Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

15-18 lat – KATECHEZA  OKOLICZNOŚCIOWA

DLA GRUPY PARAFIALNEJ

KS. JAROSŁAW DEPCZYŃSKI

 

TEMAT: ŚMIERĆ I SĄD,

CZYLI ZWAŻĄ CIĘ... BĘDZIESZ ZA LEKKI, CZY W SAM RAZ?

 

CEL KATECHEZY:

Dydaktyczny – Utrwalenie i poszerzenie wiadomości o śmierci, zmartwychwstaniu, sądzie, niebie, czyśćcu, piekle.

Wychowawczy – Chrześcijańskie przeżywanie Uroczystości Wszystkich Świętych

i Dnia Zadusznego.

 

CELE OPERACYJNE:

Wiedza – Uczeń wie, w co wierzy Kościół odnośnie spraw ostatecznych.

Umiejętności – Uczeń potrafi w Słowie Bożym i KKK odszukiwać treści eschatologiczne i ich moralne przesłanie.

Interioryzacja wartości – Uczeń angażuję się w duchową pomoc, członkom Kościoła przebywającym w czyśćcu; prosi o pomoc Świętych; troszczy się o swoją wieczność.

 

 

METODY I ŚRODKI:

Kartki z krzyżówką, kredki; arkusz szarego papieru, flamastry; Biblia; egzemplarze Nowego Testamentu dla każdego uczestnika; kartki  z wybranymi tekstami z KKK.

 

Metoda „krzyżówka kodowania”; rewizja życia – widzieć, osądzić, działać.

 

PRZEBIEG:

Wprowadzenie

Modlitwa śpiewem piosenki do Ducha Świętego:

 

Przyjdź Duchu Święty (słysz wołanie)Przyjdź Duchu Święty (słysz wołanie)

Przyjdź Duchu Święty (słysz wzywamy Cię)

Przyjdź Duchu Święty (słysz wołanie)

Słysz wołanie - słysz wzywamy Cię.

Przyjdź obdarz nas (zbuduj Kościół swój)

Przyjdź z prawdą swą (oddaj Panu cześć)

Przyjdź prowadź nas (drogę wskaż)

Przyjdź z nami bądź !

 

Metoda: krzyżówka kodowana

Rozdaje każdemu uczestnikowi kartkę z polami, w których są ukryte wyrazy

o podobnej tematyce: ŚMIERĆ, SĄD, NIEBO, PIEKŁO, CZYŚCIEC, ESCHATOLIGIA, ŚWIĘCI. Do tego kredki o jasnych kolorach, uczniowie zakreślają po 7 wyrazów. Są one zapowiedzią tematu.

 

WIDZEĆ:

Zbliża się Uroczystość Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny – Wspomnienie wiernych zmarłych..

Jak świat widzi takie sprawy?

(istnieją ludzie, którzy wierzą w życie wieczne, niebo, piekło, czyściec, sąd; oraz tacy którzy uznają tylko życie ziemskie; często słychać o reinkarnacji, innym wcieleniu; są tacy, którzy świętują Hallowe’ en)

 

OSĄDZIĆ

Wywieszam arkusz szarego papieru, gdzie będziemy zapisywać notatki – dla nas

1.    Śmierć i zmartwychwstanie

- Czy śmierć to powód do dyskoteki, zabawy?

Jak Jezus zachowywał się w obliczu śmierci?

(wskrzesił martwą dziewczynkę, syna wdowy, Łazarza; płakał nad śmiercią Łazarza)

Jeżeli doświadczyliście śmierci kogoś bliskiego, to dobrze rozumiecie, że nie ma się z czego śmiać. Patrzymy na martwe ciało, widzimy jak niszczeje. Śmierć jest złem. Nie pochodzi od Boga. On stworzył nas do życia duszy i ciała. To grzech pierworodny sprowadza na ludzi śmierć.

Hallowe’ en ma korzenie pogańskie i satanistyczne; dekorując domu grobami, wisielcami, trupami itp. szerzy się kulturę śmierci.

Jezus zmartwychwstając, niesie nam zbawienie od śmierci, obiecuje również zmartwychwstanie ciała.

 

Słyszymy opinii: wierzę, że dusza żyje po śmierci ciała, ale wątpię w ciała zmartwychwstanie.

Co mówi Bóg o zmartwychwstaniu?

W Księdze proroka Daniela czytamy:

 

(Podaję wcześniej zaznaczony w Biblii, tekst do przeczytania, jednej osobie)

 

W owych czasach wystąpi
Michał, wielki książę,
który jest opiekunem dzieci twojego narodu.
Wtedy nastąpi okres ucisku,
jakiego nie było, odkąd narody powstały,
aż do chwili obecnej.
W tym czasie naród twój dostąpi zbawienia:
ci wszyscy, którzy zapisani są w księdze.
Wielu zaś, co posnęli
w prochu ziemi, zbudzi się:
jedni do wiecznego życia,
drudzy ku hańbie, ku wiecznej odrazie.
Mądrzy będą świecić
jak blask sklepienia,
a ci, którzy nauczyli wielu sprawiedliwości,
jak gwiazdy przez wieki i na zawsze. (Dn 12,1-3)

 

     Jakie jest zadanie dla nas? (zapis na szarym papierze – troszczyć się

o mądrość; uczyć sprawiedliwości)

 

Poszukajcie słów Jezusa wypowiedzianych w synagodze w Kafarnaum

Szukamy w w Ewangelii Św. Jana, rozdział 6, werset 54

Kto spożywa moje Ciało i pije moją Krew,

ma życie wieczne, a Ja go wskrzeszę w dniu ostatecznym.(J 6,54)

 

     Jakie jest zadanie dla nas? (zapis na szarym papierze – przyjmować Komunię Świętą)

 

Poszukajcie nauczania św. Pawła; Pierwszy List do Koryntian , rozdział 15; wersety 12-14 i 20

Dlaczego twierdzą niektórzy spośród was, że nie ma zmartwychwstania? Jeśli nie ma zmartwychwstania, to i Chrystus nie zmartwychwstał. A jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara... Tymczasem jednak Chrystus zmartwychwstał jako pierwszy spośród tych, co pomarli (1 Kor 15,12-14. 20).

 

     Jakie jest zadanie dla nas? (zapis na szarym papierze – wierzyć

w zmartwychwstanie Jezusa i nasze)

 

Taką tematykę znajdziecie w Katechizmie Kościoła Katolickiego 988 – 1004

- Jak rozwijała się wiara w zmartwychwstanie?

Jak zmartwychwstaną zmarli?

Co to znaczy zmartwychwstać?

Kto zmartwychwstanie?

W jaki sposób?

Kiedy? Zapraszam do sięgania do tych treści, także tematu śmierci KKK 1006-1009

 

2.    Jedno życie

Czy wiarę w reinkarnację można pogodzić z chrześcijaństwem? (wypowiedzi uczestników spotkania)

Jezus nie głosił nigdy reinkarnacji. Gdyby tak była prawda o życiu po śmierci, na pewno by ją ogłosił. On zawsze wzywał do odpowiedzialności za swoje postępowanie. W przypowieści o bogaczu i Łazarzu, uczył, że Łazarz po śmierci cieszy się nagrodą, a bogacz ponosi karę; - nie uczy, że bogacz się wcieli

w biedaka, a biedak w bogacza.

 

Proszę otworzyć List do Hebrajczyków, rozdział 9, werset 27:

A jak postanowione ludziom raz umrzeć, a potem sąd, (Hbr9,27)

 

Ten tekst nie budzi, żadnych wątpliwości.

Ile razy człowiek żyje?

Co czeka nas po śmierci?

 

3. Sąd Boży, niebo, czyściec, piekło

 

Rozdaję uczestnikom teksty z KKK,  ( w grupie jest 3 osoby)

-         mają przeczytać tekst

-         to co bardzo ważne podkreślić

-         to co bardzo się im podoba – dorysować serduszko

-         to co budzi wątpliwości lub jest niezrozumiałe  - dorysować pytajnik

Przy relacjonowaniu pracy uwzględniam wyżej wymienione tematy.

 

GRUPA I

 

I. Sąd szczegółowy

1021 Śmierć kończy życie człowieka jako czas otwarty na przyjęcie lub odrzucenie łaski Bożej ukazanej w Chrystusie . Nowy Testament mówi o sądzie przede wszystkim w perspektywie ostatecznego spotkania z Chrystusem w Jego drugim przyjściu, ale także wielokrotnie potwierdza, że zaraz po śmierci każdego nastąpi zapłata stosownie do jego czynów i wiary. Przypowieść o ubogim Łazarzu i słowa Chrystusa wypowiedziane na krzyżu do dobrego łotra , a także inne teksty Nowego Testamentu mówią o ostatecznym przeznaczeniu duszy  , które może być odmienne dla różnych ludzi.

1022 Każdy człowiek w swojej nieśmiertelnej duszy otrzymuje zaraz po śmierci wieczną zapłatę na sądzie szczegółowym, który polega na odniesieniu jego życia do Chrystusa i albo dokonuje się przez oczyszczenie , albo otwiera bezpośrednio wejście do szczęścia nieba , albo stanowi bezpośrednio potępienie na wieki

Pod wieczór naszego życia będziemy sądzeni z miłości .

 

V. Sąd Ostateczny

1038 Zmartwychwstanie wszystkich zmarłych, "sprawiedliwych i niesprawiedliwych" (Dz 24, 15), poprzedzi Sąd Ostateczny. Będzie to "godzina, w której wszyscy, którzy spoczywają w grobach, usłyszą głos Jego: a ci, którzy pełnili dobre czyny, pójdą na zmartwychwstanie życia; ci, którzy pełnili złe czyny - na zmartwychwstanie potępienia" (J 5, 28-29). Wówczas Chrystus "przyjdzie w swej chwale i wszyscy aniołowie z Nim... Zgromadzą się przed Nim wszystkie narody, a On oddzieli jednych ludzi od drugich, jak pasterz oddziela owce od kozłów. Owce postawi po prawej, a kozły po swojej lewej stronie... I pójdą ci na mękę wieczną, sprawiedliwi zaś do życia wiecznego" (Mt 25, 31. 32. 46).

1039 W obliczu Chrystusa, który jest prawdą, zostanie ostatecznie ujawniona prawda o relacji każdego człowieka z Bogiem . Sąd Ostateczny ujawni to, co każdy uczynił dobrego, i to, czego zaniechał w czasie swego ziemskiego życia, łącznie

z wszystkimi tego konsekwencjami:

Wszelkie zło, które uczynili niegodziwi, zostało zanotowane, a oni tego nie wiedzą. W tym dniu, w którym "Bóg nasz przybędzie" (Ps 50, 3)... powie do nich: "Najmniejszych i potrzebujących umieściłem dla was na ziemi. Ja, jako Głowa - powie - zasiadłem na niebiosach po prawicy Ojca, ale moje członki trudziły się na ziemi, moje członki cierpiały na ziemi niedostatek. Gdybyście dawali moim członkom, doszłoby to do Głowy. Wiedzcie, że gdy moich najmniejszych

i potrzebujących umieściłem dla was na ziemi, ustanowiłem ich waszymi posłańcami, którzy wasze uczynki zaniosą do mojego skarbca. Nic nie złożyliście

w ich ręce

i dlatego u mnie nic nie posiadacie" .

1040 Sąd Ostateczny nastąpi podczas chwalebnego powrotu Chrystusa. Jedynie Ojciec zna dzień i godzinę sądu. Tylko On decyduje o jego nadejściu. Przez swego Syna Jezusa Chrystusa wypowie On wówczas swoje ostateczne słowo o całej historii. Poznamy ostateczne znaczenie dzieła stworzenia i ekonomii zbawienia oraz zrozumiemy przedziwne drogi, którymi Jego Opatrzność prowadziła wszystko do ostatecznego celu. Sąd Ostateczny objawi, że sprawiedliwość Boga triumfuje nad wszystkimi niesprawiedliwościami popełnionymi przez stworzenia i że Jego miłość jest silniejsza od śmierci .

1041 Prawda o Sądzie Ostatecznym wzywa do nawrócenia, podczas gdy Bóg daje jeszcze ludziom "czas pomyślny, dzień zbawienia" (2 Kor 6, 2). Pobudza świętą bojaźń Bożą. Angażuje na rzecz sprawiedliwości Królestwa Bożego. Zapowiada "błogosławioną nadzieję" (Tt 2, 13) powrotu Pana, który "przyjdzie, aby być uwielbionym w świętych swoich i okazać się godnym podziwu dla wszystkich, którzy uwierzyli" (2 Tes 1,10).

 

GRUPA II

 

II. Niebo

1023 Ci, którzy umierają w łasce i przyjaźni z Bogiem oraz są doskonale oczyszczeni, żyją na zawsze z Chrystusem. Są na zawsze podobni do Boga, ponieważ widzą Go "takim, jakim jest" (1 J 3, 2), twarzą w twarz :

Powagą apostolską orzekamy, że według powszechnego rozporządzenia Bożego dusze wszystkich świętych... i innych wiernych zmarłych po przyjęciu chrztu świętego, jeśli w chwili śmierci nie miały nic do odpokutowania... albo jeśliby wówczas miały w sobie coś do oczyszczenia, lecz doznały oczyszczenia po śmierci... jeszcze przed odzyskaniem swoich ciał i przed Sądem Ostatecznym, od chwili Wniebowstąpienia Zbawiciela, naszego Pana Jezusa Chrystusa, były, są

i będą w niebie, w Królestwie i w raju niebieskim z Chrystusem, dołączone do wspólnoty aniołów i świętych. Po męce i śmierci Pana Jezusa Chrystusa oglądały

i oglądają Istotę Bożą widzeniem intuicyjnym, a także twarzą w twarz, bez pośrednictwa żadnego stworzenia .

1024 To doskonałe życie z Trójcą Świętą, ta komunia życia i miłości z Nią,

z Dziewicą Maryją, aniołami i wszystkimi świętymi, jest nazywane "niebem". Niebo jest celem ostatecznym i spełnieniem najgłębszych dążeń człowieka, stanem najwyższego i ostatecznego szczęścia.

1025 Żyć w niebie oznacza "być z Chrystusem" . Wybrani żyją "w Nim", ale zachowują i - co więcej - odnajdują tam swoją prawdziwą tożsamość, swoje własne imię  :

Żyć, to być z Chrystusem; tam gdzie jest Chrystus, tam jest życie i Królestwo .

1026 Jezus "otworzył" nam niebo przez swoją Śmierć i swoje Zmartwychwstanie. Życie błogosławionych polega na posiadaniu w pełni owoców odkupienia dokonanego przez Chrystusa, który włącza do swej niebieskiej chwały tych, którzy uwierzyli w Niego i pozostali wierni Jego woli. Niebo jest szczęśliwą wspólnotą tych wszystkich, którzy są doskonale zjednoczeni z Chrystusem.

1027 Tajemnica szczęśliwej komunii z Bogiem i tymi wszystkimi, którzy są

w Chrystusie, przekracza wszelkie możliwości naszego zrozumienia i wyobrażenia. Pismo święte mówi o niej w obrazach: życie, światło, pokój, uczta weselna, wino królestwa, dom Ojca, niebieskie Jeruzalem, raj: "To, czego ani oko nie widziało, ani ucho nie słyszało, ani serce człowieka nie zdołało pojąć, jak wielkie rzeczy przygotował Bóg tym, którzy Go miłują" (1 Kor 2, 9).

1028 Z powodu swej transcendencji Bóg nie może być widziany takim, jaki jest, dopóki On sam nie ukaże swojej tajemnicy dla bezpośredniej kontemplacji ze strony człowieka i nie uzdolni go do niej. Kontemplacja Boga w chwale niebieskiej jest nazywana przez Kościół "wizją uszczęśliwiającą":

To będzie twoją chwałą i szczęściem: być dopuszczonym do widzenia Boga, mieć zaszczyt uczestniczenia w radościach zbawienia i wiekuistej światłości

w towarzystwie Chrystusa Pana, twego Boga... Cieszyć się w Królestwie niebieskim razem ze sprawiedliwymi i przyjaciółmi Boga radością osiągniętej nieśmiertelności .

1029 Święci w chwale nieba nadal wypełniają z radością wolę Bożą w odniesieniu do innych ludzi i do całego stworzenia. Już królują z Chrystusem; z Nim "będą królować na wieki wieków" (Ap 22, 5) .

 

GRUPA III

 

III. Końcowe oczyszczenie, czyli czyściec

1030 Ci, którzy umierają w łasce i przyjaźni z Bogiem, ale nie są jeszcze całkowicie oczyszczeni, chociaż są już pewni swego wiecznego zbawienia, przechodzą po śmierci oczyszczenie, by uzyskać świętość konieczną do wejścia do radości nieba.

1031 To końcowe oczyszczenie wybranych, które jest czymś całkowicie innym niż kara potępionych, Kościół nazywa czyśćcem. Naukę wiary dotyczącą czyśćca sformułował Kościół przede wszystkim na Soborze Florenckim i na Soborze Trydenckim . Tradycja Kościoła, opierając się na niektórych tekstach Pisma świętego , mówi o ogniu oczyszczającym:

Co do pewnych win lekkich trzeba wierzyć, że jeszcze przed sądem istnieje ogień oczyszczający, według słów Tego, który jest prawdą. Powiedział On, że jeśli ktoś wypowie bluźnierstwo przeciw Duchowi Świętemu, nie zostanie mu to odpuszczone ani w tym życiu, ani w przyszłym (Mt 12, 32). Można z tego wnioskować, że niektóre winy mogą być odpuszczone w tym życiu, a niektóre z nich w życiu przyszłym  .

1032 Nauczanie to opiera się także na praktyce modlitwy za zmarłych, której mówi już Pismo święte: "Dlatego właśnie (Juda Machabeusz) sprawił, że złożono ofiarę przebłagalną za zabitych, aby zostali uwolnieni od grzechu" (2 Mch 12, 45). Kościół od początku czcił pamięć zmarłych i ofiarował im pomoce, a w szczególności Ofiarę eucharystyczną , by po oczyszczeniu mogli dojść do uszczęśliwiającej wizji Boga. Kościół zaleca także jałmużnę, odpusty i dzieła pokutne za zmarłych:

Nieśmy im pomoc i pamiętajmy o nich. Jeśli synowie Hioba zostali oczyszczeni przez ofiarę ich ojca, dlaczego mielibyśmy wątpić, że nasze ofiary za zmarłych przynoszą im jakąś pociechę? Nie wahajmy się nieść pomocy tym, którzy odeszli,

i ofiarujmy za nich nasze modlitwy .

GRUPA IV

IV. Piekło

1033 Nie możemy być zjednoczeni z Bogiem, jeśli nie wybieramy w sposób dobrowolny Jego miłości. Nie możemy jednak kochać Boga, jeśli grzeszymy ciężko przeciw Niemu, przeciw naszemu bliźniemu lub przeciw nam samym: "Kto... nie miłuje, trwa w śmierci. Każdy, kto nienawidzi swego brata, jest zabójcą, a wiecie, że żaden zabójca nie nosi w sobie życia wiecznego" (1 J 3, 14 c-15). Nasz Pan ostrzega nas, że zostaniemy od Niego oddzieleni, jeśli nie wyjdziemy naprzeciw ważnym potrzebom ubogich i maluczkich, którzy są Jego braćmi . Umrzeć

w grzechu śmiertelnym, nie żałując za niego i nie przyjmując miłosiernej miłości Boga, oznacza pozostać z wolnego wyboru na zawsze oddzielonym od Niego. Ten stan ostatecznego samowykluczenia z jedności z Bogiem i świętymi określa się słowem "piekło".

1034 Jezus często mówi o "gehennie ognia nieugaszonego" , przeznaczonej dla tych, którzy do końca swego życia odrzucają wiarę i nawrócenie; mogą oni zatracić w niej zarazem ciało i duszę . Jezus zapowiada z surowością, że "pośle aniołów swoich: ci zbiorą z Jego Królestwa wszystkie zgorszenia i tych, którzy dopuszczają się nieprawości, i wrzucą ich w piec rozpalony" (Mt 13 41-42). On sam wypowie słowa potępienia: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny!" (Mt 25, 41).

1035 Nauczanie Kościoła stwierdza istnienie piekła i jego wieczność. Dusze tych, którzy umierają w stanie grzechu śmiertelnego, bezpośrednio po śmierci idą do piekła, gdzie cierpią męki, "ogień wieczny" . Zasadnicza kara piekła polega na wiecznym oddzieleniu od Boga; wyłącznie w Bogu człowiek może mieć życie

i szczęście, dla których został stworzony i których pragnie.

1036 Stwierdzenia Pisma świętego i nauczanie Kościoła na temat piekła są wezwaniem do odpowiedzialności, z jaką człowiek powinien wykorzystywać swoją wolność ze względu na swoje wieczne przeznaczenie. Stanowią one równocześnie naglące wezwanie do nawrócenia: "Wchodźcie przez ciasną bramę! Bo szeroka jest brama i przestronna ta droga, która prowadzi do zguby, a wielu jest takich, którzy przez nią wchodzą. Jakże ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do życia, a mało jest takich, którzy ją znajdują!" (Mt 7,13-14):

Ponieważ nie znamy dnia ani godziny, musimy w myśl upomnienia Pańskiego czuwać ustawicznie, abyśmy zakończywszy jeden jedyny bieg naszego ziemskiego żywota, zasłużyli wejść razem z Panem na gody weselne i być zaliczeni do błogosławionych i aby nie kazano nam, jak sługom złym i leniwym, pójść w ogień wieczny, w ciemności zewnętrzne, gdzie "będzie płacz i zgrzytanie zębów" .

1037 Bóg nie przeznacza nikogo do piekła ; dokonuje się to przez dobrowolne odwrócenie się od Boga (grzech śmiertelny) i trwanie w nim aż do końca życia.

W liturgii eucharystycznej i w codziennych modlitwach swoich wiernych Kościół błaga o miłosierdzie Boga, który nie chce "niektórych zgubić, ale wszystkich doprowadzić do nawrócenia" (2 P 3, 9):

Boże, przyjmij łaskawie tę ofiarę od nas, sług Twoich, i całego ludu Twego. Napełnij nasze życie swoim pokojem, zachowaj nas od wiecznego potępienia i dołącz do grona swoich wybranych .

 

 

DZIAŁAĆ

 

Każdy z uczestników, w dowolnym miejscu arkusza papieru dopisuje własne pomysły – Co robić? Jakie zadania daje nam Bóg? (Odnośnie tekstów z KKK)

 

Omówienie treści zapisów, ewentualne uzupełnienie.

 

Postawienie pytania do autorefleksji - ŚMIERĆ I SĄD,

CZYLI ZWAŻĄ CIĘ... BĘDZIESZ ZA LEKKI, CZY W SAM RAZ?

 

 

Propozycja by, w najbliższym czasie, przy codziennej lekturze Pisma Świętego, uwzględnić Ewangelię św. Mateusza, rozdziały 24 i 25 (Początek boleści, Prześladowanie uczniów, Znaki zapowiadające zburzenie Jerozolimy, Przyjście Chrystusa, Przykład z drzewa figowego, Nieznany czas przyjścia, Potrzeba czujności, Przypowieść o słudze wiernym i niewiernym, Przypowieść o talentach, Sąd Ostateczny )

 

 

 

Modlitwa

Stoimy w kręgu, przy zapalonej świecy (symbolu Chrystusa), prosimy o pomoc ulubionych Świętych, każdy wypowiada się kiedy pragnie, kto nie chce, nie wypowiada wezwań.

Przykład modlitwy:

- Św. Franciszku...

MÓDL SIĘ ZA NAMI (wszyscy)

- Św. Jadwigo...

- Św. Piotrze...

- Św. Pawle...

...itp.

 

 

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl