Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

1

 

Marek Biesiada              09. 11. 2006              Konspekt lekcji historii w klasie III B

 

Temat: Światowy kryzys gospodarczy na świecie i jego przezwyciężenie

 

1.      Cele dydaktyczno-wychowawcze.

Po lekcji uczeń:

·         zna działalność Franklina Delano Roosevelta

·         rozumie pojęcia: inflacja, protekcjonizm, interwencjonizm, Nowy Ład

·         rozumie znaczenie daty początku kryzysu

·         wymienia zjawiska, które świadczą o sytuacji kryzysowej państwa

·         wymienia przyczyny wystąpienia kryzysu

·         objaśnia, na czym opierała się polityka Nowego Ładu

·         rozumie, że kryzys w USA wpłynął na załamanie się gospodarki europejskiej

·         uzasadnia, że światowy system finansowy w latach 20. opierał się na gospodarce USA

·         analizuje źródła statystyczne i na ich podstawie formułuje wnioski

·         wskazuje na związek między krachem na giełdzie nowojorskiej a zmianami, jakie wystąpiły w życiu codziennym

2.      Metody:

·         wykład

3.      Środki dydaktyczne:

·         podręcznik, rozdział Wzloty i upadki światowej gospodarki,

·         mapa Świat 1918-1939,

4.      Tok lekcji:

Czynności nauczyciela

Czynności uczniów

Uwagi

1

2

3

I. Czynności organizacyjno – porządkowe.

·      sprawdzenie listy obecności

·      zapisanie tematu lekcji do dziennika

 

 

II.       Rekapitulacja wtórna:

·         Jakie były przyczyny zamachu majowego?

·         Jaki był przebieg zamachu majowego?

·         Jak nazywany był obóz, który sprawował władzę w latach 1926-1939?

·         Czym charakteryzują się rządy autorytarne?

·         Jakie działania podjęli piłsudczycy w celu wprowadzenia rządów autorytarnych?

·         Jakie ugrupowania polityczne sprzeciwiały się polityce Piłsudskiego?

·         Co to był Centrolew?

·         Jakie były przyczyny aresztowania przywódców Centrolewu?

·         Kiedy uwięziono przywódców Centrolewu?

·         Jakie były następstwa procesu brzeskiego?

·         Jaki był główny cel obozu sanacji?

·         Dlaczego obóz sanacji dążył do zmiany konstytucji?

·         Jakie były zapisy Konstytucji kwietniowej?

·         Kiedy miała miejsce śmierć marszałka Józefa Piłsudskiego?

·         Jaki nastąpił podział władzy po śmierci marszałka Józefa Piłsudskiego?

Odpowiadają wyznaczeni uczniowie

 

III.    Realizacja nowych treści:

Temat: Światowy kryzys gospodarczy na świecie i jego przezwyciężenie

 

1. Sytuacja gospodarki na świecie po I wojnie światowej

·        Jaka była sytuacja gospodarcza na świecie po I wojnie światowej?

 

 

 

 

2. Plan Dawesa

·         Co to był plan Dawesa?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Krach na giełdzie nowojorskiej – 24 października 1929 r.

·         Jakie były przyczyny krachu na giełdzie w Nowym Jorku?

 

 

 

 

 

 

4. Konsekwencje krachu na giełdzie nowojorskiej

·         Jakie były konsekwencje wielkiego kryzysu gospodarczego?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Próby przezwyciężenia

·         Jak państwa europejskie próbowały przezwyciężać kryzys gospodarczy?

 

 

 

 

 

6. Polityka Nowego Ładu

·         Co to była Polityka Nowego Ładu”?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. Konsekwencje Polityki Nowego Ładu

·         Jakie były konsekwencje Polityka Nowego Ładu?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Konsekwencje Wielkiego Kryzysu Gospodarczego

·         Jakie były konsekwencje Wielkiego Kryzysu Gospodarczego?

Uczniowie zapisują temat do zeszytu.

 

 

 

Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 82. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

1. Sytuacja gospodarki na świecie po I wojnie światowej

 

Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 82. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

2. Plan Dawesa

·         plan  opracowany przez Charlesa Dawesa, amerykańskiego ekonomisty, który przyznawał Niemcom kredyty na ożywienie gospodarki

 

Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 82-83. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

3. Krach na giełdzie nowojorskiej – 24 października 1929 r. („czarny czwartek”), Początek wielkiego kryzysu gospodarczego na świecie

 

Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 83. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

4. Konsekwencje krachu na giełdzie nowojorskiej

a) ekonomiczne

·         bankructwo firm, przedsiębiorstw, banków

·         spadek produkcji i inwestycji

·         spadek w handlu wewnętrznym we wszystkich krajach świata

·         ograniczenie i spadek w handlu międzynarodowym

b) społeczne

·         spadek dochodów ludności i spadek

·         wzrost liczby bezrobotnych i bezdomnych,

·         spadek demograficzny

·         głód

 

Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 83-84. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

5. Próby przezwyciężenia

·         polityka protekcjonalizmu

 

Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 84. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

6. Polityka Nowego Ładu – polityka zapoczątkowana w dniu 9 marca 1933 r. przez prezydenta USA Franklina Delano Roosevelta mająca za cel walkę z kryzysem oraz pobudzenie gospodarki poprzez następujące działania:

·         udzielanie kredytów bankom,

·         oddłużanie farmerów

·         finansowanie robot publicznych

 

Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 84. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

7. Konsekwencje Polityki Nowego Ładu

·         spadek liczby bezrobotnych

·         polityka interwencjonalizmu – rząd państwa bierze aktywny udział w życiu gospodarczym, poprzez finansowanie z budżetu państwa inwestycji publicznych, udzielanie pożyczek przedsiębiorstwom i bankom oraz emisję taniego pieniądza

 

 

Jeden z uczniów czyta tekst z podręcznika G. Wojciechowski, Historia III..., Poznań 2002, s. 84-85. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.

Uczniowie zapisują notatkę do zeszytu:

8. Konsekwencje Wielkiego Kryzysu Gospodarczego

·         podważanie zaufania części społeczeństwa do rządów parlamentarnych jako nieskutecznych i szukanie ratunku w systemach totalitarnych tj. faszyzm lub komunizm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyjaśnić pojęcia: inflacja, ...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl