Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

              "Podręcznik nawigacji lotniczej" - W. Wyrozumski

              Właściwości nawigowania statków powietrznych w różnych warunkach nawigacyjnej sytuacji lotu.

 

(str. 540 "Podręcznik nawigacji lotniczej" W. Wyrozumski.)

 

 

15. WŁAŚCIWOŚCI NAWIGOWANIA STATKÓW POWIETRZNYCH W RÓŻNYCH WARUNKACH NAWIGACYJNEJ SYTUACJI LOTU

 

Nawigowanie statków powietrznych w różnych warunkach na­wigacyjnej sytuacji lotu wykonuje się według ogólnych zasad omawianych w poprzednich rozdziałach, dostosowanych odpo­wiednio do specyfiki danej konkretnej nawigacyjnej sytuacji lotu.

 

15.1 NAWIGOWANIE NAD TERENEM Z DUŻĄ LICZBĄ MAŁYCH LUB PODOBNYCH OBIEKTÓW ORIENTACYJNYCH

Do terenu z dużą liczbą małych lub podobnych obiektów orien­tacyjnych zalicza się tereny z gęstą siecią dróg, licznymi nie wielkimi jeziorami, rzekami, osiedlami oraz z górami z niewy­raźnie zarysowanymi konturami.

Nad takim terenem trudno jest prowadzić orientację wzrokową, ze względu na trudność odróżniania małych i podobnych obiek­tów orientacyjnych.

Do prowadzenia orientacji wzrokowej nad takim terenem wy­korzystuje się najbardziej charakterystyczne obiekty lub dobrze wyróżniające się na ogólnym tle terenu, uwzględniając ich wza­jemne rozmieszczenie oraz pechy główne i dodatkowe. Prócz tego bierze się również pod uwagę wzajemne usytuowanie małych obiektów.

W celu szybszego i bezbłędnego rozpoznawania obiektów orientacyjnych wykorzystuje się mapę w dużej skali.

W celu ułatwienia określania pozycji statku na podstawie ob­serwacji terenu, zlicza się systematycznie drogę statku powietrz­nego oraz wykorzystuje inne dostępne urządzenia i metody na­wigowania.

 

15.2 NAWIGOWANIE NAD TERENEM POZBAWIONYM OBIEKT6W ORIENTACYJNYCH

Terenem bez obiektów orientacyjnych nazywa się teren z jed­nostajnym tłem, takim jak tajga, step, pustynia, tundra, duże masywy leśne, a także rejony mało zbadane, dla których nie ma dokładnych map.

Ze względu na jednostajność terenu, powodowaną brakiem obiek­tów orientacyjnych lub ich bardzo małą ilością znacznie utrud­nione jest wyjście na punkt przeznaczenia (nakazany obiekt) oraz prowadzenie kontroli drogi i określanie nawigacyjnych ele­mentów latu (prędkości podróżnej, kąta znoszenia, rzeczywistego kąta drogi).

Podczas przygotowania do lotu załoga statku powietrznego po­winna:

- dokładnie przestudiować nawet najdrobniejsze cechy charak­terystyczne terenu w pasie trasy lotu, ułatwiające prowadzenie orientacji wzrokowej (np, nierówności terenu, pojedyncze bu­dowle, małe pojedyncze miejscowości, łożyska wyschniętych rzek i jezior, ochronne pasy leśne, dróżki), zwracając również uwagę na obiekty, które ewentualnie mogą być widoczne w zasięgu widoczności z wysokości lotu po trasie (np. wierzchołki gór, brzegi mórz, jeziora) i wykorzystane da prowadzenia orientacji ogólnej,

- dokładnie przestudiować rozmieszczenie, dane pracy i możli­wości wykorzystania naziemnych urządzeń radiotechnicznych i pomocy świetlnotechnicznych,

- w przypadku trasy powtarzalnej, przekonsultować z innymi załogami, które już wykonywały loty po danej trasie, warunki i możliwości prowadzenia orientacji w czasie lotu,

- szczegółowo przestudiować rejon lotniska lądowania, zwracając uwagę na wszystkie cechy ułatwiające wyjście na to lot­nisko,

- jeżeli punkt przeznaczenia jest trudno rozpoznawalny, wy­kreślić trasę lotu do tego punktu od bardziej charakterystycz­nego obiektu (PRN) położonego w pobliżu punktu przeznacze­nia.

Podczas lotu nad terenem pozbawionym obiektów orientacyj­nych należy dokładnie utrzymywać ustalone nawigacyjne ele­menty lotu, a w szczególności kurs lotu obliczony według wia­tru prognostycznego lub wiatru zmierzonego przez załogę w po­wietrzu.

Przy pomiarze prędkości podróżnej według czasu przelotu odcin­ka, należy zwracać uwagę, aby obiekty ograniczające odcinek były pewnie rozpoznane.

Jeżeli po upływie obliczonego czasu załoga nie wyjdzie na obiekt wykonania zadania lub na punkt docelowy, powinna zastosować przewidziany w nawigacyjnym planie lotu odpowiedni manewr poszukiwania, od wybranego w terenie obiektu, a gdy jest to niemożliwe, od zliczonej PS, i starać się odszukać nakazany obiekt.

Najczęściej stosowanym manewrem poszukiwania jest metoda spi­rali .prostokątnej, zwana również metodą kwadratu. Długość odcinków tego manewru zależy od zasięgu widoczności z danej wysokości lotu. Każdy z pierwszych dwóch prostopadłych odcinków ma długość a=1,75 d-2R, przy czym R jest promie­niem zakrętu, a d zasięgiem widoczności obiektów z danej wy­sokości lotu. Długość każdej kolejnej pary dalszych odcinków zwiększa się o wartość a.

W tym przypadku pas trasy będzie obserwowany z pokryciem 25°/o zasięgu widoczności z danej wysokości lotu.

Inną często stosowaną w tym celu metodą jest metoda tras rów­noległych. Opisane metody poszukiwania nakazanych punktów (obiektów) stosuje się także w lotach poszukwawczo-ratowniczych i lotach nad morzem.

Jeżeli po upływie 15-20 min obiekt nie zostanie odszukany, załoga jest obowiązana powrócić na lotnisko startu lub lądować na najbliższym lotnisku zapasowym.

 

15.3 NAWIGOWANIE NA MAŁYCH WYSOKOSCIACH

Nawigowanie na małych wysokościach charakteryzuje się:

1) utrudnioną orientacją wzrokową, ze względu na:

- małe pole obserwacji terenu ze statku powietrznego, unie­możliwiające obserwację odległych obiektów,

- dużą prędkość kątową przemieszczania się obiektów, skra­cającą czas ich rozpoznawania,

-obserwację obiektów w perspektywie pod dużymi kątami pionowymi, co znacznie zmienia wygląd rzeczywistych kształ­tów i rozmiarów obiektów,

2) zmniejszeniem zasięgu nawigacyjnych urządzeń radiotech­nicznych i łączności radiowej,

3) ograniczonymi możliwościami wykonywania pomiarów nawi­gacyjnych,

4) zmniejszeniem zasięgu, promienia i długotrwałości lotu, ze względu na zwiększone zużycie paliwa,

5) występowaniem zmiennych kierunków i prędkości wiatru,

6) dużymi błędami busol magnetycznych podczas lotów w rejo­nie anomalia magnetycznych,

7) trudnością podzielności uwagi, ze względu na konieczność jednoczesnego pilotowania statku powietrznego i stałego ob­serwowania przeszkód i obiektów w terenie.

Podczas przygotowania do lotu załoga statku powietrznego po­winna:

- wybierać trasę lotu (jeżeli nie jest określona w zadaniu) tak, aby przebiegała przez łatwo rozpoznawalne obiekty; obiektami takimi mogą być obiekty powierzchniowe lub ich poszczególne elementy, punkty przecięcia się charakterystycznych obiektów liniowych itp.,

- w przypadku wykonywania lotu do punktu trudno rozpozna­walnego, wykreślić odcinek trasy dolotu do tego punktu od cha­rakterystycznego obiektu położonego w jego pobliżu,

- wybierać kontrolne obiekty oddalone od siebie nie więcej niż 50-70 km,

- szczegółowo przestudiować rzeźbę terenu, zwracając szczegól­ną uwagę na położenie głównych wzniesień i przeszkód lotni­czych,

- przewidzieć wykorzystanie do kontroli drogi wysokich prze­szkód terenowych, np. masztów radiowych i telewizyjnych, wież triangulacyjnych, kominów,

- utrwalić sobie w pamięci cechy charakterystycznych obiek­tów orientacyjnych znajdujących się na trasie lotu i w jej po­bliżu i ich wzajemne rozmieszczenie w takim stopniu, aby podczas lotu można było je rozpoznawać bez posługiwania się mapą; za­pamiętać liniowe obiekty orientacyjne ograniczające pas trasy lotu w kierunku i odległości,

- określić, jakie urządzenia radiotechniczne i na jakich odcin­kach trasy mogą być wykorzystane dookreślania linii pozycyj­nych i ustalania pozycji statku powietrznego,

- ustalić minimalne (bezpieczne) wysokości latu, z uwzględnie­niem rzeźby terenu i przeszkód w terenie oraz prądów pionowych powietrza,

- ustalić sposoby wznawiania orientacji geograficznej na po­szczególnych odcinkach trasy,

- wykonywać, gdy jest to tylko możliwe, obliczenie lotu z u­względnieniem wpływu wiatru.

Odejście na nakazaną linię drogi wykonuje się z kursem obli­czonym według znanego wiatru. Kurs dobiera się i poprawia według liniowego obiektu połażonego na NLD lub przebiegają­cego wzdłuż trasy lotu, linii obiektów orientacyjnych, bocznego odchylenia przy kontrolnym obiekcie lub obiekcie liniowym prze­biegającym w poprzek trasy lotu.

Podczas lotu na małej wysokości szczególnego znaczenia dla kon­troli nabiera zliczanie drogi (w pamięci lub za pomocą przyrzą­dów) i orientacja wzrokowa.

Do kontroli drogi wykorzystuje się również, w miarę możliwości urządzenia radiotechniczne.

Jeżeli nie można ustalić pozycji statku powietrznego przy kon­trolnym obiekcie, to należy wykonywać lot do charakterystycz­nego obiektu liniowego lub powierzchniowego i według niego ustalić pozycję statku powietrznego, a następnie wprowadzić poprawkę do kursu i obliczyć czas przybycia do następnego pod­stawowego punktu trasy.

W celu lepszej obserwacji terenu w czasie zakrętu, wzrok na leży kierować w stronę wewnętrzną zakrętu pod kątem 10-40° ad osi podłużnej statku powietrznego.

Kierunek i prędkość wiatru można w przybliżeniu oceniać według przemieszczania się dymu, pyłu, fal (na wodzie), pochylenia drzew lub zasiewów itp.

Prędkość podróżną określa się według czasu przelotu odcinka między dwoma pewnie rozpoznanymi obiektami.

Szczególną uwagę należy zwrócić na dokładne utrzymywanie kursu lotu i prawidłową podzielność uwagi na pilotowanie statku, obserwację wskazań przyrządów i obserwację terenu.

Nie należy wykonywać lotu poniżej ustalonej minimalnej (bez­piecznej) wysokości lotu.

Kąt znoszenia można określać- według biegu ziemi (pozornego przemieszczania się drobnych szczegółów powierzchni ziemi), przez porównanie kursu lotu z rzeczywistym kątem drogi oraz za pomocą nawigacyjnego wizjera pokładowego. Przy turbu­lencji powietrza pomiary kąta znoszenia są utrudnione, a przy silnej turbulencji - niemożliwe.

Na trudno rozpoznawalny obiekt przeznaczenia (punkt wyko­nania zadania) należy wychodzić od położonego w jego pobliżu charakterystycznego obiektu orientacyjnego, według kursu i cza­su lotu.

Przy wykorzystywaniu na małych wysokościach radionamiernika naziemnego należy uwzględniać fakt, że zasięg łączności na UHF na wysokości 300-600 m wynosi 50-70 km; zmniejsza się rów­nież znacznie zasięg radiolatarni.

 

...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl