Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
1
Marek Biesiada 30.10. 2006 Konspekt lekcji historii w klasie I D
Temat: Wierzenia religijne Greków
1. Cele dydaktyczno-wychowawcze.
Po lekcji uczeń:
· rozumie i prawidłowo stosuje pojęcia: antropomorfizm, wyrocznia, gimnazjon, politeizm, bogowie olimpijscy, heros, mit, igrzyska olimpijskie, Iliada, Odyseja, epos, tragedia, komedia, amfiteatr
· rozumie znaczenie daty 776 r. p.n.e.
· rozumie rolę religii jako czynnika spajającego wszystkich Hellenów
· charakteryzuje główne bóstwa i herosów greckich
· wyjaśnia powody antropomorficznego charakteru wierzeń greckich
· wskazuje osiągnięcia Greków z zakresu literatury, teatru i sportu wskazuje na mapie miejsca kultu: Ateny
· zna osoby mające wpływ na utrwalenie i uwiecznienie wierzeń Greków: Hezjod, Homer
· zna osiągnięcia z zakresu kultury, których początki wiążą się bezpośrednio z religią starożytnych Greków (teatr, literatura, sport)
· rozumie rolę wierzeń religijnych w życiu Greków
· rozumie związki zachodzące pomiędzy wierzeniami religijnymi Greków a innymi dziedzinami ich kultury
· wskazuje na mapie miejsca kultu: Olimpia, Delfy
· analizuje źródła pisane i ikonograficzne
· porównuje wierzenia Greków z wierzeniami ludów starożytnego Wschodu
2. Metody:
· praca z podręcznikiem,
· praca z tekstem źródłowym,
· rozmowa nauczająca
3. Środki dydaktyczne:
· podręcznik, skoroszyt
· gimnazjalisty
4. Tok lekcji:
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Uwagi
1
2
3
I. Czynności organizacyjno – porządkowe.
· sprawdzenie listy obecności
· zapisanie tematu lekcji do dziennika
II. Rekapitulacja wtórna:
· Jaki był na początku ustrój w polis Ateny?
· Kto przejął w polis władzę po zniesieniu monarchii?
· Jakie były konflikty w Atenach za czasów rządów arystokracji?
· Jakie rządy sprawował Pizystrat?
· Jakie rządy wprowadził Klejstens?
· Co to jest demokracja i rządy demokratyczne?
· Kto mógł brać udział w życiu politycznym i podejmować decyzję?
· Gdzie podejmowano najważniejsze decyzje w Atenach?
· Gdzie obradowało zgromadzenie ludowe?
· Kim był Perykles?
· Co Ateny zawdzięczają Peryklesowi?
· Gdzie znajduje się polis Ateny?
· Kto podbił Pelopoponez?
· Z jakich królestw składał się polis Sparta?
· Jak nazywała się ludność podpita przez Dorów?
· Jak nazywali się pełnoprawni obywatele Sparty?
· Jaki charakter miała polis Sparta?
· Jakie wychowanie dzieci i młodzieży stosowano w Sparcie?
· Kto sprawował rządy w Sparcie?
Odpowiadają wyznaczeni uczniowie
III. Realizacja nowych treści:
Temat: Wierzenia religijne Greków
1. Charakter religii greckiej
· Jaki charakter miała religia grecka?
· Jakie cechy posiadali bogowie greccy?
2. Bogowie Greccy
· Gdzie mieszkali bogowie greccy?
· Jakich bogów mieli Grecy?
3. Miejsca kultu religijnego
· Gdzie bogowie objawiali swoją wolę ludziom?
· Dlaczego Grecy zasięgali opinii w wyroczni?
4. Mity – opowieści o bogach i herosach
· Co to są mity?
· Czyje dzieje przedstawiały mity?
5. Formy kultu i obrzędy religijne
· Co to były agony?
· Gdzie młodzież uczyła się uprawiania sportu?
· Gdzie odbywały się Igrzyska Olimpijskie?
· Jakiemu bogu były poświęcone Igrzyska Olimpijskie?
· Co ile lat odbywały się Igrzyska Olimpijskie?
· W jakich konkurencjach rywalizowali sportowcy?
· Jakie były nagrody dla zwycięzców?
· Co to były Dionizje?
· Jakiemu bogu były poświęcone Dionizje?
· Jaką ofiarę składano Dionizosowi?
· Jakie sztuki teatralne odgrywano podczas Dionizji?
· Jakich znamy sławnych twórców teatru greckiego?
Uczniowie zapisują temat do zeszytu.
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 70. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
1. Charakter religii greckiej
· politeizm
· antropomorfizm (gr. anthropos – człowiek, morfe – kształt, forma) – bogowie podobni do ludzi
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 70. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
2. Bogowie Greccy
Uczniowie rysują schemat s. 70. „Genealogia bogów greckich”
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 71. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
3. Miejsca kultu religijnego
· wyrocznie – Delfy
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 71. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
4. Mity – opowieści o bogach i herosach
· Iliada
· Odyseja
Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia I..., Poznań 2002, s. 71. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:
5. Formy kultu i obrzędy religijne
a) agony – współzawodnictwo w sporcie, dramacie lub muzyce ku czci bogów
b) Sport
· gimnazjony – ośrodki gimnastyczne, gdzie młodzież uprawiała sport
· Igrzyska Olimpijskie ku czci Zeusa
c) Dionizje– uroczystości ku czci Dionizosa
· teatr – tragedia (gr. tragos – kozioł), komedie
· autorzy greccy: Ajschylos, Sofokles i Eurypides
Wyjaśnić pojęcia: politeizm, antropomorfizm,
Wyjaśnić pojęcia: bogowie olimpijscy,
Wyjaśnić pojęcia:
wyrocznia,
Wyjaśnić pojęcia:
mit, Iliada, Odyseja, epos, heros,
...