Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
PLAN – KONSPEKT
1. PRZEDMIOT – Przepisy ruchu drogowego
2. TEMAT – Zachowanie się kierowcy podczas jazdy w warunkach zmniejszonej
przejrzystości powietrza, holowanie, jazda w kolumnie
3. CELE – a) poznawczy: zapoznać się z zasadami bezpiecznej jazdy w trudnych
warunkach, podczas holowania i jazdy w kolumnie
b) kształcący: wykształcenie właściwego zachowania się podczas jazdy
w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, holowania i jazdy
w kolumnie
c) wychowawczy: zwrócenie uwagi na warunki bezpieczeństwa podczas
jazdy w w/w sytuacjach
4. METODY – wykład z wykorzystaniem podręcznika
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE – podręcznik
6. CZAS – 45 minut
7. MIEJSCE – sala wykładowa
8. PROWADZĄCY – Barbara Koza
Lp.
Ogniwo
Treść
Czas
Środki dydaktyczne
(uwagi)
1.
2.
3.
4.
5.
1.
Część organizacyjna
Przywitanie, sprawdzenie obecności
3 min.
2.
Wprowadzenie
Tematem dzisiejszego spotkania jest zagadnienie związane z jazdą podczas mgły, deszczu, a także kiedy holujemy pojazd oraz jedziemy w kolumnie.
3 min.
3.
Realizacja tematu
Kierujący pojazdem jest obowiązany do zachowania szczególnej ostrożności w czasie jazdy podczas trudnych warunków atmosferycznych lub innych przyczyn. Kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany wtedy włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie, albo oba jednocześnie. Powinien je mieć również włączone podczas zatrzymania wynikającego z warunków przepisów ruchu drogowego, np. na przejazdach kolejowych.
Kiedy przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m to kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych. W razie poprawy widoczności powinien je wyłączyć. Kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania poza obszarem zabudowanym.
Kierujący innym pojazdem niż silnikowy także jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, włączyć światła o ile jest w nie wyposażony i po-winien korzystać z pobocza lub jechać bliżej krawędzi jezdni. Konieczne jest, aby zachować bezpieczny odstęp od poprzedzającego nas pojazdu, jechać wolniej, gwałtownie nie hamować.
Holowanie – jest ciągnięcie innego pojazdu silni-kowego. Prędkość pojazdu holującego w obszarze zabudowanym nie może przekraczać 30 km/h,
a poza obszarem zabudowanym 60 km/h. Pojazd holujący w każdym przypadku powinien mieć włączone światła mijania, nawet w okresie dosta-tecznej widoczności, a pojazd holowany oprócz mo-tocykla musi mieć z tyłu po lewej stronie umiesz-czony trójkąt odblaskowy. W okresie niedostatecz-nej widoczności musi mieć włączone światła po-zycyjne. Zamiast trójkąta odblaskowego może wy-syłać żółte sygnały błyskowe. W pojeździe holowa-nym musi jechać osoba mająca uprawnienia do kierowania tym pojazdem, chyba że jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim. Pojazd holowany musi być połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się
w czasie jazdy, ale nie dotyczy to motocykla, który powinien być połączony połączeniem giętkim
w sposób umożliwiający łatwe odczepienie się.
Odległość pomiędzy pojazdem holującym
a holowanym wynosi:
- przy połączeniu sztywnym 3 m (musi być sprawny co najmniej jeden układ hamulcowy);
- przy połączeniu giętkim od 4 do 6 m (muszą być sprawne dwa układy hamulców.
Połączenia te powinny być oznakowane biało-czer-wonymi pasami, albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej (nie dotyczy pojazdów wojskowych).
Nie wolno holować:
- więcej niż jednego pojazdu (oprócz pojazdu członowego)
- pojazdu o niesprawnym układzie kierowni-czym lub niesprawnych hamulcach, chyba, że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia
- pojazdu na połączeniu giętkim, jeżeli silnik jest unieruchomiony a działanie układu hamulcowego i kierowniczego jest uzależ-nione od pracy silnika
- pojazdem z przyczepą
- na autostradzie (wyjątkiem są pojazdy prze-znaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych)
- pojazdu, którym kieruje osoba nietrzeźwa, po użyciu alkoholu lub innych środków działających podobnie do alkoholu.
W przypadku holowania pojazdu w sposób wyklu-czający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców to rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.
Zorganizowana kolumna, jest to grupa pojazdów, którą kieruje jedna osoba i która jest odpowiedzialna za ruch i porządek jadących pojazdów.
Liczba pojazdów jadących w zorganizowanej ko-lumnie nie może przekraczać:
- samochody osobowe, motocykle i motorowery 10
- rowery jednośladowe 15
- pozostałe pojazdy 5
Odległość pomiędzy kolumnami nie może być mniejsza niż 0,5 km dla kolumn pojazdów samo-chodowych oraz 200 m dla pozostałych pojazdów. Przepis ten nie dotyczy pojazdów uprzywilejowa-nych oraz jednostek podporządkowanych MON. Zabrania się wjeżdżania między jadące
w kolumnie rowery jednośladowe oraz pojazdy MON. Wszystkie pojazdy poruszające się
w kolumnie muszą przestrzegać przepisów ruchu drogowego.
27 min.
podręcznik
i tablice poglądowe
4.
Podsumowanie
W podsumowaniu dzisiejszego spotkania możemy powiedzieć, że jazda w niedostatecznej przejrzys-tości powietrza, holowanie i jazda w kolumnie to elementy kierowania pojazdem nie występujące dość często. Jednak ważne jest, aby tego typu sytuacje mieś dobrze opanowane, gdyż wiąże się to
z dużym ryzykiem podczas jazdy, możliwością wystąpienia kolizji, a nawet wypadku (jazda we mgle). Kierowcy pojazdów holowanego i holujące-go powinni zachować szczególną ostrożność i do-stosować prędkość do tej sytuacji. Widząc kolumnę pojazdów również powinniśmy zachować ostrożność i odpowiedni odstęp jeśli wykonujemy manewr wyprzedzania.
8 min.
5.
Część końcowa
Pytania sprawdzające:
● kiedy możemy włączyć światła przeciwmgłowe tylne ?
● jaka powinna być długość połączenia giętkiego podczas holowania ?
● czy można wjechać pomiędzy jadące w kolumnie rowery ?
W związku z tym, że zajęcia dobiegły końca, proszę w domu jeszcze powtórzyć przerobiony dziś materiał, a na następnym spotkaniu będziemy omawiali używanie świateł zewnętrznych pojazdu.
Dziękuję i do zobaczenia.
4 min.
...