Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

 

17. DZWIGNICE

Dźwignice są to urządzenia służące do przemieszczania pionowo-poziomego ładunków, zwierząt i ludzi na niewielkie odległości, w ruchu przerywanym. Według PN dźwignice dzielą się na następujące grupy:

v     Cięgniki

v     Suwnice

v     Żurawie

v     Układnice

v     Dźwigniki

v     Wyciągi towarowe

v     Dźwignice linotorowe.

Cięgniki są to urządzenia dźwigowe służące do przeciągania w jakimś kierunku

lub podnoszenia przedmiotów stałych za pomocą cięgien linowych lub łańcuchowych i przy zastosowaniu zaczepu, zwykle haka lub chwytaka (np. elektromagnetycznego). Cięgniki służące do podnoszenia zwane są wciągarkami. Wykorzystują one energię grawitacyjną przyciągania ziemskiego.       

 

             

             Rys.159. Wciągarka: a) ręczna łańcuchowa, b) elektryczna linowa

 

Wciągarki często są wbudowywane w układy suwnic stanowiąc ich niesamodzielny lecz podstawowy element składowy. Zwane są wtedy wciągnikami. Budowa wciągarki zależy wtedy od przeznaczenia suwnicy.

Rys.160. Wciągnik o udźwigu do 12,5 t      Rys.161. Wciągnik o udźwigu do 100 t

       

Cięgniki mogą być napędzane energią żywą (cięgniki ręczne) lub dowolnym silnikiem. Cięgnik może być samodzielną maszyną lub częścią składową innego urządzenia dźwigowego. Ruch cięgna może być realizowany poprzez nawijanie na bębnie lub przewijanie przez bęben lub tarczę.

 

                Rys.162. Wciągarki:  a) ręczna,  b) elektromechaniczna

 

 

Istnieje duża różnorodność konstrukcji wciągarek w zależności od ich zastosowania. Szczególnie duże zastosowanie maszyny tego typu znalazły w budownictwie gdzie zasilane są energią elektryczną z sieci lub z akumulatorów.

            

Rys.163. Sieciowa wciągarka budowlana      Rys.164. Wciągarka akumulatorowa

Suwnice są to dźwignice pracujące w ruchu przerywanym, wyposażone w mechanizm podnoszenia i opuszczania (wciągnik), przeznaczone do przemieszczania materiałów w pionie i poziomie. Ich charakterystyka określona jest:

v     długością toru jazdy,

v     wysokością podnoszenia i opuszczania,

v     szerokością mostu,

v     udźwigiem.

Suwnice składają się z:

Ø      mostu,

Ø      wózka jazdy,

Ø      mechanizmu podnoszenia,

Ø      toru jazdy z odbojami.

Ø      wyposażenia.

Istnieje wiele typów suwnic. Zasadniczymi są:

v     Pomostowe, których głównym elementem jest poziomy pomost składający się z jednego lub dwóch dźwigarów, poruszający się po jednej lub dwóch belkach jezdnych lub podwieszone pod nimi. Odmianą są suwnice boczne.

Rys.165. Suwnica pomostowa                                Rys.166. Suwnica pomostowa

               jednodźwigarowa (U=12,5 t)                                   dwudźwigarowa (U=100 t)

       

Rys.167. Suwnica pomostowa (U=2 t)                 Rys.168. Suwnica boczna (U=5 t)

W grupie tych suwnic wyróżnia się szereg konstrukcji specjalistycznych, przeznaczonych do różnych procesów technologicznych np. suwnice hutnicze, odlewnicze, magazynowe itp., wyposażone w specjalne haki i zawiesia, odpowiednie chwytaki, uchwyty, widły do sterowania procesem itp.

   

                   a.                                             b.                                                   c.

           

                    d.                                                              e.                                                      f.

Rys.168. Suwnice w procesach produkcyjnych: a) huta żelaza, b) papiernia, c) magazyn

               Stali, d) magazyn mebli, e) spalarnia odpadów, f) kotłownia

 

 

W halach posiadających systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne, posiadają zabudowane rurociągi doprowadzające media albo są trudnodostępne z powodu filarów i podpór stosuje się suwnice z dźwigarem pośrednim (wysiegnikiem), który z jednej lub drugiej strony wysuwa się max. 2,5 m. W obiektach magazynowych do transportowania sortowania i składowania drobnicy, zbiorników lub palet o wadze do    500 kg stosuje się suwnice kolumnowe, składające się z dwudźwigarowej suwnicy pomostowej podwieszonej i specjalnego wózka układnicy.

                                               

      Rys.169. Suwnica z wysięgnikiem                                 Rys.170. Suwnica kolumnowa

v      Suwnice bramowe i półbramowe stosuje się do obsługi otwartych przestrzeni. Posiadają one tory jezdne na poziomie podłoża lub jedną szynę mają zamocowaną na ścianie budynku.

 

                                         

       Rys.171. Lekka suwnica bramowa                    Rys.172. Ciężka suwnica bramowa   Rys.173. Suwnica półbramowa 

Nowoczesnym odmianą suwnicy bramowej jest suwnica kontenerowa jezdniowa. Nie posiada ona szyn i porusza się po jezdni drogowej.

                Rys. 174. Suwnica kontenerowa 

Żuraw jest to urządzenie dźwigowe obsługujące przestrzeń ograniczoną walcem, którego wysokość określona jest maksymalną wysokością podnoszenia żurawia, a promień podstawy wysięgiem. Żurawie budowane są w różnych wielkościach od niewielkich, napędzanych ręcznie jednostek posiadających zasięg i wysokość podnoszenia rzędu paru metrów, aż do olbrzymich o zasięgu ponad stu metrów.

Podstawowymi elementami konstrukcji żurawia jest kolumna i wysięgnik. Kolumna może być zredukowana do obrotowej podstawy żurawia, na której zamocowany jest ruchomy wysięgnik o budowie kratownicowej lub teleskopowej. Kolumna może również być wykonana w postaci wysokiej wieży kratownicowej, na której szczycie zamontowany jest:

v     wychylny wysięgnik z cięgnikiem na końcu,

v     stały poziomy wysięgnik z ruchomym cięgnikiem.

Ze względu na zastosowanie żurawie można podzielić na:

v     warsztatowe,

v     budowlane,

v     portowe,

v     stoczniowe,

v     pływajace,

v     samojezdne.

Ze względu na mobilność konstrukcji żurawie dzieli sie na:

Ø      stacjonarne,

Ø      przenośne,

Ø      przewoźne,

Ø      pokładowe,

Ø      samojezdne.

          

                              

     Rys.175. Żuraw warsztatowy słupowy            Rys.176. Żuraw warsztatowy ścienny

       

Rys.177. Żuraw budowlany wieżowy                              Rys.178. Żuraw portowy

 

    Rys.179. Żuraw stoczniowy                           Rys.180. Żuraw pływający

          

Rys.181. Żuraw samojezdny teleskopowy           Rys.182. Żuraw samojezdny wojskowy

Do napędu żurawi stałych i szynowych stosuje się zazwyczaj układy z silnikami elektrycznymi prądu stałego, które zapewniają duża elastyczność pracy i płynność ruchów. Do napędu żurawi samojezdnych stosuje się silniki spalinowe.

UKŁADNICA   jest to urządzenie dźwigowe stosowane do transportu i układania magazynowanych materiałów. Wysokość podnoszenia transportowanych materiałów wynosi do 45 m. Jest to jedyna maszyna transportowa obsługująca regały wysokie. Układnica składa się z następujących elementów:

    lbelka z zespołem 2 kół jezdnych do przemieszczania układnicy wzdłuż regałów po szynie jezdnej, przytwierdzonej do posadzki magazynu,llsłup (lub rama) połączony z belką jezdną, posiadający w górnej części elementy podpierające układnicę do konstrukcji regałowej lub dachowej,llpionowo przemieszczany wodzak z kabiną operatora i uchwytem do ładunków,llelektryczny zespół napędowy i sterujący.l

Układnice ze względu na budowę dzielą się na:

o       słupowe,

o       ramowe.

 

                             

             Rys.183. Układnica słupowa                             Rys.184. Układnica ramowa

 

DŹWIGNIKI są to urządzenia dźwigowe do pionowego przemieszczania obiektów o masie do 500 t, na niewielką wysokość do 4 m, za pomocą sztywnych elementów. Ze względu na rodzaj mechanizmu podnoszenia rozróżnia się dźwigniki:

Ø      zębatkowe,

Ø      śrubowe,

Ø      tłokowe,

Ø      dźwigniowe.   

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl