Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Grażyna Halesiak
Przedmiot: nauczanie początkowe
Zabawy z językiem angielskim w kształceniu zintegrowanym
Artykuł opublikowany w specjalistycznym serwisie edukacyjnym http://awans.szkola.net/
Zabawy z językiem angielskim
w kształceniu zintegrowanym
Grażyna Halesiak
Nauczycielka kształcenia zintegrowanego w Zespole Szkół w Izabelinie
Coraz częściej zdajemy sobie sprawę jak ważna jest nauka języka obcego w kształceniu zintegrowanym. Głównym celem nauczania języka angielskiego na tym etapie jest umożliwienie dzieciom w stopniu podstawowym rozumienia i posługiwania się językiem obcym dla celów komunikacyjnych. Ważne jest, aby nauczyciel w klasach I-III dobierał takie metody, które są bliskie dzieciom i dostosowane do ich wieku i możliwości rozwojowych.
W nauczaniu początkowym są to głównie ćwiczenia aktywizujące całe ciało, zabawy, piosenki i gry.
Przykłady gier i zabaw: Ø „Zabadoo says”
Uczniowie wykonują komendy nauczyciela tylko wtedy, gdy polecenie jest poprzedzone słowami „Zabadoo says”, np.:
Zabadoo says - shake your handsZabadoo says –touch your ears
Ten, kto wykonał polecenie, gdy komenda nie została poprzedzona słowami Zabadoo says, odpada z zabawy.
Ø „Kolory”
Dzieci stają w kole, jedna osoba stoi w środku z piłką. Rzuca ona do poszczególnych dzieci piłkę, jednocześnie wypowiadając kolory po angielsku. Dzieci nie mogą łapać piłki na kolor black. Kto popełni błąd – daje fanta, które są potem „wykupywane” przez wykonania zadania np.: zaśpiewać piosenkę po angielsku, powiedzieć rymowankę czy wymienić kilka zwierząt po angielsku.
Ø „What have I got in my pocket ?”
Nauczyciel staje na środku sali i pyta uczniów What have I got in my pocket? .Dzieci zgadują przypominając sobie słownictwo dotyczącego danego tematu (np. przybory szkolne, zabawki...)
Ø „Bingo”
Zabawę można wykorzystać w celu utrwalanie słownictwa z danego tematu. Może mieć kilka
różnych odmian:
§ Podczas zabawy można wykorzystać pionki i plansze, zawierających kilka ilustracji (mogą być z podpisami) np.: jedzenie lub zwierzęta. Każde dziecko na swojej planszy zaznacza pionkami kilka wyrazów. Nauczyciel pokazuje i wymawia wyrazy w dowolnej kolejności, jeśli dziecko postawiło pionek na danym wyrazie, może go zdjąć. Z chwilą, gdy dziecko zdejmuje ostatni pionek ze swojej planszy, głośno woła BINGO.
§ Dzieci otrzymują planszę z kilkoma polami (6-10), w których rysują lub wpisują po angielsku wyrazy, które ostatnio poznały (np. zwierzęta, liczby, kolory). Nauczyciel wymienia dane wyrazy, a dzieci skreślają na swojej planszy te, które same wcześniej narysowały lub napisały. Uczeń, który skreśli wszystkie swoje wyrazy woła BINGO!
Ø „Domino”
Nauczyciel przygotowuje karki domina, które zawierają ilustrację i jakiś wyraz. Zadaniem uczniów jest dopasowanie wyrazu i odpowiedniej ilustracji. Można grać w parach lub w małych grupach.
Ø „Memory”
Uczniowie otrzymują zestaw par ilustracji z podpisami. Rozkładają je tak, aby były niewidoczne obrazki. Kolejno każdy uczeń odkrywa dwie dowolne karty, jeśli odkrył parę, zabiera je, jeśli nie, zakrywa. Wygrywa osoba, która zdobędzie najwięcej par.
Ø „Znajdź swoją parę” (Find your partner)
Nauczyciel rozdaje karty z obrazkami połowie klasy, a drugiej połowie rozdaje karty z wyrazami. Dzieci chodząc po klasie mają odnaleźć swoją parę.
Ø „Kawałek po kawałku” ( Bit by bit)
Nauczyciel przygotowuje zestaw kart z wyrazami. Podnosi jedną z nich odsłaniając wyraz po literze, rozpoczynając od początku wyrazu. Uczniowie starają się odgadnąć wyraz, zanim zostanie odsłonięty w całości.
Ø „Co jest w worku?” (What is in the bag)
Nauczyciel chowa kilka kart z obrazkami do worka. Wysuwa częściowo jedną kartę i pyta What is this? Uczniowie zgadują. Nauczyciel odsłania coraz większy kawałek obrazka, aż zostanie on odgadnięty.
Ø „Ciuciubabka” (Blindfold game)
Nauczyciel przynosi szalik i różne przedmioty (np. przybory szkolne), które rozkłada na biurku. Zawiązuje oczy jednemu z uczniów. Jego zadaniem jest odgadnąć na podstawie dotyku, co to za przedmiot.
Ø Która godzina Panie Wilku? (What is the time, Mr Wolf?)
Jedna osoba - wilk - staje w jednym końcu sali twarzą do ściany. Reszta klasy staje w szeregu na drugim końcu. Uczniowie wołają: What is the time, Mr Wolf? Wilk odpowiada: It is ..... o'clock. Uczniowie stawiają tyle kroków, jaką godzinę wymienił wilk. Pytania i odpowiedzi się powtarzają. Kiedy osoby będą blisko wilka, wtedy odwraca się i woła It is dinner time! I stara się złapać jednego z uczniów, który zostaje wilkiem.
Ø „Idź do kąta” (Go to den)
Uczniowie są podzieleni na cztery grupy i każda z nich jest nazwana kolorem. Nauczyciel numeruje kąty sali od 1 do 4 i wydaje polecenia: Red, go to number one. Grupy chodzą do różnych kątów kilka razy.
Ø Zmień swoje miejsce”(Change the place)
Dzieci siedzą na krzesłach w kole. Krzeseł jest o jedno mniej niż uczniów. Nauczyciel rozpoczyna zabawę i mówi np.: Who has got long hair – changes the place!. Dzieci z długimi włosami zmieniają się miejscami. Jedna osoba za każdym razem zostaje na środku bez miejsca.
Zabawa ta umożliwia utrwalenie różnego słownictwa np. części ciała, ubrania, zwierzęta, uczucia itp.
Ø „Król zwierząt”
Jedno dziecko zostaje Królem Zwierząt. Pozostałe otrzymują kartoniki z numerami i rysunkami zwierząt. Na hasło dzieci rozbiegają się po sali i chowają się. Król wywołuje jakiś numer. Wywołane dziecko odzywa się głosem zwierzęcia, którego rysunek dostało. Król musi odgadnąć, co to za zwierzę. Jeśli król zgadł – dziecko wychodzi z kryjówki i zostaje królem, jeśli nie, król woła nowy numer.
Ø „Moja ulubiona sałatka”
Nauczyciel „dyktuje” uczniom, z jakich składników robi swoją ulubioną sałatkę. Uczniowie rysują te składniki. Potem zabawę mogą prowadzić uczniowie.
Ø „Who stole the cookies?”
Uczniowie siedzą w kole. Każdemu przyznany jest numer. Parokrotnie powtarzają tekst wierszyka za każdym razem wywołując inny numer
Nauczyciel zaczyna:
Who stole the cookies from the cookies-jar?
Number ......... stole the cookies from the cookies-jar
Wywołany numer odpowiada prowadząc dalej dialog z całą klasą
Who me?
Wszyscy:
Yes, you!
Coudn't be!
Then who?
Number ..... stole the cookies from the cookies-jar itd.
Ø „ Ludzie do ludzi” (people to people)
Dzieci dobierają się parami. Nauczyciel wypowiada różne części ciała, którymi mają się zetknąć uczniowie w parach np. head to head . Na hasło: People to people uczniowie szukają nowych par.
Ø „Złap krzesło” (grab a chair)
Uczniowie ustawiają krzesełka w kole (o jedno mniej niż uczniów). Chodzą dokoła krzeseł a nauczyciel wymienia wyrazy z danej kategorii (np. zwierzęta, ubrania). Jak tylko usłyszą wyraz, który nie pasuje do danej kategorii, siadają na krześle. Osoba, dla której nie będzie krzesełka odpada z zabawy.
Ø „Głuchy telefon”
Uczniowie zostają podzieleni na 4-5 osobowe zespoły. Siadają w swoich zespołach w kole.
Nauczyciel przekazuje pierwszej osobie z grupy polecenie. Na hasło uczniowie w grupach przekazują sobie to polecenie szepcąc je . Ostatnia osoba wstaje i wykonuje je (np. sing a song) Grupa, która najszybciej wykona zadanie otrzymuje punkt.
Ø „Chenging corners”
Uczniowie są podzieleni na cztery grupy. Każda grupa ustawia się w jednym kącie sali. Zespoły otrzymują takie same zestawy obrazków, po jednym obrazku dla każdej osoby. Nauczyciel stoi na środku sali i woła : I need....i wymienia jakiś przedmiot. Osoba z każdej grupy, która ma ten obrazek ma go jak najszybciej doręczyć nauczycielowi. Grupa, która wykona zadanie najszybciej, otrzymuje punkt.
Literatura:
Pamuła M., Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2003
Szpotowicz M., Szulc-Kurpaska, Sparks. Ksiązka nauczyciela1, Oxford University Press, 2004
Wieczorek A., Skiba E., Program nauczania języka angielskiego dla klas I-III szkoły podstawowej, PWN, Warszawa 1999