Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

 

WPŁYW STĘŻENIA NA STAN RÓWNOWAGI REAKCJI CHEMICZNEJ

ĆW.17.

 

Cel ćwiczenia

Równowaga chemiczna jest to taki stan reakcji odwracalnej:  aA + bBD cC + dD  (w stałej temperaturze), w której reakcja prosta i odwrotna przebiegają z tą samą szybkością. Stężenia produktów i substratów nie zmieniają się, a stosunek stężeń produktów do substratów ma stałą wartość K (tzw. stała równowagi):

(prawo działania mas, Guldberg i Waage)

Równowaga chemiczna jest stanem dynamicznym. Ponieważ obecne w układzie substancje ciągle tworzą się i reagują z tą samą szybkością, stężenia substratów i produktów są stałe w stanie równowagi. Pojawia się jednak pytanie, jak taki układ zareaguje, jeśli zmieni się stężenie jednego z substratów. Szybkości reakcji prostej i odwrotnej zmienią się. Kiedy równowaga się znowu ustali, nowe stężenia będą różniły się od poprzednich. Ponieważ wartość stałej równowagi K musi pozostać niezmieniona, nowe wartości stężeń muszą być zgodne z prawem działania mas.

Celem ćwiczenia jest ustalenie czy zmiana stężenia substratów w reakcji będącej w równowadze wpływa na wydajność tworzenia się rodanku żelaza(III).

 



Odczynniki:

► 0,003 M  chlorek żelaza(III), FeCl3  

► 0,009 M  rodanek potasu, KSCN

► nasycony roztwór chlorku żelaza(III), FeCl3

► nasycony roztwór rodanku potasu, KSCN

► krystaliczny chlorek potasu, KCl

 

Sprzęt laboratoryjny:

► 4 probówki

► 2 pipety miarowe o pojemności 5 cm3

 

Wykonanie ćwiczenia:

Þ     Wprowadź 2 cm3 0,003 M roztworu chlorku żelaza(III), FeCl3 i 2 cm3 0,009M roztworu rodanku potasu, KSCN do każdej z czterech probówek. Odczekaj kilka minut, aż w roztworach ustali się stan równowagi chemicznej.

Þ     Pierwszą probówkę pozostaw jako wzorcową.

Þ     Do drugiej probówki dodaj kilka kropli nasyconego roztworu chlorku żelaza(III).

Þ     Do trzeciej probówki dodaj kilka kropli nasyconego roztworu rodanku potasu.

Þ     Do czwartej probówki dodaj kilka kryształków krystalicznego chlorku potasu.

Þ     Następnie zaobserwuj różnice intensywności zabarwienia roztworów w probówkach 2, 3 i 4 w porównaniu z roztworem w probówce 1 (wzorcowej).

 

Dyskusja:

1. Napisz równanie reakcji zachodzącej pomiędzy chlorkiem żelaza(III) a rodankiem potasu.

2. Która substancja powoduje intensywne czerwone zabarwienie roztworów w probówkach?

3. Napisz wyrażenie na stałą równowagi tej reakcji.

4. Co zmieniło się po dodaniu substratu FeCl3 do układu będącego w równowadze? (odpowiedz biorąc pod uwagę intensywność czerwonej barwy roztworu).

5. Jakie zmiany zaszły po dodaniu substratu KSCN do reakcji będącej w równowadze?

6. Co dzieje się, jeśli produkt reakcji KCl jest dodawany do reakcji będącej w równowadze? (weź pod uwagę zmianę intensywności zabarwienia).

7. Jak zmienia się wydajność dowolnej reakcji chemicznej, jeśli do układu w stanie równowagi dodawane są substraty reakcji?

 

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl