Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

H. Markiewicz: Postać literacka (2; mam 1)

 

Postać literacka:

-          w tradycji antycznej – podległa wobec fabuły;

-          w XIX wieku – traktowana jako charakter – zespół cech bogaty, zindywidualizowany, wykazujący pewną stałość w zmienności;

-          w II połowie XIX w. – w powieści Dostojewskiego i w powieści analitycznej we Francji – redukcja, relatywizacja, dezintegracja i degradacja postaci powieściowej. Redukcja – koncentracja na procesach psychicznych narratora albo zewnętrzny ogląd postaci (behawioryzm). Relatywizacja – niepełna wiarygodność wiedzy o postaci dostępnej narratorowi / pośrednikowi narracyjnemu; niezgodność informacji pochodzących od kilku narratorów kreowanych. Dezintegracja – gdy w postaci połączy się postawy i działania sprzeczne, zaskakujące, niezrozumiałe. Degradacja – postać podporządkowana innym celom artystycznym;

-          współczesna nauka o literaturze mało interesuje się postacią powieściową;

-          rosyjska szkoła formalna – postać podporządkowana fabule, pojmowana instrumentalnie;

-          dla badaczy kręgu strukturalno-semiotycznego – postać to nieuporządkowana kolekcja semów (Barthes, Todorov), albo wiązka cech dystynktywnych (Łotman);

-          czemu postać? – bo „bohater” – kojarzy się z heroizmem albo pierwszoplanowością. „Figura” – pochodzi z dziedziny stylistyki. „Charakter” – oznacza wyrazistość i indywidualizację cech;

-          postać literacka – jednostkowy podmiot, któremu przyporządkowane są właściwości, czynności i stany, zewnętrzne i wewnętrzne;

-          przeważnie mamy na myśli indywidualny układ cech jakościowych i relacyjnych, częściowo dany przy wprowadzeniu postaci, kształtujący się dopiero w odbiorze.

 

Dwa sposoby budowania postaci literackich: bezpośredni i pośredni:

-          postaciowanie bezpośrednie – nazwanie wprost właściwości postaci narracyjnej, składają się na nie dane personalne postaci (wiek, płeć, sytuacja rodzinna, zawodowa itp.), wygląd zewnętrzny, nazwanie i ocena cech osobowości;

-          postaciowanie pośrednie – biografia retrospektywna postaci, wygląd zewnętrzny jako manifestacja cech wewnętrznych, zwyczaje i powtarzalne czynności, otoczenie przedmiotowe, działania i wypowiedzi.

 

Odmiany przekazu treści psychicznych:

-          narracja nazywająca / relacjonująca;

-          zmetaforyzowana narracja nazywająca / relacjonująca;

-          monolog wewnętrzny – a) logicznie uporządkowany, b) urywany, skojarzeniowy, niespójny;

-          strumień świadomości – s. 130 odmiana przekazu przeżyć wewnętrznych, w którym wprowadzone zostały również niezwerbalizowane przedstawienia spostrzeżeniowe i wyobrażeniowe, użycie wypowiedzi bezpodmiotowych lub bezorzeczeniowych. W narracji allotropicznej monolog wewnętrzny i strumień świadomości występują w formie przytoczenia / transpozycji na mowę pozornie zależną.

 

Zagadnienia dotyczące zawartości i struktury postaci literackiej:

-          charakter bytowy postaci;

-          dobór aspektów, w których postać się przejawia (wygląd, wypowiedzi, psychika);

-          dobór cech fizycznych;

-          dobór kategorii cech osobowościowych;

-          wybór dominanty osobowościowej;

-          relacje między cechami fizycznymi a osobowościowymi;

-          stopień aktualizacji przejawów cech (jednowymiarowość lub hiperbolizacja = typ, wielowymiarowość = charakter);

-          synchroniczna jednolitość / konflikty w obrębie kategorii cech osobowościowych;

-          diachroniczna zmienność / statyka w obrębie cech osobowościowych;

-          w wypadku zmienności – ciągłość, skokowość, stopień przewidywalności postępowania postaci;

-          zrozumiałość postępowania postaci;

-          zgodność / niezgodność cech postaci w obrębie kategorii cech osobowościowych;

-          niedookreślenie postaci (wynik zewnętrznych ograniczeń lub interwencji czy konwencji).

 

Postać literacka to twór antropomimetyczny i tak należy ją badać.

 

Wybór języka dla opisu postaci:

-          określenia stosowane przez autorytatywnego narratora w postaciowaniu bezpośrednim;

-          określenia z wiedzy potocznej lub naukowej, współczesnej utworowi;

-          określenia z dzisiejszej wiedzy naukowej / potocznej.

 

Ważna jest też pozycja / funkcja postaci literackiej – 1) wobec innych składników / aspektów dzieła literackiego; 2) wobec postaci z innych utworów literackich; 3) wobec pozaliterackiej rzeczywistości.

 

Ad 1) – czy postać jest składnikiem nadrzędnym i autotelicznym, współrzędnym czy upodrzędnionym, 2) pozycja w sensie hierarchicznym, kwalitatywnym i relacyjnym. O hierarchii decyduje ważność udziału postaci w zwrotach przebiegu fabularnego. Pozycję kwalitatywną wyznaczają stosunki podobieństwa i kontrastu wobec innych postaci. Pozycja relacyjna – funkcja zasadnicza, jaką spełnia postać wobec innych postaci.

 

A. J. Greimas: 6 kategorii aktantów:

 

Nadawca à Przedmiot à Odbiorca



 

Pomocnik àPodmiot ß Przeciwnik

 

Ta sama postać może pełnić funkcje różnych aktantów.

Potem Greimas umieścił między poziomem aktantów i aktorów płaszczyzny ról aktancyjnych (różne modalności aktantów) i ról tematycznych (mają charakter socjologiczny, psychologiczny lub moralny).

Postać literacką można konfrontować z tradycją literacką, z rzeczywistością pozaliteracką, z osobami rzeczywistymi.

Ocena postaci – jako względnie samoistnego układu znaczeniowego i jako składnika dzieła literackiego.

 

2

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl