Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
PKP
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A
.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych
do prędkości V
max
≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h (dla taboru
z wychylnym pudłem)
ZAŁĄCZNIK
–
ZESTAWIENIE
PODSTAWOWYCH
PARAMETRÓW
LINII
Wersja 1.1
WARSZAWA 2009
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
WYKAZ ZMIAN
Lp.
opis
podstawa wprowadzenia
zmiany
zmiana
obowiązuje
od dnia
podpis
pracownika
wnoszącego
zmiany
nr decyzji
z dnia
2009 r.
Strona 2 z 42
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
SPIS TREŚCI
1 LINIA P250
4
2 LINIA P200
8
3 LINIA M200
12
4 LINIA P160
16
5 LINIA M160
19
6 LINIA P120
22
7 LINIA M120
25
8 LINIA T120
28
9 LINIA P80
31
10 LINIA M80
34
11 LINIA T80
37
12 LINIA T40
40
13 PODTORZE DLA WSZYSTKICH LINII
42
2009 r.
Strona 3 z 42
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
1
Linia P250
Natężenie i struktura ruchu według tabeli.
Tablica 1. Natężenie i struktura ruchu dla linii typu P250
Lp.
Charakterystyka
Granica
dolna
Granica
górna
1 Liczba pociągów pasażerskich dalekobieżnych [par/dobę]
24
60
2 Liczba pociągów regionalnych i aglomeracyjnych [par/dobę]
12
30
3 Liczba pociągów towarowych [par/dobę]
4
10
4 Sumaryczna liczba pociągów [par/dobę]
40
100
5 Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich [km/h]
250
250
6 Prędkość minimalna pociągów towarowych [km/h]
120
120
7
Rodzaj ruchu
Pasażerski Pasażerski
Tablica 2. Standardowe wyposażenie linii typu P250
Lp. Charakterystyka
Wymaganie
minimalne
Wymaganie
maksymalne
1 Liczba torów szlakowych
2
2
2 Odległość między osiami torów
4,20 m
1
4,50 m
3 Odległość między stacjami
40 km
20 km
4 Długość torów do wyprzedzania
400 m
400 m
5 Odległość między posterunkami umożliwiającymi zmianę toru 20 km
15 km
6 Długość odstępu blokowego
4 km
2 km
7 Prędkość wjazdu na tor główny dodatkowy i wyjazdu z tego toru 80 km/h
100 km/h
8 Prędkość przejazdu na tor kierunku przeciwnego
100 km/h
130 km/h
9 Prędkość na posterunkach odgałęźnych
100 km/h
Jak na łącznicy
10
Pochylenie – wartość zalecana
6%
6%
11
Pochylenie – wartość maksymalna (na długości do 6 km)
35
2
35
2
12
Skrajnia
GC
GC
13
Kategoria nacisku
D4
D4
1
Do czasu nowelizacji Rozporządzenia MTiGM z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151 poz. 987) wymagane uzyskanie
odstępstwa od postanowień § 30 ust. 4 w/w rozporządzenia.
2
Zastosowanie pochylenia podłużnego przekraczającego wartości pochylenia miarodajnego określonego w § 37
ust. 2 Rozporządzenia MTiGM z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151 poz. 987), jest możliwe w uzasadnionych
przypadkach po uzyskaniu zgody PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odstępstwo od przepisów.
2009 r.
Strona 4 z 42
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
Lp. Charakterystyka
Wymaganie
minimalne
Wymaganie
maksymalne
14 Żeberka ochronne
Wymagane
Wymagane
15
Blokada liniowa
Czterostawna sbl Czterostawna sbl
16 Automatyczne stwierdzanie niezajętości toru
Wymagane
Wymagane
17
SHP i Radiostop
Wymagane
Wymagane
18
ERTMS/ETCS
Wymagane
Wymagane
19 Urządzenia DSAT
Wymagane
Wymagane
20 Radiołączność
Wymagana
Wymagana
21 Dojścia do peronów
Wielopoziomowe Wielopoziomowe
22
Przejazdy w poziomie szyn
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
23 Średnie napięcie użyteczne na pantografie
2800 V
2800 V
24 Obciążenie układu zasilania przez jeden pociąg – linia nowa
4000 A
4000 A
25 Obciążenie układu zasilania przez jeden pociąg – linia
modernizowana
3200 A
3200 A
26 Znamionowy prąd szyny zbiorczej podstawowej i odłączników
sekcyjnych w rozdzielniach 3 kV DC podstacji trakcyjnych –
linia nowa
6000 A
6000 A
27. Znamionowy prąd szyny zbiorczej podstawowej i odłączników
sekcyjnych w rozdzielniach 3 kV DC podstacji trakcyjnych –
linia modernizowana
4000 A
4000 A
28
Znamionowy prąd szyny zbiorczej obejściowej w rozdzielniach
3 kV DC podstacji trakcyjnych, pól zasilaczy i wyłącznika
zapasowego oraz pól zasilających – linia nowa
4000 A
4000 A
29 Znamionowy prąd szyny zbiorczej obejściowej w rozdzielniach
3 kV DC podstacji trakcyjnych, pól zasilaczy i wyłącznika
zapasowego oraz pól zasilających – linia modernizowana
3150 A
3150 A
30 Znamionowa wysokość przewodu jezdnego
5080 - 5300 mm 5080 - 5300 mm
31 Minimalna wysokość przewodu jezdnego
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
32 Maksymalna wysokość przewodu jezdnego
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
33
Nachylenie przewodu jezdnego
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
34 Zasilanie odbiorów nietrakcyjnych z LPN
Pożądane
Wymagane
35 Budowa LPN na wspólnych konstrukcjach wsporczych z siecią
trakcyjną
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
36 Sekcjonowanie LPN zapewnia, w przypadku awarii wyłączenie
maksymalnie wyłącznie stacji transformatorowych w liczbie
1
1
37 Minimalny przekrój napowietrznej LPN
50 mm
2
50 mm
2
38
Rezerwa nowych mocy stacji transformatorowych
20 %
20 %
39
Linie nN
kablowe
kablowe
40 Minimalny przekrój głównych (magistralnych) linii nN
120 mm
2
120 mm
2
2009 r.
Strona 5 z 42
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl hannaeva.xlx.pl
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
PKP
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A
.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych
do prędkości V
max
≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 km/h (dla taboru
z wychylnym pudłem)
ZAŁĄCZNIK
–
ZESTAWIENIE
PODSTAWOWYCH
PARAMETRÓW
LINII
Wersja 1.1
WARSZAWA 2009
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
WYKAZ ZMIAN
Lp.
opis
podstawa wprowadzenia
zmiany
zmiana
obowiązuje
od dnia
podpis
pracownika
wnoszącego
zmiany
nr decyzji
z dnia
2009 r.
Strona 2 z 42
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
SPIS TREŚCI
1 LINIA P250
4
2 LINIA P200
8
3 LINIA M200
12
4 LINIA P160
16
5 LINIA M160
19
6 LINIA P120
22
7 LINIA M120
25
8 LINIA T120
28
9 LINIA P80
31
10 LINIA M80
34
11 LINIA T80
37
12 LINIA T40
40
13 PODTORZE DLA WSZYSTKICH LINII
42
2009 r.
Strona 3 z 42
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
1
Linia P250
Natężenie i struktura ruchu według tabeli.
Tablica 1. Natężenie i struktura ruchu dla linii typu P250
Lp.
Charakterystyka
Granica
dolna
Granica
górna
1 Liczba pociągów pasażerskich dalekobieżnych [par/dobę]
24
60
2 Liczba pociągów regionalnych i aglomeracyjnych [par/dobę]
12
30
3 Liczba pociągów towarowych [par/dobę]
4
10
4 Sumaryczna liczba pociągów [par/dobę]
40
100
5 Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich [km/h]
250
250
6 Prędkość minimalna pociągów towarowych [km/h]
120
120
7
Rodzaj ruchu
Pasażerski Pasażerski
Tablica 2. Standardowe wyposażenie linii typu P250
Lp. Charakterystyka
Wymaganie
minimalne
Wymaganie
maksymalne
1 Liczba torów szlakowych
2
2
2 Odległość między osiami torów
4,20 m
1
4,50 m
3 Odległość między stacjami
40 km
20 km
4 Długość torów do wyprzedzania
400 m
400 m
5 Odległość między posterunkami umożliwiającymi zmianę toru 20 km
15 km
6 Długość odstępu blokowego
4 km
2 km
7 Prędkość wjazdu na tor główny dodatkowy i wyjazdu z tego toru 80 km/h
100 km/h
8 Prędkość przejazdu na tor kierunku przeciwnego
100 km/h
130 km/h
9 Prędkość na posterunkach odgałęźnych
100 km/h
Jak na łącznicy
10
Pochylenie – wartość zalecana
6%
6%
11
Pochylenie – wartość maksymalna (na długości do 6 km)
35
2
35
2
12
Skrajnia
GC
GC
13
Kategoria nacisku
D4
D4
1
Do czasu nowelizacji Rozporządzenia MTiGM z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151 poz. 987) wymagane uzyskanie
odstępstwa od postanowień § 30 ust. 4 w/w rozporządzenia.
2
Zastosowanie pochylenia podłużnego przekraczającego wartości pochylenia miarodajnego określonego w § 37
ust. 2 Rozporządzenia MTiGM z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 151 poz. 987), jest możliwe w uzasadnionych
przypadkach po uzyskaniu zgody PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odstępstwo od przepisów.
2009 r.
Strona 4 z 42
PKP
POLSKIE
LINIE
KOLEJOWE
S.A.
S
TANDARDY
T
ECHNICZNE
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI TECHNICZNE
DLA MODERNIZACJI LUB BUDOWY LINII KOLEJOWYCH
DO PRĘDKOŚCI V
max
≤ 200 km/h (DLA TABORU KONWENCJONALNEGO) /
250 km/h (DLA TABORU Z WYCHYLNYM PUDŁEM)
ZAŁĄCZNIK
CENTRUM NAUKOWO –
TECHNICZNE KOLEJNICTWA
Lp. Charakterystyka
Wymaganie
minimalne
Wymaganie
maksymalne
14 Żeberka ochronne
Wymagane
Wymagane
15
Blokada liniowa
Czterostawna sbl Czterostawna sbl
16 Automatyczne stwierdzanie niezajętości toru
Wymagane
Wymagane
17
SHP i Radiostop
Wymagane
Wymagane
18
ERTMS/ETCS
Wymagane
Wymagane
19 Urządzenia DSAT
Wymagane
Wymagane
20 Radiołączność
Wymagana
Wymagana
21 Dojścia do peronów
Wielopoziomowe Wielopoziomowe
22
Przejazdy w poziomie szyn
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
23 Średnie napięcie użyteczne na pantografie
2800 V
2800 V
24 Obciążenie układu zasilania przez jeden pociąg – linia nowa
4000 A
4000 A
25 Obciążenie układu zasilania przez jeden pociąg – linia
modernizowana
3200 A
3200 A
26 Znamionowy prąd szyny zbiorczej podstawowej i odłączników
sekcyjnych w rozdzielniach 3 kV DC podstacji trakcyjnych –
linia nowa
6000 A
6000 A
27. Znamionowy prąd szyny zbiorczej podstawowej i odłączników
sekcyjnych w rozdzielniach 3 kV DC podstacji trakcyjnych –
linia modernizowana
4000 A
4000 A
28
Znamionowy prąd szyny zbiorczej obejściowej w rozdzielniach
3 kV DC podstacji trakcyjnych, pól zasilaczy i wyłącznika
zapasowego oraz pól zasilających – linia nowa
4000 A
4000 A
29 Znamionowy prąd szyny zbiorczej obejściowej w rozdzielniach
3 kV DC podstacji trakcyjnych, pól zasilaczy i wyłącznika
zapasowego oraz pól zasilających – linia modernizowana
3150 A
3150 A
30 Znamionowa wysokość przewodu jezdnego
5080 - 5300 mm 5080 - 5300 mm
31 Minimalna wysokość przewodu jezdnego
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
32 Maksymalna wysokość przewodu jezdnego
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
33
Nachylenie przewodu jezdnego
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
34 Zasilanie odbiorów nietrakcyjnych z LPN
Pożądane
Wymagane
35 Budowa LPN na wspólnych konstrukcjach wsporczych z siecią
trakcyjną
Niedopuszczalne Niedopuszczalne
36 Sekcjonowanie LPN zapewnia, w przypadku awarii wyłączenie
maksymalnie wyłącznie stacji transformatorowych w liczbie
1
1
37 Minimalny przekrój napowietrznej LPN
50 mm
2
50 mm
2
38
Rezerwa nowych mocy stacji transformatorowych
20 %
20 %
39
Linie nN
kablowe
kablowe
40 Minimalny przekrój głównych (magistralnych) linii nN
120 mm
2
120 mm
2
2009 r.
Strona 5 z 42