Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
"Podręcznik nawigacji lotniczej" - W. Wyrozumski
Nawigacyjne zasady bezpieczeństwa lotów.
(str. 522 "Podręcznik nawigacji lotniczej" W. Wyrozumski.)
14.NAWIGACYJNE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA LOTÓW
14.1 WSTĘP
Zapewnienie bezpieczeństwa lotów pod względem nawigacyjnym odgrywa doniosłą rolę w całokształcie problematyki bezpieczeństwa lotów i stanowi jedno z głównych zadań realizowanych w procesie wykonywania lotów i naziemnego zabezpieczenia lotów. Zadanie to jest realizowane zarówno przez załogi statków powietrznych, jak i przez personel naziemnych służb zabezpieczających loty.
Zapewnienie bezpieczeństwa lotów pod względem nawigacyjnym polega na zapobieganiu:
- wypadkom utraty przez załogi statków .powietrznych orientacji geograficznej,
- zderzaniu się statków powietrznych podczas lotu z powierzchnią ziemi (wody) i przeszkodami terenowymi,
- zderzaniu się podczas lotu statku powietrznego z innym statkiem powietrznym,
- wchodzeniu statków powietrznych w strefy zakazane, niebezpieczne i ograniczone oraz niezaplanowanemu przecinaniu dróg lotniczych, jak również nieprzewidzianemu zadaniem przekraczaniu granic państwa,
- wchodzeniu statków powietrznych w strefy niebezpiecznych zjawisk pogody .
- przymusowym lądowaniom statków powietrznych spowodowanym brakiem paliwa.
Do podstawowych warunków, które powinien spełniać personel latający w zakresie bezpieczeństwa lotów pod względem nawigacyjnym, zalicza się:
- wysoki poziom ogólnego przygotowania nawigacyjnego (teoretycznego i praktycznego) personelu latającego do wykonywania lotów i zadań,
- dokładne i wszechstronne przygotowanie nawigacyjne do każdego lotu,
- ścisłe przestrzeganie w czasie latu podstawowych zasad nawigowania .i bezpieczeństwa lotu, a zwłaszcza treści przepisów i instrukcji dotyczących postępowania w szczególnych przypadkach nawigacyjnej sytuacji lotu oraz ustaleń, wskazówek i aktualnych informacji organów służb naziemnych, dotyczących w tym zakresie konkretnego lotu,
- umiejętność właściwej oceny, zarówno w ramach przygotowania do lotu, jak i w czasie lotu, nawigacyjnej sytuacji lotu, podejmowania trafnych decyzji w trudnych przypadkach sytuacji nawigacyjnej oraz zapewnienie efektywnej realizacji podjętej decyzji przez kompleksowe wykorzystanie pokładowych i naziemnych urządzeń technicznych, stosownie do specyfiki zaistniałej sytuacji.
Ponadto do warunków zapewniających bezpieczeństwo lotów pod względem nawigacyjnym, zalicza się: .
dokładną i bezawaryjną pracę pokładowych i naziemnych urządzeń nawigacyjnych,
takie rozmieszczenie naziemnych urządzeń nawigacyjnych, jakie umożliwia ciągłość prowadzenia orientacji geograficznej i dolot do punktu przeznaczenia,
- właściwą organizację lotów i sprawne kierowanie ruchem lotniczym,
- skuteczne udzielanie pomocy załogom statków powietrznych, które znalazły się w trudnej sytuacji nawigacyjnej.
14.2 ZAPOBIEGANIE WYPADKOM UTRATY PRZEZ ZAŁOGĘ STATKU POWIETRZNEGO ORIENTACJI GEOGRAFICZNEJ
I WZNAWIANIE ORIENTACJI
14.2.1 WIADOMOŚCI OGOLNE
W czasie lotu załoga prowadzi orientację geograficzną wzrokowo lub za pomocą urządzeń technicznych zależnie od rodzaju zadania i nawigacyjnej sytuacji lotu.
Za utratę orientacji geograficznej uważa się taką sytuację, w której załoga nie potrafi ustalić pozycji. statku powietrznego i dalszego kierunku latu z dokładnością niezbędną do wykonania zadania, powrotu na lotnisko startu lub na lotnisko zapasowe.
W warunkach widoczności powierzchni ziemi utratę orientacji geograficznej potwierdza trudność w rozpoznaniu przelatywanego terenu przez porównanie go z mapą i niepojawienie się w polu obserwacji obiektów orientacyjnych oczekiwanych zgodnie z obliczeniem czasu, a także niemożliwość określenia, nawet w przybliżeniu, kierunku dalszego lotu do punktu przeznaczenia.
Pełną utratą orientacji geograficznej w czasie lotu określa się sytuację, w której załoga nie wznowiła utraconej orientacji lub wznowiła ją zbyt późno, co doprowadziło do przymusowego lądowania lub opuszczenia statku powietrznego.
Chwilowa utrata orientacji geograficznej ma miejsce wówczas, kiedy załoga wznowiła utraconą orientację oraz wylądowała na lotniku nakazanym lub zapasowym.
Stosowane sposoby wznawiania orientacji geograficznej i typowe czynności załogi po stwierdzeniu utraty orientacji podaje ramowo niniejszy podręcznik, a szczegółowo są sprecyzowane w odpowiednich instrukcjach i nawigacyjnych planach lotu.
14.2.2 PRZYCZYNY UTRATY ORIENTACJI GEOGRAFICZNEJ
Do podstawowych przyczyn, które mogą spowodować utratę orientacji geograficznej, zalicza się:
- słabe ogólne przygotowanie nawigacyjne załogi,
- słabe przygotowanie nawigacyjne załogi do konkretnego planowanego lotu (np. słaba znajomość trasy latu, niedbałe wykreślenie lub brak wykreślonej trasy latu, błędy w obliczeniach nawigacyjnych, nie opracowanie nawigacyjnego planu lotu, nie sprawdzenie przed lotem sprawności wyposażenia nawigacyjnego statku i osobistego wyposażenia nawigacyjnego, nieznajomość danych dotyczących rozmieszczenia, pracy i możliwości wykorzystania naziemnych urządzeń technicznych nieznajomość aktualnego stanu i prognozy pogody na czas lotu),
- nie przygotowanie załogi do nawigowania statku w pogarszających się warunkach lotu (np. przy nieoczekiwanym pogorszeniu się warunków meteorologicznych; wymuszanej konieczności wykonywania latu w okresie zmroku lub w nocy),
- nieprzestrzeganie i naruszanie, w wyniku niezdyscyplinowania i lekceważenia, podstawowych zasad nawigowania statku powietrznego (np. samowolne, nieprzemyślane odstępstwa od nawigacyjnego planu lotu, nie utrzymywanie obliczonego nakazanego nawigacyjnego reżymu lotu, a zwłaszcza kursu, nie prowadzenie kontroli drogi w kierunku i czasie bądź nie poprawianie we właściwym czasie dużych odchyleń popełnianie dużych błędów w określaniu rzeczywistych wartości elementów nawigacyjnych, a w szczególności kierunku lotu itp.),
- wymuszone, przez nieoczekiwaną zmianę sytuacji w locie, odstępstwo ad podstawowych zasad nawigowania statku powietrznego (np. niespodziewane napotkanie niebezpiecznych zjawisk pogody, powstanie sytuacji zarażających całości statku i życiu załogi) oraz brak odporności psychicznej załogi na sytuacje trudne,
- niesprawność lub całkowita odmowa pracy pokładowego wyposażenia nawigacyjnego a w szczególności przyrządów kursowych oraz niesprawność bądź nie przewidywana przerwa pracy naziemnych urządzeń radiotechnicznych,
- brak umiejętności kompleksowego wykorzystywania urządzeń radiotechnicznych w powiązaniu z orientacją i zliczaniem drogi oraz posługiwania się zastępczymi urządzeniami technicznymi (pokładowymi, naziemnymi), w przypadku niesprawności urządzeń podstawowych lub zaplanowanych do wykorzystania oraz przecenianie jednych środków nawigowania i niedocenianie innych (np: niektóre załogi, licząc się z tym, że zawsze wyjdą na lotnisko lądowania za pomocą radiokompasu, nie prowadzą zliczania drogi, nie porównują terenu z mapą, zaniedbują okresowego żądania radionamiarów od operatorów radionamierników naziemnych, a w przypadku niesprawności radiokompasu lub radiolatarni bezkierunkowej, z zasady tracą orientację geograficzną; natomiast inne załogi przywiązują zbyt dużą wagę do orientacji wzrokowej i z tego względu po. napotkaniu złych warunków meteorologicznych znajdują się w trudnej sytuacji nawigacyjnej),
- zła organizacja lotów i niewłaściwe kierowanie ruchem lotniczym (m.in. dopuszczenie do lotu załogi nieprzygotowanej lub nie w pełni przygotowanej do lotu w warunkach, które mogą wystąpić w czasie lotu, niezapewnienie pracy niezbędnych naziemnych urządzeń radiotechnicznych, brak kontroli przebiegu latu z ziemi, niewłaściwe działanie i nieprawidłowe decyzje organów kierowania ruchem lotniczym w przypadku otrzymania informacji od załogi o znalezieniu się w trudnej sytuacji nawigacyjnej,
- nieomawianie przez właściwych przełożonych z zainteresowanym personelem przesłanek i wypadków utraty orientacji geograficznej w ramach działalności profilaktycznej.
14.2.3 ZAPOBIEGANIE WYPADKOM UTRATY ORIENTACJI GEOGRAFICZNEJ
W celu zapobiegania wypadkam utraty orientacji geograficznej załogi powinny:
- stale doskonalić swoje teoretyczne i praktyczne przygotowanie nawigacyjne,
- starannie i wszechstronnie przygotowywać się do każdego lotu zwracając szczególną uwagę na właściwe przygotowanie map, obliczeń nawigacyjnych, wybór naziemnych urządzeń radiotechnicznych opracowanie nawigacyjnego planu lotu,
- dokładnie przestudiować trasę lotu (drogę lotniczą) i obowiązujące na niej zasady lotu,
- umiejętnie i kompleksowo wykorzystywać podczas lotu wszystkie techniczne urządzenia nawigacyjne,
- umieć prawidłowo analizować .sytuację meteorologiczną i zawczasu określać w czasie lotu zbliżanie się statku powietrznego do niebezpiecznych lub utrudniających lot zjawisk meteorologicznych,
- ściśle przestrzegać podstawowych zasad nawigowania statków powietrznych oraz zasad postępowania w szczególnych przypadkach nawigacyjnej sytuacji lotu.
Personel kierowniczy służby nawigacyjnej powinien, w miarę potrzeby, szczegółowo i wszechstronnie sprawdzać gotowość załogi do lotu pod względem nawigacyjnym.
Każda przesłanka i każdy wypadek utraty orientacji powinny być szczegółowo zbadane i omówione z personelem latającym i odpowiednim personelem naziemnym w celu uniknięcia ich w przyszłych lotach.
W ramach badania przyczyn utraty orientacji należy szczegółowo sprawdzić na ziemi wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne statku powietrznego, a w szczególności busolę, prędkościomierz i zegarek czasowy.
14.2.4 OGÓLNE ZASADY POSTĘPOWANIA ZAŁOGI W PRZYPADKU UTRATY ORIENTACJI GEOGRAFICZNEJ
W przypadku stwierdzenia utraty orientacji geograficznej powstaje u załogi naturalny odruch emocjonalny, wyrażający się wzmożonym napięciem nerwowym, wynikającym z poczucia odpowiedzialności za przebieg lotu i obawy o konsekwencje utraty orientacji oraz chęć (dążność) do jak najszybszego jej wznowienia. Wspomniany stan emocjonalny może doprowadzać u niedoświadczonych pilotów i nawigatorów do zbytniego pośpiechu w ocenie sytuacji i w podejmowaniu decyzji, nieprzemyślanej zmiany kursów i 1otu na zwiększonych prędkościach.. Tego rodzaju postępowanie komplikuje dodatkowo powstałą sytuację, pogarsza ...