Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
3 kryteria literackości:
I. obrazowość
1. a) bezpośrednia – co widzę, gdy czytam
b) konkretne uogólnienie – ogólna wiedza o rzeczywistości przekazana pod postacią konkretu, np. konkretna przypowieść mówi o ogólnej sytuacji (syn marnotrawny-miłosierdzie)
c) pośrednia – przenośne użycie wyrazów (metafory itp.)
lwyznaczniki formalne – uporządkowanie naddanel2. - Jakobson: język poetycki ≠ język praktyczny
- aspekt brzmieniowy
III. fikcja literacka
3. - antyk: fikcja to nierzeczywisty przykład użyty w mowie
- Horacy: przyjemne jest to, co jest najbliższe prawdopodobnemu
podmiot → (intencja) → zdanie → (referencja) → rzeczywistość
lpróby odróżnienia fikcji od fałszu:l– a) Ingarden - quasi-sądy, czyli zdania fikcjonalne, które wyglądają na sądy, ale nimi nie są
– * niereferencjalne
* brakuje intencji mówienia zdań prawdziwych, ale to nie oznacza, że nie są prawdziwe
– b) Richards - pseudozdania
c) Austin - teoria aktów mowy – fikcja ma zawieszoną illokucję
– fikcja ma znaczenie (intensję), ale nie ma odniesienia (ekstensji), bo nie jest referencjalna
– fikcja to umowa między nadawcą i odbiorcą
lmodele fikcji Kmity:la) werystyczny – każde zdanie odpowiada rzeczywistości
b) realistyczny – ogólny sens odnosi się do rzeczywistości, to jest prawdopodobne, np. Wokulski poszedł na Wawel – mężczyzna może gdzieś pójść
c) fantastyczny – nie możma weryfikować, trzeba przejść na bardzo ogólny rejestr, np. zakochana Goplana – ogólnie kobieta może być zazdrosna i działać nie tak, jak zwyczajnie