Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
165. Model spolaryzowanego pluralizmu systemu medialnego:
· najmniejsze doświadczenie demokratyczne; najsłabiej wykształcone społeczeństwo obywatelskie i sfera publiczna
· duża różnorodność polityczna i wiele konfliktów o podłożu ideologicznym
· silna pozycja instytucji państwowych i partii politycznych w okresie transformacji ustrojowej
· zjawisko klientelizmu – tworzenie nieformalnych struktur grupowych zależności realizujących wspólne interesy
· prasa elitarna ukierunkowana politycznie
· najwyższy spośród trzech modeli pluralizm polityczny
· pluralizm zewnętrzny; dziennikarstwo polityczne zaangażowane, zorientowane na komentowanie wydarzeń
· parlamentarny lub rządowy model rządzenia rynkiem mediów elektronicznych
· instrumentalne wykorzystanie mediów przez instytucje polityczne i ekonomiczne
· niski stopień profesjonalizacji – instrumentalizacja zawodu dziennikarza – nieformalne związki elit politycznych i medialnych
· silna i znacząca rola państwa
· instytucje państwowe występują jako właściciel, regulator i podmiot finansujący media publiczne
· subsydia prasowe we Włoszech i Francji; okresy cenzury
166. Model demokratycznego korporacjonizmu mediów:
· Szwecja, Dania, Norwegia, Finlandia, Belgia, Niemcy, Austria, Holandia
· demokratyczny korporacjonizm → system społeczno – polityczny integrujący bardzo zróżnicowane ugrupowania polityczne i organizacje społeczne
· umiarkowany pluralizm – bardziej zróżnicowany niż w modelu liberalnym; system wielopartyjny; koalicje rządowe
· kraje wysokorozwinięte, bogate, zaawansowane technologicznie
· długa tradycja demokratyczna, rozwinięta sfera publiczna, aktywne społeczeństwo obywatelskie
· wysoki poziom profesjonalizacji
· silna rola państwa
· widoczna kontrola mediów przez instytucje państwowe
· ważna rola nadawców publicznych skutecznie rywalizujących z nadawcami prywatnymi
· autonomia i kultura zawodowa dziennikarzy przy znaczącym zaangażowaniu partii politycznych, różnych grup społecznych w proces zarządzania podmiotami i przedsiębiorstwami medialnymi
· dotacje dla wydawców prasy szczególnie rozbudowane w krajach skandynawskich
167. Model liberalny:
· najbliżej wzorca system medialny USA, Irlandii, Kanady
· umiarkowany liberalizm, większościowy system wyborczy, system dwupartyjny
· ekonomia + tradycja liberalna, mechanizmy rynkowe, dominacja własności prywatnej, niski poziom interwencjonizmu państwowego
· niski poziom paralelizmu politycznego
· neutralna i niezależna prasa komercyjna
· dziennikarstwo nastawione na przekaz informacji, a nie na komentarz
· wewnętrzny pluralizm mediów
· profesjonalny model zarządzania mediami publicznymi (np. autonomia brytyjskiej BBC i innych nadawców publicznych wobec instytucji państwowych)
· najsłabsza rola państwa
· generalnie funkcję kontrolną sprawują: wolny rynek, konkurencja, komercja
· silne i profesjonalne media publiczne
- lPluralizm mediów: l
ü wewnętrzny – każde z mediów stara się prezentować obiektywnie
ü zewnętrzny – media nie kryją swojej linii, określona opcja polityczna