Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
15. Obciążenia obiektów budowlanych. Obciążenia ruchome mostów drogowych i kolejowych.
I./6. Rodzaje i wielkości obciążeń; ogólne warunki projektowania budowli ze względu na ich wytrzymałość, stateczność i trwałość.
Rodzaje obciążeń:
lObciążenia zasadnicze – działają na budowlę stale lub regularnie. Należą do nich: ciężar własny konstrukcji, spoczywających na niej części budowli, obciążenia użytkowe, obciążenie śniegiem i wiatrem, parcie ziemi i wody na mury fundamentów i ściany zbiorników.llObciążenia dodatkowe – działają na budowlę sporadycznie np. parcie wiatru, obciążenia dynamiczne, wpływy działania podpór, skurcz betonu, siły wywołane zmianami temperatury.llObciążenia wyjątkowe – odnoszą się do przypadków katastrofalnych i awaryjnych np. trzęsienia ziemi, szkody górnicze, parcie wody w czasie powodzi.l
W obliczeniach rozpatruje się obciążenia w zależności od wywołujących je przyczyn:
a) Obciążenia od ciężaru własnego budowli ( ciężar własny konstrukcji nośnej oraz pozostałych elementów jak: wypełnienie, obudowa, podłogi itp.)
b) Obciążenia użytkowe ( ciężar i ruch ludzi, przedmiotów i maszyn )
c) Obciążenie śniegiem i wiatrem przyjmowane w zależności od strefy kraju, kształtu budowli wg obowiązujących norm i zarządzeń
W zależności od czasu trwania obciążenia dzieli się na:
a) Stałe ( ciężar własny i obciążenia użytkowe stałe np. parcie ziemi)
b) Zmienne ( śnieg, wiatr i większość obciążeń użytkowych )
W zależności od sposobu działania obciążeń rozróżniamy obciążenia:
a) Statyczne – charakteryzujące się powolnym przebiegiem zmian obciążenia od zera do wymaganej wartości przy niezmiennym położeniu
b) Dynamiczne – zmiana szybkości obciążenia jest gwałtowna
Przy obliczaniu konstrukcji należy również uwzględnić działanie obciążeń montażowych.
Rozróżnia się trzy klasy trwałości konstrukcji: I-powyżej 100 lat, II-od 50 do 100 lat, III-od 20 do 50 lat oraz budynki tymczasowe do 20 lat.
II. Wpływ temperatury
Zmiana temperatury w stosunku do temp. Montażu powoduje wydłużenie pręta w osi i/lub zginanie pręta momentami powstałymi na skutek gradientu temperatur
Siły wewnętrzne powstające pod wpływem tego rodzaju obciążenia można obliczyć za pomocą metody przemieszczeń, gdzie zadane przemieszczenie więzi wynosi a * t *l (a - wsp. rozszerzalności termicznej materiału, t – temperatura, l – długość pręta) lub metodą sił w której wpływ temperatury
uwzględnia się poprzez Dit
równomierne ogrzanie nierównomierne ogrzanie
h – wysokość przekroju.
III. WYMUSZONE PRZEMIESZCZENIE
Siły wewnętrzne, w układzie statycznie niewyznaczalnym, wynikłe z przemieszczenia podpór wylicza się za pomocą:
- metody przemieszczeń – przemieszczenie podpór f traktuje się jako obciążenie geometryczne, stanowi osiadanie podpór lub wymuszone przemieszczenie węzłów
- metody sił – przykładowy układ równań:
gdzie: - brak obciążeń zewnętrznych
6. OBCIĄŻENIA RUCHOME DROGOWYCH OBIEKTÓW MOSTOWYCH
wg. PN-85/S-10030
· obciążenia taborem samochodowym wg 6.3, przy projektowaniu elementów głównych,
· obciążenia taborem samochodowym wg 6.4, przy projektowaniu pomostów,
· obciążenia wyjątkowe, wg 6.5,
· obciążenia tramwajami, wg 6.6,
· obciążenia chodników, kładek, schodów i poręczy, wg 6.7, t
· obciążenia wywołane hamowaniem i przyspieszaniem pojazdów, wg 6.8,
· obciążenia siłami odśrodkowymi, wg 6.9,
· obciążenia wywołane uderzeniami pojazdów o elementy mostowe, wg 6.10.
Obiekty mostowe w ciągu dróg samochodowych należy projektować na jedną z klas obciążeń. O wyborze klasy obciążenia decyduje administracja, w gestii której znajduje się obiekt.
Tablica 3. Obciążenia taborem samochodowym K i q dla elementów głównych i pomostu (rys. 4 i 5)
Klasa
Mnożnik do
Obciążenie
Obciążenie
Nacisk na
obciążeń
klasy A
g
kN/m2
K
kN
os kN
A
1.00
4,00
800
200
B
0,75
3,00
600
150
C
0,50
2,00
400
100
D
0,40
1,60
320
80
E
0,30
1,20
240
60
Na jezdniach bezkrawężnikowych i jezdniach z barierami ochronnymi należy pozostawić wolne od obciążeń pasy przy poręczach lub barierach, o szerokości po 0,50 m.
· Należy wyłączyć od obciążenia q oraz od obciążeń pojedynczymi siłami K odcinki lub obszary w przekroju poprzecznym lub podłużnym, jeśli to jest niekorzystne dla obliczanej wielkości.
· Obciążenie K należy stosować ze współczynnikiem dynamicznym φ
φ = 1,35 - 0.005L <=1,325 Dla L >=70,0 m, φ = 1,00
Nie należy stosować współczynników dynamicznych do obciążeń podpór masywnych i funda...