Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

3 kryteria literackości:

I.                    obrazowość

1.                 a) bezpośrednia – co widzę, gdy czytam

b) konkretne uogólnienie – ogólna wiedza o rzeczywistości przekazana pod postacią konkretu, np. konkretna przypowieść mówi o ogólnej sytuacji (syn marnotrawny-miłosierdzie)

c) pośrednia – przenośne użycie wyrazów (metafory itp.)

lwyznaczniki formalne – uporządkowanie naddanel

2.                 - Jakobson: język poetycki ≠ język praktyczny

- aspekt brzmieniowy

III.               fikcja literacka

3.                 - antyk: fikcja to nierzeczywisty przykład użyty w mowie

- Horacy: przyjemne jest to, co jest najbliższe prawdopodobnemu

podmiot → (intencja) → zdanie → (referencja) → rzeczywistość

lpróby odróżnienia fikcji od fałszu:l

–                      a) Ingarden - quasi-sądy, czyli zdania fikcjonalne, które wyglądają na sądy, ale nimi nie są

–                      * niereferencjalne

* brakuje intencji mówienia zdań prawdziwych, ale to nie oznacza, że nie są prawdziwe

–                      b) Richards - pseudozdania

c) Austin - teoria aktów mowy – fikcja ma zawieszoną illokucję

–                      fikcja ma znaczenie (intensję), ale nie ma odniesienia (ekstensji), bo nie jest referencjalna

–                      fikcja to umowa między nadawcą i odbiorcą

lmodele fikcji Kmity:l

a) werystyczny – każde zdanie odpowiada rzeczywistości

b) realistyczny – ogólny sens odnosi się do rzeczywistości, to jest prawdopodobne, np. Wokulski poszedł na Wawel – mężczyzna może gdzieś pójść

c) fantastyczny – nie możma weryfikować, trzeba przejść na bardzo ogólny rejestr, np. zakochana Goplana – ogólnie kobieta może być zazdrosna i działać nie tak, jak zwyczajnie

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl