Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Zarządzanie projektami

Projekt to przedsięwzięcie zmierzające do realizacji wyznaczonego celu, wymagające wykorzystania zasobów i ujęte w ramy ograniczeń czasowych, kosztowych oraz jakościowych.

PMBOK: Projekt jest to tymczasowe przedsięwzięcie podejmowane w celu wytworzenia unikalnego produktu, usługi lub wartości.

Parametry projektu:

·         Zakres projektu – definiuje granice projektu (co ma być wykonane oraz co nie ma być wykonane).

·         Jakość – odnosi się do jakości produktu końcowego projektu oraz jakości procesów, opisującej jakość procesów zarządzania projektem.

·         Koszt – jego wielkość przekłada się nie tylko na jakość projektu (oraz procesów), ale także na decyzje dotyczące kontynuacji projektu.

·         Czas – odzwierciedla jakość zarządzania procesem realizacji.

·         Zasoby – praca, materiały etc., o ograniczonej dostępności, zabezpieczające realizację poszczególnych zadań i celu projektu.

Programy a projekty:

Programy są nadrzędne w stosunku do projektów:

·         Są bardziej złożone, drogie i obarczone ryzykiem;

·         Wiążą się ze zmianami w działalności przedsiębiorstwa;

·         Są trudne do zaplanowania i zdefiniowania;

·         Angażują większą liczbę zmieniającego się personelu;

·         Są bardziej uwarunkowane politycznie;

·         Częściej kończą się niepowodzeniem, trudniej opracować miary ich sukcesu;

·         Stwarzają większe problemy utrzymania motywacji, zaangażowania i wiary kierownictwa.

Sukces projektu:

·         Definicja wewnętrzna – sukces jako projekt zakończony na czas, bez przekraczania kosztów, zgodnie z wymaganą jakością;

·         Definicja zewnętrzna – uwzględnia potrzeby klientów.

Kryteria sukcesu:

·         Podstawowe – na czas, bez przekraczania kosztów, zgodnie z wymaganą jakością;

·         Drugorzędne – akceptacja klienta, klient pozwala się umieścić na liście referencyjnej.

Cechy projektów i zarządzania projektami

Cechy charakterystyczne projektów

Cechy charakterystyczne zarządzania projektami

Symptomy niewłaściwego zarządzania

Wyjątkowość

Niepewność

Przekroczenie kosztów

Długotrwałość

Nieprzewidywalność

Odstępstwo od planów

Złożoność

Uzależnienie od partnerów zewnętrznych

Niespełnienie wymagań technicznych

Znaczny udział wykonawców zewnętrznych

Trudności w zakresie planowania

Problemy z egzekucją umów

Wielostronne zależności

Konieczność wizualizacji

Zakłócenia komunikacyjne

Wysokie ryzyko

Szczególna kontrola ze strony naczelnego kierownictwa

Krytyka ze strony opinii publicznej, niechęć do odważnych decyzji

Duże potencjalne korzyści

Szczególne zainteresowanie naczelnego kierownictwa

Ataki ze strony konkurentów

 

Złoty trójkąt zarządzania projektami

 

Zaangażowanie zespołu

Etapy procesu zarządzania projektami

Organizacja zarządzania projektami

·         Poziom zarządzania projektem:

à     Kontrolowanie realizacji zadań projektowych

à     Koordynacja działań w ramach grup projektowych

à     Opracowywanie raportów i protokołów z realizacji etapów

à     Ocena i odbiór wyników konsultacji

à     Zatwierdzanie zmian w przebiegu prac projektowych

·         Poziom realizacji

à     Wykonywanie zadań projektowych zgodnie z przyjętym harmonogramem

à     Współpraca w ramach poszczególnych Zespołów Projektowych

à     Zgłaszanie uwag i problemów projektowych do Kierowników Projektu

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl