Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Zarządzanie wykład 12.01.
Zasady egzaminu
1 ) jedna kartka a4
2) wielkimi literami z jednej strony imie i nazwisko
3) obok nr indeksu wyraźnie
4) przed nr indeksu krzyżyki ( jeśli są plusy)
5) godzine na którą wykład
6) piszemy jedno pod drugim pytania które zostaną podyktowane. Poźniej odkreślamy pytania i odpowiadamy w kolejności ad 1 ad 2, jeśli nie wiesz to piszesz np. ad6 ------i przechodzisz do 7.
7) z całego roku poprosi 4 osoby i będzie sprawdzał od razu
8) 4 odpowiedzi to dost. 5 prawidlowe to db. 6 prawidlowych to bdb, każdy plus to jedna dobra odpowiedz
WYKŁAD :
Kontrola to systematyczne działanie na rzecz : ( ETAPY)
1) ustalania norm efektywności ( czyli ustalania tego co być powinno)
2) pomiaru efektywności ( pomiaru tego co osiągnęliśmy)
3) porównywania norm z efektywnością
4) ewentualnego korygowania norm albo efektywności
Ze względu na usytuowanie kontroli w czasie wyróżnia się : (TYPY)
1) kontrolę wstępną
2) kontrolę bieżącą (albo inaczej sterującą) – realizowana w trakcie działań
3) kontrolę końcową – porównujemy cel z tym co osiągnęliśmy, znaczenie kontroli jest już na przyszłość .
Wyróżnia się dwie podstawowe formy kontroli
1) kontrolę biurokratyczną – opiera się na sztywnej funkcjonalnej strukturze organizacyjnej,
2) kontrolę angażującą pracowników – opiera się na elastycznej organicznej strukturze organizacyjnej
Wybór formy kontroli uzależniony jest od 4 następujących czynników:
1) stylu zarządzania,
2) kultury organizacyjnej
3) dokładności i wiarygodności mierników pracy
4) Chęć podwładnych współuczestnictwa w zarządzaniu
Kontrola biurokratyczna sprawdza się w warunkach:
1) nie partycypacyjnego stylu zarządzania (współudział podwładnego w zarządzaniu)
2) nie partycypacyjnej kultury organizacyjnej
3) mało dokładnych mierników pracy
4) braku chęci podwładnych współuczestnictwa w zarządzaniu
Kultura organizacyjna to zbiór norm i wartości podbudowanych założeniami dotyczącymi istoty rzeczywistości i wyrażające się tzw. Artefaktami.
Kontrola angażująca pracowników sprawdza się natomiast w sytuacji :
1) partycypacyjnego stylu zarządzania
2) partycypacyjnej kultury organizacyjnej
3) nie dokładnych mierników pracy
4) daleko idącej chęci podwładnych współuczestnictwa w zarządzaniu
w pozostałych sytuacjach sprawdzają się pośrednie formy kontroli ( mniej lub bardziej biurokratyczne lub mniej lub bardziej angażujące)
OBSZARY KONTROLI ;
Kontrola w przedsiębiorstwie produkcyjnym może dotyczyć 2 następujących obszarów
1) finansów
2) zarządzania operacjami i zasobami ludzkimi
Aspekty kontroli finansowej
1) płynność tj. zdolność do generowania gotówki aby można było płacić rachunki
2) dźwignia finansowa czyli zdolność do uzyskiwania przychodów przekraczających koszty zadłużenia
3) zarządzanie aktywami tj. zdolność sprawnego wykorzystywania zasobów oraz prowadzenia operacji przy najniższych kosztach
4) rentowność zdolność uzyskiwania przychodów przekraczające koszty prowadzonej działalności
Zarządzanie operacjami , kontrola w tym obszarze dotyczy:
1) zaopatrzenia
2) zapasów
3) jakości
Kontrola zapasów może opierać się m-dzy innymi na stosowaniu następujących metod :
1) metoda ekonomicznej wielkości zamówienia
2) polega ona na zamawianiu za każdym razem stałej liczby jednostek wtedy kiedy poziom zapasów spada poniżej określonego poziomu
3) just in time > dostawy dokładnie na czas
Obszar kontroli w zakresie zasobów ludzkich : ma na celu powodowanie i utrzymywanie wykonywania działań na możliwie najwyższym poziomie sprawności ( działąnie jest tym sprawniejsze im bardziej skuteczne ekonomiczne i korzystne. Warunkiem koniecznym sprawności jest minimalna choćby skuteczność. )Działanie ekonomiczne jest wtedy gdy Wynik podzielony przez koszty jest większy od jedności , dzialanie jest korzystne gdy wynik – koszty jest wieksze od zera
Instrumenty kontroli zasobów ludzkich : tablice kompetencyjne
Stanowisko 1
ST 2
ST 3 ……………………………
ST n
Funkcja 1
F2
F3
.
.
.
.
F n
D
W
O
I
K
KO