Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Rozdzia³ 12
Siedem zasad efektywnego
zarz¹dzania plikami
376
Zarz¹dzanie
plikami i ich
wyszukiwanie
U¿ywanie narzêdzi do
zarz¹dzania plikami
378
Nowa funkcja!
Wyszukiwanie plików
395
Us³uga indeksowania
i jêzyk kwerend
400
Czêœæ III: Zarz¹dzanie plikami
Rozdzia³ 12: Zarz¹dzanie plikami i ich wyszukiwanie
Jeszcze nie tak dawno, w czasach, gdy pojemnoϾ
dysku mierzono w megabajtach, najpowa¿niej-
szym problemem zwi¹zanym z zarz¹dzaniem
plikami, jaki napotyka³ typowy u¿ytkownik
komputera, by³ brak miejsca na dysku. Obecnie,
kiedy powszechnie spotyka siê dyski o wielkoœci
20 gigabajtów (a sam system operacyjny zajmuje
niemal gigabajt) wa¿niejsze staj¹ siê inne proble-
my. Choæ nadal jest wiele prawdy w stwierdze-
niu, ¿e nie ma czegoœ takiego, jak wystarczaj¹co
pojemny dysk twardy, to jednak dla wiêkszoœci
u¿ytkowników brak miejsca na dysku nie jest ju¿
tak dotkliwym problemem jak do niedawna.
Obecnie problemem staje siê efektywne za-
rz¹dzanie dostêpn¹ przestrzeni¹ na dysku
i umiejêtnoœæ odszukania wa¿nych dokumentów
zapisanych gdzieœ w tych pojemnych urz¹dze-
niach.
W tym rozdziale przedstawiamy strategie efek-
tywnego zarz¹dzania plikami, opisujemy niektó-
re narzêdzia do zarz¹dzania plikami wchodz¹ce
w sk³ad systemu Microsoft Windows XP oraz
funkcje indeksowania i wyszukiwania. Us³uga
indeksowania systemu Windows XP opiera siê
na jêzyku kwerend, który umo¿liwia szybkie wy-
szukanie dokumentów ze wzglêdu na ich treœæ
lub inne cechy. Nie trzeba opanowaæ wszystkich
tajników tego jêzyka, aby móc wydajnie z niego
korzystaæ. Jednak im g³êbsza bêdzie twoja wie-
dza, tym mniejsze ryzyko zgubienia wa¿nego
dokumentu.
Tworzenie kwerend
403
Administrowanie us³ug¹
indeksowania
409
376
Czêœæ III: Zarz¹dzanie plikami
Siedem zasad efektywnego zarz¹dzania
plikami
Siódemka to szczêœliwa liczba, cieszymy siê wiêc, ¿e uda³o nam siê znaleŸæ dok³adnie
tyle zasad. Oto one:
Korzystaj z folderu Moje dokumenty
W rozdziale 8 (patrz „Szybkie otwieranie ulubionych dokumentów” na stronie 237)
przedstawiliœmy wiele argumentów przemawiaj¹cych za korzystaniem z folderu Moje
dokumenty. Wiêkszoœæ programów i tak bêdzie próbowaæ zapisywaæ i wyszukiwaæ
dokumenty w tym folderze, a zatem najlepiej stworzyæ w³asn¹
strukturê przechowywania
dokumentów
(czyli swoje foldery i podfoldery) na bazie tego domyœlnego folderu. Jeœli
nie podoba ci siê lokalizacja, w której Windows XP umieœci³ folder Moje dokumenty
(domyœlna lokalizacja to %UserProfile%\Moje dokumenty, który jest podfolderem na
dysku, na którym zainstalowano system Windows), mo¿esz go przenieœæ (patrz „Prze-
noszenie folderów ze standardowego po³o¿enia profili” na stronie 950).
Kolejn¹ zalet¹ folderu Moje dokumenty jest to, ¿e wymusza on oddzielenie dokumen-
tów i plików wykonywalnych. Przechowywanie dokumentów razem z aplikacjami
nara¿a je na przypadkowe usuniêcie podczas odinstalowywania lub aktualizacji apli-
kacji. Folder Moje dokumenty zapobiega równie¿ wykorzystaniu pulpitu jako miejs-
ca sk³adowania dokumentów. Pulpitu systemu Windows nale¿y u¿ywaæ w taki sam
sposób, jak pulpitu biurka – jako powierzchni tymczasowej. Mo¿na przechowaæ na
nim coœ przez jakiœ czas (na przyk³ad plik pobrany z Internetu, który nastêpnie zosta-
nie przeczytany, zainstalowany, usuniêty lub przeniesiony). Jednak jeœli bêdziesz
gromadziæ na nim swoj¹ codzienn¹ pracê, szybko dorobisz siê jedynie ba³aganu, a po-
nadto nie bêdziesz móg³ korzystaæ z us³ug dostêpnych w standardowych folderach
Eksploratora Windows (na przyk³ad paska Foldery i widoku Szczegó³y).
Stosuj spójne metody nazywania plików i folderów
Zarówno Pomocnik wyszukiwania systemu Windows XP, jak i us³uga indeksowania po-
mog¹ ci wszystko odnaleŸæ. Jednak mo¿esz oszczêdziæ sobie wielu k³opotów, opraco-
wuj¹c w³asny schemat nazewniczy ró¿nych dokumentów najczêœciej u¿ywanych typów.
Twórz krótkie nazwy
D³ugie nazwy plików, których stosowanie sta³o siê mo¿liwe w systemie Windows kil-
ka lat temu, stanowi³y mi³e u³atwienie w porównaniu z oœmioznakowym ogranicze-
niem systemu MS-DOS oraz wczeœniejszych wersji Windows. Nie oznacza to jednak,
¿e zawsze nale¿y stosowaæ zdania opisowe zamiast ³atwo rozpoznawalnych nazw.
D³ugie nazwy zazwyczaj nie s¹ wyœwietlane w ca³oœci i w dodatku wprowadzaj¹
ba³agan. Krótsze nazwy u³atwiaj¹ wyszukiwanie plików.
Niech czêœæ nazwy pliku przejm¹ nazwy folderów. Zamiast tworzyæ plik o nazwie
Wielcy pisarze polscy pierwszy rozdzia³ pierwsza wersja.doc, mo¿na stworzyæ po-
dobn¹ strukturê folderów.
Rozdzia³ 12: Zarz¹dzanie plikami i ich wyszukiwanie
377
Taka struktura pomo¿e zwalczyæ pokusê stosowania d³ugich nazw plików.
Segreguj pracê bie¿¹c¹ i zakoñczon¹
Jednym ze sposobów uproszczenia systemu przechowywania dokumentów jest usu-
wanie ukoñczonych dokumentów, b¹dŸ poprzez ich archiwizacjê na zewnêtrznym
noœniku danych (na przyk³ad na taœmie lub p³ycie CD), b¹dŸ przenosz¹c je do podfol-
deru archiwum. Doskona³ym pomys³em jest równie¿ kompresowanie archiwizowa-
nych dokumentów; nawet olbrzymi dysk twardy kiedyœ siê zape³ni. Informacje na te-
mat kompresowania plików znajduj¹ siê w rozdziale „Kompresja NTFS i foldery
skompresowane (zip)” na stronie 383.
Grupuj podobne pliki
Przechowywanie plików jednego typu (lub podobnych typów) w jednym folderze
pozwala wykorzystaæ szablon nowego folderu w Eksploratorze Windows i u³atwia
póŸniejsze odszukanie potrzebnych dokumentów. Na przyk³ad umieszczaj¹c wszyst-
kie zdjêcia z podró¿y lub zrobione w jednym okresie czasu w jednym folderze (o ile
nie umieœcisz ich tam ju¿ wiêcej), bêdziesz móg³ skorzystaæ z nowego widoku Prze-
zrocze i szybko wybraæ zdjêcie do nowego projektu.
Unikaj „p³askich” struktur folderów
Jeœli musisz utworzyæ tak wiele podfolderów, ¿e w menu Foldery nie mo¿esz ich
wszystkich obj¹æ jednym spojrzeniem, zastanów siê nad stworzeniem menu alfabe-
tycznego, podobnego do tego z rysunku 12-1.
Rysunek 12-1.
Menu alfabetyczne zapobiega zbyt „p³askiej” strukturze folderów.
U¿ywaj skrótów i ³¹czy OLE zamiast wielu kopii dokumentów
Jeœli korzystasz z tego samego dokumentu w wielu miejscach, nie twórz jego kopii.
Zamiast tego utwórz skróty do tego dokumentu. Szczegó³owe informacje znajduj¹ siê
w podrozdziale „Tworzenie i dostosowywanie skrótów do dokumentów” na stronie
381. Podobnie, jeœli chcesz wykorzystaæ ten sam fragment tekstu w wielu dokumen-
tach, zamiast zwyk³ego polecenia Wklej u¿yj polecenia Wklej ³¹cze (Wklej specjalnie).
378
Czêœæ III: Zarz¹dzanie plikami
Utworzone ³¹cze OLE zachowuje ³¹cze do Ÿród³a tekstu w twoim dokumencie. Jeœli
zmienisz tekst Ÿród³owy, wszystkie dokumenty zawieraj¹ce ³¹cza do niego zostan¹
automatycznie zaktualizowane.
U¿ywanie narzêdzi do zarz¹dzania plikami
Pliki mo¿esz przenosiæ i kopiowaæ w taki sam sposób, jak przenosisz i kopiujesz tekst
w dokumencie – czyli kopiuj¹c lub wycinaj¹c ze Schowka, a nastêpnie wklejaj¹c
w nowe miejsce. Jednak system Windows udostêpnia kilka narzêdzi, które jeszcze
bardziej u³atwiaj¹ przenoszenie plików, pomagaj¹ œledziæ statystyki dokumentów,
umo¿liwiaj¹ kompresowanie i dekompresowanie plików oraz umo¿liwiaj¹ wykony-
wanie innych istotnych zadañ zwi¹zanych z zarz¹dzaniem dokumentami.
Przenoszenie plików za pomoc¹ paska Foldery
Kiedy przenosisz lub kopiujesz pliki z jednego folderu do drugiego, zw³aszcza wte-
dy, gdy znajduj¹ siê one w ró¿nych czêœciach struktury folderów, najprostsz¹ metod¹
jest wyœwietlenie paska Foldery i przeci¹gniêcie pliku lub plików mysz¹. Ka¿dy fol-
der w czêœci Foldery mo¿e s³u¿yæ jako cel takiego przenoszenia („punkt zrzutu”). Aby
przenieœæ element z Folderu A do Folderu B, nale¿y wyœwietliæ go w Folderze A,
w³¹czyæ pasek Foldery, przeci¹gn¹æ element z Folderu A i upuœciæ go na Folder B (na
pasku Foldery).
Domyœlnie Eksplorator Windows nie wyœwietla paska Foldery. Mo¿na go w³¹czyæ,
klikaj¹c opcjê Foldery na pasku Przyciski standardowe lub klikaj¹c Widok, Pasek eks-
ploratora, Foldery.
UWAGA
Pasek Foldery jest nieco ³atwiejszy w obs³udze w systemie Windows XP ni¿ we wczeœniejszych wersjach
Windows. Dodatkowe informacje znajduj¹ siê w ramce „Nawigacja na pasku Foldery w prostym widoku
folderów” na stronie 350.
DLA EKSPERTÓW
Jeœli zaznaczysz grupê elementów w Eksploratorze Windows, a nastêpnie wybierzesz Plik, Zmieñ nazwê
lub naciœniesz klawisz [F2], bêdzie to wygl¹da³o tak, jakby zmiana mia³a dotyczyæ nazwy tylko ostatniego
z zaznaczonych elementów. Jednak po wpisaniu nowej nazwy i naciœniêciu klawisza [Enter] przekonasz
siê, ¿e wszystkie zaznaczone elementy maj¹ now¹ nazwê – z kolejnym numerem w nawiasie, który odró¿-
nia je od siebie. Na przyk³ad zaznacz trzy pliki o ró¿nych nazwach, naciœnij [F2], wpisz
Nowa nazwa
i naciœ-
nij Enter. Wszystkie trzy pliki zostan¹ przemianowane na
Nowa nazwa
,
Nowa nazwa (1)
i
Nowa nazwa (2)
.
Ta funkcja grupowej zmiany nazwy pojawi³a siê dopiero w systemie Windows XP i mo¿e byæ
niespodziank¹ dla czêœci u¿ytkowników. Jeœli przypadkowo zmienisz nazwê folderu pe³nego plików za-
miast zmieniæ nazwê tylko jednego, naciœnij [Ctrl+Z] (lub wybierz Edycja, Cofnij Zmieñ nazwê). Ostatni
z przemianowanych plików (
Nowa nazwa (2)
w podanym przyk³adzie) przybierze poprzedni¹ nazwê. Po-
nownie naciœnij [Ctrl+Z] i kolejny plik powróci do poprzedniej nazwy. W ten sposób mo¿esz przywróciæ
nazwy wszystkich plików, oprócz tego, którego nazwa rzeczywiœcie mia³a zostaæ zmieniona.
Rozdzia³ 12: Zarz¹dzanie plikami i ich wyszukiwanie
379
Sprawdzanie i ustawianie w³aœciwoœci pliku
Okno dialogowe W³aœciwoœci pliku lub folderu (lub zaznaczonych plików lub folde-
rów) zawiera wiele po¿ytecznych informacji na temat zaznaczonego elementu lub
elementów. Aby wyœwietliæ te informacje, kliknij dany element prawym przyciskiem
myszy i z menu skrótów wybierz W³aœciwoœci. Rodzaj wyœwietlonych informacji za-
le¿y od typu wybranego elementu. Rysunek 12-2 przedstawia zak³adkê Ogólne okna
dialogowego W³aœciwoœci dokumentu Microsoft Word, u¿ytego do utworzenia tego
rozdzia³u (gdy by³ on jeszcze w trakcie tworzenia).
Rysunek 12-2.
Zak³adka Ogólne okna dialogowego W³aœciwoœci dokumentu zawiera informacje o wielkoœci pliku,
dacie jego utworzenia, atrybutach i aplikacji, za pomoc¹ której zosta³ utworzony.
Jak widzisz, ta czêœæ okna dialogowego W³aœciwoœci zawiera informacje o wielkoœci
pliku, lokalizacji, datach, programie domyœlnym i innych atrybutach. Jest tu nawet
przycisk, który umo¿liwia zmianê programu domyœlnego. Inne i prostsze sposoby
zmiany powi¹zañ miêdzy dokumentem i aplikacj¹ opisano w podrozdziale „Zmiana
programu powi¹zanego z plikami okreœlonego typu” na stronie 367.
Wiêkszoœæ w³aœciwoœci zawartych na zak³adce Ogólne jest
tylko do odczytu
(czyli zo-
sta³y one ustawione przez system operacyjny i nie mo¿esz ich zmieniæ) i jest ³atwo do-
stêpna w Eksploratorze Windows, bez koniecznoœci wyœwietlania okna dialogowego
W³aœciwoœci. Zak³adki Podsumowanie i Niestandardowe, w przypadku dokumen-
tów, których okno dialogowe W³aœciwoœci oferuje takie zak³adki, zawieraj¹ mniej
standardowe informacje i wartoœci, które mo¿esz ustawiaæ samodzielnie. Rysunek
12-3 przedstawia widok Zaawansowane zak³adki Podsumowanie, a 12-4 – zak³adkê
Niestandardowe naszego dokumentu Word dla rozdzia³u 12.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl