Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
12. DRAMAT
1. Definicja.
Dramat - rodzaj literacki obejmujący utwory przeznaczone do wystawienia na scenie.
2. Wyróżniki rodzajowe dramatu:
a) brak narratora,
b) wyrazista, wartka akcja,
c) bohaterowie prezentowani poprzez słowa i czyny,
d) dążność do jedności miejsca i czasu,
e) zapis w postaci tekstu głównego (dialogi, monologi) i pobocznego, tak zwane didaskalia (wskazówki dla reżysera
i aktorów).
TEKST GŁÓWNY I TEKST POBOCZNY
1. Tekst główny:
§ Dialogi i monologi tworzą tekst główny
§ W teksie głównym nie ma tego co jest zawarte w narracji epickiej np. wskazanie czasu, miejsca akcji ( wyjątkami są niektóre utwory Szekspira)
2. Tekst poboczny (didaskalia)
§ Informuje on o wszystkim co jest konieczne do zrozumienia budowy akcji ale nie może wejść w jej skład. Bezpośrednio jest on znany tylko czytelnikowi gdyż reżyser „Tłumaczy” tekst poboczny na zespół środków, właściwy teatrowi
§ Jest on zjawiskiem niedawnym (tekst poboczny zaczął się rozwijać w dramacie klasycznym)
§ Ma zaprezentować bohatera, ale może to być tylko ogólna charakterystyka
§ Często wyraża on także stosunek autora do zdarzeń
§ Zarysowuje on także tło na których rozgrywają się wypadki
§ Jest on także formą oddziaływania autora na teatr (wskazuje jakie mają być dekoracje)
Dialog – wypowiedź wielopodmiotowa, rozmowa dwóch lub większej liczby osób. Dialog występuje w utworach literackich: w dramacie stanowi podstawową formę wypowiedzi. Służy rozwojowi akcji.
Monolog - wypowiedź jednego , będąca całością znaczeniową i formalną, w przeciwieństwie do , składającego się z wypowiedzi niesamodzielnych.
Monolog spowalnia akcję, może opisywać różne zjawiska (opis osoby, sytuacji, miejsca), pełni funkcję informacyjną (budujemy poprzez monolog wiedzę o świecie przedstawionym). Bohater wygłaszający monolog daje nam informacje
o samym sobie (funkcja charaketryzacyjna).
Monolog właściwy – kiedy bohater zostaje sam na scenie
Monolog na stronie – wypowiedzi tej nie słyszą inni bohaterowie
Chór – komentuje wydarzenia, mógł wyprzedać pewne fakty, informował co będzie dalej (funkcja informacyjna).
3. Kompozycja dramatu:
a) realizowanie zasady trzech jedności: miejsca (akcja rozgrywa się w jednym miejscu), czasu (jeden dzień) i akcji (jeden wątek główny);
b) obecność konfliktu dramatycznego - wyjściowego układu zdarzeń, zakładającego walkę o przeciwstawne cele,
w którą angażują się mniej lub więcej wszyscy bohaterowie;
c) źródło konfliktu dramatycznego - skonstruowanie dwóch kontrastowych bohaterów o sprzecznych dążeniach.
4. Klasycznie przebiegająca akcja w dramacie:
a) ekspozycja:
b) zawiązanie akcji;
c) rozwój akcji;
d) punkt kulminacyjny;
e) rozwiązanie akcji.
5. Rodzaje dramatu: tragedia, komedia, dramat właściwy, opera, operetka, szopka.
GATUNKI DRAMATYCZNE
Tragedia
Utwór dramatyczny, w którym ośrodkiem jest nieprzezwyciężalny i kończący się nieuchronną klęską, konflikt wybitnej jednostki z siłami wyższymi - losem, .
· Bohater jest uwikłany w konflikt tragiczny, a wszystkie jego działania prowadzą do nieuchronnej klęski, nazywanej katastrofą.
· Bohaterowie to wybitne jednostki, nieprzeciętne osoby.
· Tragedia antyczna realizowała zasadę trzech jedności
· Wysoki styl
Etapy tragedii:
1. Prolog – dialog dwóch osób, zapoznanie widzów z punktem wyjściowym akcji.
2. Parados – pieśń chóru
3. Epejsodion – dialog 2 lub 3 osób, dotyczy bezpośrednio akcji
4. Stasimon – występ chóru wpleciony między epejsodia (Cała tragedia składała się z od 3 do 5 przeplatających się epeisodów i stasimonów)
5. Exodos – podsumowanie, którym chór poprzedza swe wyjście.
Komedia
· Jej powstanie poprzedzał dramat satyrowy, był jej formą zalążkową
· Komedia mogła rozkładać się na szereg epeisodów.
· Elementem wspólnym tragedii i komedii była obecność chóru.
· Tematyka: wątki z mitologii traktowane parodystycznie, połączone z motywami dnia codziennego. Komedie poruszały najistotniejsze sprawy współczesnych (np., treści polityczne).
· Styl: rubaszny, groteskowy
· Akcja budowana zazwyczaj wg schematu w dramacie
· Po licznych zwrotach akcja rozwija się pomyślnie dla bohaterów, wzbudzających sympatię widzów
· Komizm
· Uwydatnia wady bohaterów
Farsa
· Utwór sceniczny o błahym konflikcie
· posługuje się środkami komizmu sytuacyjnego.
· W odróżnieniu od innych typów komedii farsa opiera się na dynamicznej akcji, mającej często charakter swobodnych scen komicznych.
Wodewil
· Gatunek pośredni między komedią a operetką
· lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach , ze śpiewami, tańcami i
· obok normalnych dialogów występują partie śpiewane
Nowsze gatunki dramatyczne
Commedia dell’arte
· włoska komedia ludowa, popularna w XVI- XVIII w
· szkicowany scenariusz dawał aktorom możliwość swobodnej interpretacji
· dopuszczenie na scenę kobiet
· zerwanie z literackim tekstem na rzecz ustalonych, schematycznych sytuacji scenicznych (ich rozwój i czas trwania zależał od inwencji aktorów)
· stale powracające typy postaci
Komedie rybałtowskie
· anonimowy satyryczny utwór dramatyczny z życia bakałarzy, żołnierzy, służby dworskiej, kościelnej
· Należał do
· Miał charakter satyryczny, pisany często dosadnym językiem.
Misterium
· Utwór o charakterze religijnym, tematycznie związany z Nowym Testamentem
· Obecność intermediów – scen komicznych o charakterze groteskowo – satyrycznym, wplątanych w misterium w roli przerw (przerywników)
· Widowiska te dały początek przyszłej formie muzycznej - , a w Polsce ludowym szopkom i .
Moralitet
· gatunek dramatyczny, o tematyce religijnej
· ukazywał dzieje jednostkowego bohatera, wybierającego pomiędzy złem a dobrem, potępieniem a zbawieniem.
· Bohater moralitetu pozbawiony był wszelkich cech jednostkowych, narodowych itp. i stanowił uosobienie całej ludzkości
· – walka o duszę bohatera (walczyły personifikacje cnót i występków np. Dobro, Zło, Zawiść, Wiara, Pycha itp.)
· Przesłanie miało być uniwersalne, moralitety unikały więc wszelkich konkretów, zarówno w określeniu miejsca akcji, jak i konstrukcji bohatera
Dramat romantyczny
· typ ukształtowany w okresie w opozycji do poetyki dramatu
· utwór nie podlegał typowym zasadom poetyki , jak czy , sceny monumentalne przeplatały się z kameralnymi i lirycznymi, toteż kwalifikuje się go do
· łączenie uważanych przez klasyków za wykluczające się kategorii estetycznych - i ,
i , i
· Kompozycja dramatu romantycznego była luźna, poszczególne epizody cechowała duża niezależność
· Kompozycja dramatu romantycznego była luźna, poszczególne epizody cechowała duża niezależność
Dramat obyczajowo – psychologiczny
· ukształtowany w pod wpływem , popularny w okresie dominacji i ,
· utwory eksponowały w treści obyczajowość, psychologizm w kreśleniu postaci
· w warstwie językowej kolokwializmy codziennej rozmowy
· wykorzystał możliwości ekspresji zarówno , jak i
· &...