Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
GRANICE WYCHOWANIA
1. H. ROWID
Wychowanie – świadome, planowe oddziaływanie otoczenia na młode pokolenie. Jest to proces intencjonalny.
Rozważa, czy te oddziaływania wychowawcze mają pewne granice. Granice wychowania są związane z osobą wychowanka i czynnikami środowiskowymi. (U wychowanka jest to wyposażenie dziedziczne, czynniki genetyczne). Stawia pytanie, czy czynniki genetyczne ulegają modyfikacjom pod wpływem społeczeństwa.
Wychowywanie jest dość złożonym procesem, występuje w nim szereg trudności. Wychowawca powinien kierować się tzw. Krytycznym optymizmem pedagogicznym – wychowawca nie traci nadziei, że może zmienić złe zachowanie.
2. B. SUCHODOLSKI
Wychowanie nie jest jedynym czynnikiem kształtującym człowieka. Trzeba w nim uwzględnić czynniki związane z wychowankiem i środowiskiem. Nie można projektować sytuacji wychowawczej bez uwzględnienia danej sytuacji wychowanka.
Granice Wychowania
· Normalność, prawidłowość
· Ustrój państwa
1. Z. MYSŁAKOWSKI
Mówiąc o granicach wychowania wskazywał na czynniki kształtujące człowieka. Czynniki kształtujące człowieka:
· Czynniki dziedziczne i wrodzone
· Rozwój w danym środowisku materialnym
· Chów – opieka nad potomstwem, pielęgnacja
· Kształtowanie się jako ciąg reakcji samorzutnych na czynniki otoczenia społecznego
2. S. KUNOWSKI – ukazuje te granice nieco inaczej, mówi o tzw. Dynamizmach wychowania. Wymienia 4 składniki:
· bios – dotyczy środowiska naturalnego, stanu rozwojowego wychowanka; Formy aktywności życiowej wychowanka
· etos – środowisko społeczne i społeczno-kulturowe, instytucje wychowawcze, związki wyznaniowe
· Cagos – środowiska pedagogiczne à to co związane z działalnością wychowawcy, z jego cechami osobowości
· los – dotyczy sfery duchowej, kultura, historia, łaska