Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

 

14.Uczenie się motoryczne i jego etapy

 

Uczenie się motoryczne to stopniowe nabywanie coraz lepszych umiejętności ruchowych na kolejnych etapach życia człowieka. Począwszy od ubogiego rozwoju motoryczności po urodzeniu, aż do precyzji i doskonałości ruchowej w wieku dorosłym.

Ocenić można postępy poprzez obserwację dziecka, jego spontanicznych zachowań /podczas których ma ono szansę zdobywać nowe umiejętności ruchowe, oraz poprzez wspomaganie jego działań – dając mu do wykonania jakieś zadania, pozwalające na kształtowanie jego sprawności i precyzji ruchów (rytmika w przedszkolu, później testowanie sprawności fizycznej i wydolności fizycznej). Ważne jest organizowanie uczenia się, ocena osiągnięć dostarczanie informacji zwrotnych (czy dziecko wykonało coś dobrze czy nie), kierowanie motywacją i koncentracją.

 

Etapy uczenia się motorycznego:

 

 

OKRES

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

1.      płodowy

o       Ruchy nieskoordynowane,

o       Nieporadność ruchowa

o       Uogólnione reakcje ruchowe

o       Odruchy bezwarunkowe

o       Arytmiczność ruchów płodu

2.      noworodkowy

o       Ruchy nieskoordynowane

o       Nieporadność ruchowa

o       Uogólnione reakcje ruchowe /płacz noworodka jest płaczem całego organizmu/

o       Odruchy bezwarunkowe

3.      niemowlęcy

o       Uogólnione reakcje ruchowe

o       Odruchy bezwarunkowe

o       Rozwój ruchów lokomocyjnych, chwytu i manipulacji,

o       Rozrzutność ruchowa

4.      poniemowlęcy

o       Doskonalenie ruchów

5.      przedszkolny

o       „złoty okres: - równowaga przedszkolna:

o       nowe umiejętności,

o       niedoskonałość manualna,

o       rozrzutność ruchów,

o       głód ruchu (ruchliwość)

6.      młodszy szkolny

o       okres „dziecka doskonałego”:

o       duża sprawność fizyczna,

o       ekonomia motoryczna,

o       nowe umiejętności – sport.

7.      dojrzewanie

o       Kryzys motoryczności /mutacja/,

o       ociężałość ruchowa /szczeg. u dziewcząt po 1 miesiączce/,

o       zanik harmonii ruchu,

o       niepokój motoryczny,

o       dymorfizm płciowy //wyraźny podział na motoryczność kobiecą i męską/

8.      młodzieńczość

o       Zakończenie rozwoju motorycznego, motoryczność kobiet i mężczyzn

9.      dorosłość

o       Motoryczność uboższa,

o       precyzja i ekonomia ruchów,

o       zależność od pracy i stylu życia

10.  starzenie się

o       Zubożenie motoryki,

o       niechęć do ruchu,

o       zniedołężnienie starcze.

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl