc gdy jest on produktem finalnym.
Podstawowy cel logistyczny czas, jakość koszty- optymalizować
Sposoby realizacji podstawowych celów logistycznych:
Ø Cel polegający na dążeniu do wysokiej jakości usług może być realizowany przez gotowość dostaw, kompletność przesyłek, przesyłki bez uszkodzeń, dostawy w uzgodnionych terminach.
Ø Cel polegający na dążeniu do minimalizacji kosztów może być realizowany przez ograniczenie transportu, redukcję zapasów, maksymalne obciążenie środków transportu, maksymalne wykorzystanie powierzchni magazynowych.
Ø Cel polegający na zapewnieniu szybkiej realizacji zamówień może być realizowany w drodze wyboru optymalnego sposobu dostaw, minimalizacji czasu procesów magazynowych i przeładunkowych, podnoszenia sprawności środków transportowych i przeładunkowych.
Sfery działań logistycznych:
Ø - obsługa klienta
Ø - transport
Ø - kontrola zapasów
Ø - lokalizacja zakładów produkcyjnych i magazynów
Ø - realizacja zamówień
Ø - zaopatrzenie materiałowe produkcji
Ø - prognozowanie popytu
Ø - zarządzanie informacjami
Ø - zarządzanie informacjami
Ø - manipulowanie materiałowe
Ø - zaopatrywanie w części zamienne i usługi posprzedażowe
Ø - pakowanie
Ø - obsługa zwrotów towarowych
Ø - gospodarowanie odpadami i złomem.
Fazy rozwoju logistyki
1. Faza: logistyka jest wyspecjalizowaną funkcja zarezerwowana na czynności przenoszenia towarów
2. Faza: logistyka jako funkcja zarządzania (kordynacji) wszystkimi ……. Zainwestowanymi czynnikami tworzenia wartości
3. Faza: logistyka jako ……. Zorientowana zaradzanie łańcuchem dostaw: system tworzenia wartosci
Założenia nowoczesnej koncepcji logisty...