Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Społeczna ocena ma tu wartość dominującą, choć należy pamiętać o istnieniu różnych interesów i o różnej z tego właśnie, i tylko z tego, powodu ocenie poszczególnych zachowań merytorycznych.
Organy pochodzące z wyborów są dziś uważane za fundament ustroju demokratycznego. Niemniej jednak konkretne rozwiązania konkretnych systemów wyborczych są różne. Ale oceny wyborców nie mają prawdopodobnie żadnego znaczenia dla prolongaty funkcjonowania osobników cwanych czy tych, którzy tylko nierzetelnie dbają o interes publiczny. Lud obezwładniony myślą, że za cztery lata będzie mógł ich usunąć ze składu parlamentu czy rady, nie wie, że nie myśli i nie działa wspólnie. Powodzenie wybranych chodzi bowiem innymi drogami i jednostkowe myśli zmierzające do ich wymiany nic tu nie poradzą, zwłaszcza że są nadto narażone na mechanizm zapominania. Może pomogłaby tu ewentualnie instytucja odwołania przedstawiciela, ale w ciągu ostatnich lat została z polskiego porządku prawnego usunięta. W kontekście okoliczności, iż wyborcy nie są dostatecznie zorientowani, nie mają siły organizacyjnej, coraz bardziej nie mają czasu, należałoby pilnie znaleźć sposoby uprzedniej weryfikacji intelektualnej i moralnej kandydatów na przedstawicieli. Niewątpliwie naród jest pełen ludzi kompetentnych i rzetelnych, którzy mogą funkcjonować publicznie nawet bez kodeksu etycznego i w stałym przekonaniu o dominacji interesu publicznego.
Z wyborów w administracji państwowej pochodzi Prezydent RP. W administracji rządowej żaden organ decydujący władczo nie pochodzi z wyborów.
W administracji samorządu terytorialnego wszystkie (poza organami z mocy prawa) organy pochodzą z wyborów bezpośrednich bądź pośrednich.
b) Z powołania
Nie jest zamiarem tego podręcznika przedstawienie całej trudnej problematyki powoływania na stanowisko urzędnicze. Trudność owa bierze się w szczególności z braku konsekwencji terminologicznej i pojęciowej w prawie, a w ślad za tym z mętnych nierzadko ustaleń nauki, która zamiast poświęcać się wyłącznie samemu przedmiotowi, coraz częściej powoływanie zalicza nie do problematyki prawa administracyjnego, gdzie się zrodziło i funkcjonuje, a do problematyki prawa pracy jako uniwersalnego miejsca reglamentowania uprawnień i obowiązków pracowniczych. Jednak z samego porządku prawnego wywieść można wszystkie podstawowe właściwości powołania.
Po pierwsze, nie wobec wszystkich zatrudnionych w administracji publicznej, czy w służbie państwowej pracodawca używa terminu powołanie.
Po drugie, terminu powołanie prawodawca używa do wykreowania organów o najważniejszym znaczeniu w państwie i tylko w kontekście, że jeden organ powoływany jest przez drugi organ, np.: Prezes Najwyższej Izby Koń-166
troli powoływany jest przez Sejm za zgodą Senatu na 6 lat; Rzecznik Praw Obywatelskich jest powoływany przez Sejm za zgodą Senatu na 5 lat; Prezydent Rzeczypospolitej powołuje Prezesa Rady Ministrów i pozostałych członków Rady Ministrów; Prezes Rady Ministrów powołuje na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej wojewodę.
Po trzecie, czas trwania powołania jest ograniczony bądź z góry, bądź w sposób, który jest związany z politycznym charakterem i publicznym funkcjonowaniem danego organu.
Po czwarte, powołanie jest zindywidualizowaną decyzją administracyjną, o władczym charakterze, dającą jej prawną możliwość kształtowania zwierzchniego sytuacji prawnej innych podmiotów w ramach przyznanych w drodze ustawowej kompetencji.
Po piąte, trwałość stosunku powołania jest uzależniona mocno od czynnika politycznego, co jest okolicznością odwrotną wobec braku uzależnienia politycznego w stosunku nominacji (niżej opisanym).
Na koniec warto dodać, że również pracownicy samorządowi zatrudniani są na podstawie aktu powołania:
- w gminie na podstawie aktu powołania zatrudnieni są kierownik urzędu stanu cywilnego, sekretarz gminy, skarbnik gminy,
- w powiecie na podstawie aktu powołania zatrudnieni są sekretarz powiatu, skarbnik powiatu,
- w województwie na podstawie aktu powołania zatrudniony jest skarbnik województwa, a także dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy, dyrektorzy wojewódzkich instytucji kultury.
W ogólnej idei normatywnej utwierdzonej orzecznictwem powołanie na określone stanowisko możliwe jest tylko wtedy, gdy ustawa w sposób dosłowny daje temu podstawę. W pozostałych sytuacjach, które są instytucjonalnie nieokreślone, można zastosować po prostu umowę o pracę regulowaną przepisami kodeksu pracy.
c) Z nominacji
Mianowanie jest prawdopodobnie najstarszym sposobem kreacji urzędnika. W najnowszych czasach odzwierciedla ono ideę obsadzania swoich urzędników przez państwo. Dokonywane jest przez organ państwowy i dotyczy obsadzania takich stanowisk, które są w prawie określone, co oznacza, że mianowanie nie dotyczy pracowników szeregowych. Najpierw tedy opiszemy tu wszystkie tego stosunku swoistości, a potem podamy listę urzędów publicznych obsadzanych w drodze mianowania.
Historia najnowsza mianowania nie jest nieprzerwana. Problem wyraża się w tym, iż w nowym po drugiej wojnie światowej ustroju, chcąc doprowa-
167
...