Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

KULTURA LUDOWA, POPULARNA I MASOWA – A. Kłoskowska

 

Główną domenę badań kultury jako komunikowania się stanowi uczestnictwo kulturalne rozumiane jako zbiór podstawowych środków i przekazów ujmowany w powiązaniach z głównymi elementami struktury społecznej. Większość badań socjologicznych odnosi się do obiektywnych warunków uczestnictwa kulturalnego i wyborów prowadzących do ekspozycji na przekazy, niewiele zaś bada twórczość i odtwarzanie kultury. Mówiąc o możliwościach uczestnictwa w kulturze ma się na myśli zwykle działy kultury zorganizowanej przez instytucje publiczne w krajach rozwiniętych: prasę, radio, telewizję, film i kino, publikacje i udostępnienie książek przez biblioteki, spektakle teatralne, koncerty i wystawy muzealne. Dane ilościowe uzyskane z badań statystycznych powyższych okoliczności uczestnictwa skorelowane są z podstawowymi kategoriami społecznymi określanymi na zasadzie cech formalnych: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zawód, wykształcenie. Pierwsze są zmiennymi zależnymi (warunkowanymi), drugie niezależnymi (warunkującymi).

Liczebność przekazów o standaryzowanej treści np. nakładów wydawnictw czasopiśmiennych i książkowych, liczby odbiorników radia i telewizji jest miarą demokratyzacji kultury, natomiast ilość przekazów o zróżnicowanej treści np. tytułów książek, programów telewizyjnych, premier teatralnych jest miarą bogactwa kultury i możliwości wyboru stojących do dyspozycji najaktywniejszych (często najbardziej wymagających). Wielość różnorodnych przekazów podobnego poziomu o niewielkiej cyrkulacji charakteryzuje model uczestnictwa kulturalnego wąskiej elity, najszerzej bowiem rozpowszechnione kanały transmisji kulturalnej przynoszą zhomogenizowane treści.

 

Syntetyzujące ujęcie sfery zjawisk warunkowanych ma najczęściej postać podziału na trzy style kultury:

 

·         Kultura wyższa (elitarna) – charakteryzuje się tworzeniem pod kontrolą elit działających w ramach określonej estetycznej i intelektualnej tradycji. Elity te zajmują naczelne miejsce w systemie oświaty, sztuki i rozrywki, realizują wartości naczelne tych systemów i dostarczają normatywnych modeli działania w ich obrębie. Kryteria odbioru pochodzą nie od odbiorców ale od twórców. Kultura elitarna jest zogniskowana w relacji twórców i kwalifikowanych krytyków. Oczywiście wskutek procesu homogenizacji wyższa kultura dociera po części do szerszej publiczności.

 

KULTURA ELITARNA :

 

·                    oryginalna twórczość uznana przez wysoko wyspecjalizowanych, wykwalifikowanych sędziów – krytyków artystycznych oraz specjalistów
w dziedzinie nauki – i uzyskująca aprobatę w środowisku samych twórców

·                    odbiór jej treści wymaga szczególnych kwalifikacji

·                    trudna

·                    trudno dostępna – nieliczne egzemplarze, wysokie koszty

·                    część dzieł – zachowuje trwałą pozycję przez wieki i składa się na dorobek kulturalny ludzkości

·                    ograniczenie liczby jej uczestników wiąże się z charakterem jej treści

·                    niedemokratyczna

·                    wytycza drogi dalszego rozwoju szerzej dostępnej wiedzy, sztuki, religii

·                    inspiruje w pewnej mierze kulturę popularną i częściowo przenika
przez masowe kanały kulturowego przekazu do szerokiej publiczności

 

 

·         Kultura popularna (masowa) – często bywa utożsamiana z terminem „kultura masowa” jako określenie faktycznej szerokiej cyrkulacji i odbioru standaryzowanych treści, bez przesądzania o ich charakterze, klasowej proweniencji   i   adresie   oraz   ideologicznym   obliczu. W  jej  skład  wchodzą przekazy kulturowe zyskujące szeroką aprobatę dzięki m.in. łatwości odbioru.

 

KULTURA MASOWA:

·                    szeroki zasięg – odbiorcami są liczne kategorie osób z wszystkich klas społecznych

·                    kultura III układu

·                    stanowi rezultat zastosowania środków techniki masowego komunikowania umożliwiającego zwielokrotnienie przekazu

·                    masowy odbiór

·                    łatwa dostępność pod względem finansowym

·                    przystępność

·                    atrakcyjność pod względem treści

·                    standardyzacja

·                    uproszczenie

·                    produkowana przez wyspecjalizowanych twórców

·                    przedmiot krytyka

·                    zgodność z faktycznymi gustami najliczniejszej grupy uczestników życia kulturalnego.

 

·      Kultura ludowa (folklorystyczna) – jest to kultura układu pierwotnego, rozwijająca się w małych, głównie wiejskich społecznościach lokalnych, ale także w plebejskich obszarach społeczności miejskich. W miarę zacierania się ich izolacji kultura ta przestaje być samowystarczalna, trwa jednak jako część wyposażenia kulturalnego małych grup pierwotnych. Jej wątki i formy są także wykorzystywane przez inne układy (disco polo).  

KULTURA LUDOWA :

·                    niezawodowa twórczość i bezpośrednie przekazywanie w drodze ustnej tradycji

·                    komunikatywność

·                    łatwość odbioru

·                    bliski kontakt między twórcą a odbiorcami, ich przeniknięcie wspólną tradycją

·                    sztuka, wierzenie i wiedza ludowa splatają się ze sobą

·                    spontaniczna i wolna od alienacji – nie przeciwstawiająca się jednostce jako coś zewnętrznego, narzuconego i tłumiącego jej podmiotowe dążenia
i aspiracje

 

Bardzo trudne jest w rozwiniętych społeczeństwach ścisłe przyporządkowanie wyodrębnionym kategoriom społecznym (klasom, warstwom) określonych stylów kultury. O współczesnej kulturze symbolicznej poszczególnych klas mówić można w dwóch znaczeniach:

 

1.                              w ujęciu dystrybutywnym – jako o kulturze klas czyli o ogóle treści kulturalnych i kanałów ich przekazu np. kultura robotników, chłopów.

2.                              w ujęciu kolektywnym – jako o kulturze klasowej, czyli swoistych dla tej klasy wartościach i formach kultury wchodzących do całości dorobku kulturalnego społeczeństwa i nie ograniczonych w odbiorze do członków tej klasy np. kultura robotnicza, chłopska (ethos).

 

Zróżnicowanie klasowe kultury jest zmienne i nie zawsze odpowiada ostrości podziałów klasowych, zależy także od roli kultury jako społecznie uznanego wskaźnika zróżnicowania i dobra o prestiżowym charakterze. Jeżeli ta prestiżowa funkcja jest nikła, przynależności do wyższych kategorii społeczno-ekonomicznych nie towarzyszy udział w wyższej kulturze.

              W dziedzinie wartości uznawanych oraz w dziedzinie sposobu rozumienia i interpretacji symbolicznych przekazów mamy do czynienia ze szczególnie silnym wpływem kultury społecznej unifikującej i standaryzującej doświadczenia kulturalne. Pierwszym czynnikiem standaryzacji jest wpływ rodziny który ujednolica elementy przekazu w obrębie małej grupy choć jest zarazem czynnikiem różnorodności z punktu widzenia makrostruktur. W rodzinie dokonuje się zadanie przekazania podstawowego, ogólnonarodowego kodu językowego oraz jego subkodowych odmian klasowych i regionalnych. Drugim czynnikiem unifikacji jest szkoła nazywana przez P. Bourdieu gwałtem symbolicznym ponieważ szkolny system transmisji kultury symbolicznej ma w całości charakter przymusowy (wybór i ocena przekazywanych elementów kultury oraz utrwalenie kryteriów ocen). O samym wyborze treści kulturalnych decyduje w dużej mierze repertuar obiektywnie dostępnych przekazów który zależy od prowadzonej polityki kulturalnej (ewentualnie pluralizmu polityk różnych podmiotów). Polityka może jednak o wiele łatwiej eliminować pewne treści niż działać w celu faktycznej recepcji i określeniu charakteru odbioru. Działają tu bowiem mechanizmy aktywnego, twórczego odtworzenia (ogółu reakcji odbiorcy na przekaz symboliczny) których podmiotem są sami odbiorcy. A ich odbiór efektów działalności artystycznej zależy głównie od wykształcenia i kompetencji kulturowej. Szczególnie estetyczna funkcja artystycznych przekazów podlega różnicującym wpływom wykształcenia.

Podsumowując. Wszystkie powyższe wnioski, dotyczące klasowego-zawodowego  charakteru różnicowania uczestnictwa w kulturze, mają ciągle charakter hipotetyczny. Główną zmienną jest poziom i charakter wykształcenia. 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl