Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

GRANICE WYCHOWANIA

 

1.       H. ROWID

Wychowanie – świadome, planowe oddziaływanie otoczenia na młode pokolenie. Jest to proces intencjonalny.

Rozważa, czy te oddziaływania wychowawcze mają pewne granice. Granice wychowania są związane z osobą wychowanka i czynnikami  środowiskowymi. (U wychowanka jest to wyposażenie dziedziczne, czynniki genetyczne). Stawia pytanie, czy czynniki genetyczne ulegają modyfikacjom pod wpływem społeczeństwa.

Wychowywanie jest dość złożonym procesem, występuje w nim szereg trudności. Wychowawca powinien kierować się tzw. Krytycznym optymizmem pedagogicznym – wychowawca nie traci nadziei, że może zmienić złe zachowanie.

 

2.       B. SUCHODOLSKI

Wychowanie nie jest jedynym czynnikiem kształtującym człowieka. Trzeba w nim uwzględnić czynniki związane z wychowankiem i środowiskiem. Nie można projektować sytuacji wychowawczej bez uwzględnienia danej sytuacji wychowanka.

 

Granice Wychowania

·         Normalność, prawidłowość

·         Ustrój państwa

 

1.       Z. MYSŁAKOWSKI

Mówiąc o granicach wychowania wskazywał na czynniki kształtujące człowieka. Czynniki kształtujące człowieka:

·         Czynniki dziedziczne i wrodzone

·         Rozwój w danym środowisku materialnym

·         Chów – opieka nad potomstwem, pielęgnacja

·         Kształtowanie się jako ciąg reakcji samorzutnych na czynniki otoczenia społecznego

 

2.       S. KUNOWSKI – ukazuje te granice nieco inaczej, mówi o tzw. Dynamizmach wychowania. Wymienia 4 składniki:

·         bios – dotyczy środowiska naturalnego, stanu rozwojowego wychowanka; Formy aktywności życiowej wychowanka

·         etos – środowisko społeczne i społeczno-kulturowe, instytucje wychowawcze, związki wyznaniowe

·         Cagos – środowiska pedagogiczne à to co związane z działalnością wychowawcy, z jego cechami osobowości

·         los – dotyczy sfery duchowej, kultura, historia, łaska

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl