Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

//-->.pos {position:absolute; z-index: 0; left: 0px; top: 0px;}numer specjalnyU-booty typu VIIGeneza, opis konstrukcji, budowa17PRZEMYSŁAW FEDEROWICZU-BOOTY TYPU VIIDwie niemieckie pocztówki propagandowe z okrętami podwodnymi typu VII, wydawane w okresie wojny.zbiory Andrzej DanilewiczCena 39,00 złPrzemysław Federowiczrys. Waldemar KaczmarczykU 28w okresie wojny domowej w Hiszpani. Okręt jednolicie jasnoszary z pasami neutralności po bokach i z przodu kiosku.U 33(typ VIIa) na początku wojny. Kamuflaż złożony z trzech odcieni szarości, pokład ciemnoszary.U 47w grudniu 1939 roku Okręt w kolorze jasnoszarym, pokłady ciemnoszare. Na kiosku godło okrętu, które po zatopieniuRoyal Oakzostało nazwane „Byk ze Scapa Flow” i stało sięemblematem całej siódmej flotylli okrętów podwodnych.rys. Waldemar KaczmarczykU 564około 1941 roku powierzchnie pionowe jasnoszare, poziome i część podwodna ciemnoszare. Z przodu kiosku emblemat dowůdcy Reinharda SuhrenaU 213(typ VIID) około 1942 roku. Powierzchnie pionowe jasnoszare, poziome ciemnoszare. Z przodu kiosku godło flotylli.Przemysław FederowiczU-booty typu VIIGeneza, opis konstrukcji, budowaTarnowskie Góry 2006OKRĘTY WOJENNE numer specjalny 17Drodzy CzytelnicyPo dłuższej przerwie, przekazuję na Wasze ręce kolejną monografięnaszego wydawnictwa. Tym razem prezentujemy ją w trochę zmodyfiko-wanej szacie graficznej oraz pod nową serią „Okręty Wojenne numer spe-cjalny”. Jest ona prostą kontynuacją poprzedniej serii wydawniczej „OkrętyŚwiata”. Obecne zmiany oraz nowa formuła podyktowane są naszymzamysłem, aby z niniejszą serią dotrzeć do jak największej ilości czytelni-ków, nawet i takich, którzy po raz pierwszy wezmą do ręki nasz tytuł.Jako numer 17 prezentujemy genezę, opis konstrukcji i budowę niemiec-kich okrętów podwodnych typu VII, będącego okrętami które zostały zbu-dowane w największej ilości w historii budownictwa okrętowego tej klasy.Ponadto na ich barkach spoczywał prawie cały ciężar „Bitwy o Atlantyk”.Same okręty powinny zainteresować Czytelników również ze względu naich konstrukcję oraz różne nowinki techniczne na nich zamontowane.W jednym z kolejnych numerów naszej serii dogłębnie opiszemy historięoperacyjną wszystkich jednostek typu VII, do niej dołożymy kolejną porcjąplanów, plansz kolorowych oraz innych ciekawostek.Będziemy bardzo wdzięczni za wszelkie uwagi oraz sugestie, które będądla nas przydatne przy opracowywaniu kolejnych numerów naszychmonografii.Życzę miłej lektury.Jarosław MalinowskiOkład­ a:Jeden z okrętów typu VII podczaskszkolenia na Bałtyku,1940 rok.Mal. Krysztof GrzywaczStro­ a­ty­u­o­ a:Wynurzający się z próbnegon t ł wzanurzenia okręt typu VIIC.Fot. zbiory Tore Eggan & Przemysław FederowiczU-booty typu VIIGeneza, opis konstrukcji, budowaPrzemysław FederowiczRedaktor serii:Jarosław MalinowskiRysunki:Waldemar KaczmarczykPlansze kolorowe:Waldemar KaczmarczykOpracowanie graficzne:Jarosław MalinowskiSkład, druk i oprawa:Drukpol, Tarnowskie GóryŹródła fotografii/Photo credit:Zbiory Arthur D. Baker IIIZbiory Siegfried BreyerZbiory Andreas DwuleckiZbiory Andrzej DanilewiczZbiory Tore EgganZbiory Przemysław FederowiczZbiory Jarosław MalinowskiChciałbym podziękować za wydanie niniejszej monografii redaktorowiJarosławowi Malinowskiemu. Jego pomoc okazała się niezbędna przy jejpisaniu. Pragnę także złożyć wyrazy wdzięczności dla Michała Jarczyka zacenne komentarze i korektę tekstu oraz dla Jacka Kwaśniewskiego za udo-stępnienie wielu materiałów oraz dla Waldemara Kaczmarczyka za wyko-nanie wyśmienitych rysunków.Poświęcenie wielu miesięcy na napisanie tej książki spowodowało brakczasu dla moich przyjaciół i rodziny. Dlatego pragnę podziękować im zaich cierpliwość i  znoszenie mojej ciągłej nieobecności. Słowa te kieru-ję w  szczególności do mojej partnerki życiowej Alicji. Dziękuję Wam zawszystko.Przemysław FederowiczISBN 83-915653-4-3ISSN 1231-014XCopyright © Wydawnictwo „Okręty Wojenne” 2006Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książkinie może być kopiowana w żadnej formie, ani żadnymimetodami mechanicznymi ani elektronicznymi,łącznie z wykorzystaniem systemów przechowywaniai odtwarzania informacji bez pisemnej zgodywłaściciela praw autorskich.All right reserved. No part of this book may bereproduced or transmitted in any form or by any means,electronic or mechanical, includiong photocopying,recording or any information storage and retreivalsystem without written from copyright owner.Wydawnictwo „Okręty Wojenne”Krzywoustego 16, 42-605 Tarnowskie Górywww.okretywojenne.pltel. (032) 384-48-61e-mail: okrety@ka.home.plWszelkich informacji dotyczących cen oraz warunków nabyciainnych naszych tytułów udzielamy listownie, telefoniczniei e-mailem pod adresem redakcji.WydawcaUwaga!Niniejsza monografia zawiera dwie rozkładówki z 4 planami okrętów w skali 1:150.Stanowią one jej integralną część i nie mogą być sprzedawane oddzielnie.Geneza i projektowanieSpotkanie na morzu konwoju oraz U-Boota typu VII. Na drugim planie jeden ze zdobycznych eks-norweskich torpedowcówfot. zbiory Jarosław MalinowskiHistoria niemieckich okrętówpodwodnych rozpoczęła się w 1850roku, kiedy to powstał „zanurzają-cy się okręt” (Tauchboot) o  nazwieBrandtaucherzaprojektowany przezWilhelma Valentina Bauera. Dokońca XIX w zbudowano lub zapro-jektowano kilka próbnych „zanurza-jących się okrętów”. W  XX wiekurozpoczęto zakrojone na szersząskalę badania nad nową bronią. 14grudnia 1906 r. do służby wszedłpierwszy U-boot (Unterseeboot)oznaczony jakoU  1.W  chwili roz-poczęcia pierwszej wojny świato-wej niemieckie siły podwodne liczy-ły 45 okrętów będących w  służbielub jeszcze w  budowie. W  1915 r.powstała bardzo udana konstruk-cja średniego okrętu podwodnegotypu UB III o  wyporności nawod-nej 516 t, podwodnej 651, długości55,3 m, szerokości 5,8 m i zanurze-niu 3,7  m. Okręty tej klasy osiąga-ły prędkość 13,6 w  na powierzchnii  8 w  pod powierzchnią. Ich zasięgwynosił na powierzchni 8500  Mmprzy 6 w i 55 Mm przy 4 w podczasmarszu pod wodą. Uzbrojenie skła-dało się z 4 dziobowych i 1 rufowejwyrzutni torped kalibru 500 mm.Uzupełnieniem było działo kaliber88 mm. Załoga liczyła 34 ludzi.Po wojnie prace nad okrętamipodwodnymi kontynuowano mimoistnienia zakazu ich posiadania. DlaTurcji zbudowano okręty średniegotypuFij 304(BirindciInönü)i Fij305(IkindciInönü),które wodowanow  lutym i  marcu 1927 r. Posiadałyone wyporność nawodną 505 t i pod-wodną 620 t, długość 59 m, szero-kość 5,8  m oraz zanurzenie 3,5  m.Osiągały one prędkość nawodną14,5 w (moc 2 x 550 KM) i podwod-ną 9,5 w (moc 2 x 390 KM). Ich zasięgwynosił 7500 Mm przy 6 w i 80 Mmprzy 4  w. Uzbrojenie składało sięz 4 dziobowych i 2 rufowych wyrzut-ni torped kalibru 450 mm.We wrześniu 1926 r. położonostępkę pod średniej klasy okręt pod-wodnyVetehinen(CV 702) budowa-ny dla Finlandii, a w dalszej kolejno-ści podVesihiisi(CV 703) i Iku-Turso(CV 704). Charakteryzowały się onewypornością nawodną 493 t i  pod-wodną 715 t, długością 63 m, sze-rokością 6,1  m oraz zanurzeniem3,2  m. Osiągały prędkość nawod-ną 14 w  (moc 2 x 580 KM) i  pod-wodną 8 w (moc 2 x 300 KM). Ichzasięg wynosił 4000  Mm przy 10w i 75 Mm przy 3 w. Budowane dlaTurcji i  Finlandii okręty były opar-te na projekcie typu UB III z okresupierwszej wojny światowej.Kolejnym średnim U-bootem byłE  1przeznaczony dla Hiszpanii,pod którego stępkę położono w  lu-tym 1929 r. Posiadał on wypornośćnawodną 745 t, podwodną 965 t, dłu-gość 72,38 m, szerokość 6,2 m orazzanurzenie 4,0 m. Osiągał prędkościnawodną 17 w  (moc 2 x 1400 KM)i podwodną 8,5 w (moc 2 x 500 KM).Jego zasięg wynosił 7000  Mm przy10 w i 160 Mm przy 4 w. Uzbrojenieskładało się z  4 dziobowych i  2rufowych wyrzutni torped kalibru533 mm oraz dział kalibru 105 mmi 20 mm. Załogę stanowiły 32 osoby.W 1932 r. rozpoczęto rozbudo-wę niemieckiej marynarki wojen-3
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl