Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
14.Uczenie się motoryczne i jego etapy
Uczenie się motoryczne to stopniowe nabywanie coraz lepszych umiejętności ruchowych na kolejnych etapach życia człowieka. Począwszy od ubogiego rozwoju motoryczności po urodzeniu, aż do precyzji i doskonałości ruchowej w wieku dorosłym.
Ocenić można postępy poprzez obserwację dziecka, jego spontanicznych zachowań /podczas których ma ono szansę zdobywać nowe umiejętności ruchowe, oraz poprzez wspomaganie jego działań – dając mu do wykonania jakieś zadania, pozwalające na kształtowanie jego sprawności i precyzji ruchów (rytmika w przedszkolu, później testowanie sprawności fizycznej i wydolności fizycznej). Ważne jest organizowanie uczenia się, ocena osiągnięć dostarczanie informacji zwrotnych (czy dziecko wykonało coś dobrze czy nie), kierowanie motywacją i koncentracją.
Etapy uczenia się motorycznego:
OKRES
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
1. płodowy
o Ruchy nieskoordynowane,
o Nieporadność ruchowa
o Uogólnione reakcje ruchowe
o Odruchy bezwarunkowe
o Arytmiczność ruchów płodu
2. noworodkowy
o Ruchy nieskoordynowane
o Nieporadność ruchowa
o Uogólnione reakcje ruchowe /płacz noworodka jest płaczem całego organizmu/
o Odruchy bezwarunkowe
3. niemowlęcy
o Uogólnione reakcje ruchowe
o Odruchy bezwarunkowe
o Rozwój ruchów lokomocyjnych, chwytu i manipulacji,
o Rozrzutność ruchowa
4. poniemowlęcy
o Doskonalenie ruchów
5. przedszkolny
o „złoty okres: - równowaga przedszkolna:
o nowe umiejętności,
o niedoskonałość manualna,
o rozrzutność ruchów,
o głód ruchu (ruchliwość)
6. młodszy szkolny
o okres „dziecka doskonałego”:
o duża sprawność fizyczna,
o ekonomia motoryczna,
o nowe umiejętności – sport.
7. dojrzewanie
o Kryzys motoryczności /mutacja/,
o ociężałość ruchowa /szczeg. u dziewcząt po 1 miesiączce/,
o zanik harmonii ruchu,
o niepokój motoryczny,
o dymorfizm płciowy //wyraźny podział na motoryczność kobiecą i męską/
8. młodzieńczość
o Zakończenie rozwoju motorycznego, motoryczność kobiet i mężczyzn
9. dorosłość
o Motoryczność uboższa,
o precyzja i ekonomia ruchów,
o zależność od pracy i stylu życia
10. starzenie się
o Zubożenie motoryki,
o niechęć do ruchu,
o zniedołężnienie starcze.