Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

12. Poezja Władysława Broniewskiego ( najważniejsze publikacje, cechy poetyki, zróżnicowanie tematyczne).

 

 

-ur. 1897, zm. w 1962 na raka krtani

-w 1915 r. będąc uczniem VII klasy przerwał naukę i wstąpił do Legionów

-studiował filozofię na UW, zbliŜył się do lewicowych ugrupowań studenckich, wstąpił do

Związku NiezaleŜnej MłodzieŜy Socjalistycznej, sekretarz lewicowego czasopisma „Nowa

kultura”

-uczestniczył jako oficer Armii Polskiej w wojnie 1920

-w 1925 ukazał się debiutancki tom Wiatraki oraz zbiorowy tom wierszy Broniewskiego,

Standego i Wandurskiego Trzy salwy, stanowiący pierwszy w Polsce manifest grupy poetów

deklarujących się po stronie rewolucji proletariackiej

-sekretarz tygodnika „Wiadomości Literackie”, współpracował z lewicową „Dźwignią”,

„Miesięcznikiem Literackim”

-w 1939 r. otrzymał nagrodę Związku Zawodowego Literatów Polskich za twórczość

poetycką

-zesłany na 1,5 roku w głąb ZSRR, zwolniony w 1941 r. w redakcji miesięcznika „Polska”

wydawanego w ZSRR

-w 1942 r. jako oficer organizowanej na terenie Związku Radzieckiego armii polskiej pod

dowództwem gen. Andersa przeszedł przez Persję do Iraku, tam wystąpił z wojska, przebywał

w Palestynie jako redaktor pisma „W drodze”, stamtąd wrócił do Polski

-w 1946 r. otrzymał 2 nagrody literackie – nagrodę miast Łodzi i Warszawy, był dwukrotnie

laureatem Państwowej Nagrody Literackiej I stopnia w 1950 i 1955 r.

-trzykrotnie Ŝonaty, córka Joanna zmarła tragicznie, poeta poświęcił jej zbiór pt. Anka

***

-dzieło poetyckie B. jest pamiętnikiem lirycznym: biografia poetycką, której prawie nie

sposób oddzielić od biegu Ŝycia

-pierwsze zagadnienie, jakie się przy omawianiu B. Nasuwa, to patriotyzm i rewolucyjność,

ich wzajemny stosunek; gdy B. dojrzewał „być komunistą” oznaczało zajmować stanowisko

antypatriotyczne

-w klimat epoki, w której startował B. jako poeta, najlepiej wprowadza Przedwiośnie

śeromskiego, B. przypomina Cezarego Barykę, tak jak on naleŜał do inteligenckiej

młodzieŜy, rozczarowanej kontrastem pomiędzy marzeniami o niepodległej Polsce a jej

gorzką rzeczywistością; róŜnica: sympatie rewolucyjne Baryki wynikały z wpływów

rosyjskich (Wiatr od wschodu), biografia B. dowodziła, Ŝe idea rewolucji mogła dojrzewać w

umyśle jednostki nie uwarunkowanej „obcymi wpływami”, u niego wszystko było

„arcypolskie”, B. naszpikowany był ideą niepodległego państwa, działał w młodzieŜowych

organizacjach wyznających patriotyczne idee, czytał wiersze romantyków i pisarzy

współczesnych – śeromskiego i Wyspiańskiego

-B. miał „romans z ojczyzną”; jego biografia prezentuje typowy schemat ówczesnego

polskiego losu: słuŜba w 4. pułku piechoty Legionów, chrzest bojowy w bitwie pod

Jastkowem, udział w bitwach na Wołyniu, ukończenie kursu podchorąŜych, wspólna z

towarzyszami broni odmowa przysięgi na wierność Austrii i internowanie w Szczypiornie; za

tymi biograficznymi szczegółami kryje się młodzieńcze spojrzenie w oczy śmierci; po

uwolnieniu z obozu i zdaniu matury B. musiał wybrać: studia albo wojsko, niepewna sytuacja

świeŜo wyzwolonego kraju i odruch Ŝołnierskiej karności skłoniły go do ponownego

przywdziania munduru, jego notatki z tego okresu wskazują jednak na krytyczny stosunek do

Ŝołnierskiej egzystencji i ówczesnej rzeczywistości polskiej; idąc do Legionów B. wierzył w

sens walki niepodległościowej, natomiast wkrótce po odzyskaniu niepodległości poeta zaczął

2

się orientować, Ŝe walka o wysunięte na wschód granice i w ogóle wojna z krajem rewolucji,

nie ma nic wspólnego z dawnymi, niepodległościowymi, a tym bardziej socjalistycznymi

ideałami i hasłami; B. był dobrym Ŝołnierzem, miał rangę kapitana, odznaczony KrzyŜem

Virtuti Militari i 4x KrzyŜem Walecznych, ale jego pamiętnik z czasów słuŜby wskazuje na

zwątpienia i rozterki, których konsekwencją okaŜe się cała jego późniejsza droga ideowa

***

-debiutanckie Wiatraki zostały na ogół przyjęte przychylnie; zapowiedzią wyrazistej

indywidualności poety były w zbiorze nie te wiersze, w których podchwytywał i rozwijał

Tuwima (Marzanna, Perun, Śmierć), innych poetów Skamandra czy symbolistów, ale te w

których najsilniej dochodziły do głosu pierwiastki autobiograficzne; wyraŜały one osobiste

przeŜycia Ŝołnierza, który poznał gorzki smak wojny i jej tragizm (Soldat inconnu, Ostatnia

wojna, Młodość)

-porównując tonację ówczesnych wierszy B. z tą, jaka charakteryzowała wcześniejszy start

skamandrytów czy futurystów, nie sposób nie zauwaŜyć skłonności poety do dramatycznego

poszukiwania własnej drogi w atmosferze wewnętrznego rozdarcia, przeŜywania

sprzeczności; skłonność ta zaznacza się zarówno w liryce osobistej - świadectwie niepokoju,

leków, depresji - jak i w poezji walczącej, mówiącej o doświadczeniach społecznych

-ów akcent tragizmu ma w sobie np. wiersz Soldat inconnu, w którym bohater liryczny,

przemawiając głosem poległego nieznanego Ŝołnierza, odrzuca akty hołdu, składanego mu w

imię patriotycznych ideałów burŜuazyjnych republiki, i podejmuje Leninowskie hasło

przeobraŜenia wojny narodów w wojnę domową:

Ja nie jestem więcej jej synem –

Ona krwi, ona męki pragnie,

Przeciw niej stanę z karabinem

W serce jej wepchnę bagnet!

-tragizm ten występuje równieŜ w Młodości: wiersz daje wyraz doświadczeniom frontowym,

które wiodły do rozrachunku z elementami tradycyjnej wojennej romantyki; wprowadza –

znane z późniejszego B. – prozaizmy i kolokwializmy, składające się na realistyczny obraz

wojennych wspomnień; kończy z romantycznie-ekspresjonistycznym krzykiem buntu,

wyraŜającym stan uczuć symbolizowanych przez „pęknięte, głupie serce siedemnastoletnie” i

stanowiącym wymowny głos poety – przedstawiciela polskiej lost generation, „straconego

pokolenia”, jak nazwali siebie współcześni B. zachodni kombatanci I wojny światowej

-najwyraźniejszą zapowiedzią poezji walki był w Wiatrakach wiersz Robotnicy, napisany w

momencie pierwszych kontaktów ze środowiskiem rewolucyjnym

***

-w Trzech salwach B. zamieścił 7 wierszy: Ostatnią wojnę, Soldat inconnu i Robotników z

Wiatraków oraz 4 nowości: Pionierom, Nike, Poezja, Szpicel, które później weszły do zbioru

Dymy nad miastem

-Trzy salwy były ideową deklaracją poetów inicjujących nowy nurt w polskiej poezji

międzywojennej; łącznikiem był tu nie program artystyczny, ale wspólna platforma ideowopolityczna;

był to pierwszy program polskiej poezji rewolucyjnej; podkreślał on społeczną

funkcję poezji, zerwanie z indywidualizmem i subiektywizmem w tworzeniu (nie było tu

miejsca na lirykę osobistą), zaangaŜowanie polityczne (poeci mówili: W bezlitosnej walce

proletariatu z burŜuazją stoimy zdecydowanie po lewej stronie barykady.), optymistyczną

wiarę w zwycięstwo, agitacyjno-propagandowy cel działalności poetyckiej

-programowy wiersz B. Poezja stanowił manifest walki wypowiedzianej osobistej tonacji

lirycznej, głosił wyrzeczenie się nastrojów niepodporządkowanych naczelnemu celowi –

walce społecznej; z dzisiejszego punktu widzenia to przeciwstawienie liryki osobistej i

społecznej wydaje się niezrozumiałe i zaskakujące; by zrozumieć kierujące poetą motywy,

musimy sobie uprzytomnić, Ŝe dokonywał on rozrachunku nie tylko z liryką Młodej Polski, w

której subiektywizm i nastrojowość zostały podniesione do roli dominują...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl