Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

15. Obciążenia obiektów budowlanych. Obciążenia ruchome mostów drogowych i kolejowych.

 

 

I./6. Rodzaje i wielkości obciążeń; ogólne warunki projektowania budowli ze względu na ich wytrzymałość, stateczność i trwałość.

 

Rodzaje obciążeń:

lObciążenia zasadnicze – działają na budowlę stale lub regularnie. Należą do nich: ciężar własny konstrukcji, spoczywających na niej części budowli, obciążenia użytkowe, obciążenie śniegiem i wiatrem, parcie ziemi i wody na mury fundamentów i ściany zbiorników.llObciążenia dodatkowe – działają na budowlę sporadycznie np. parcie wiatru, obciążenia dynamiczne, wpływy działania podpór, skurcz betonu, siły wywołane zmianami temperatury.llObciążenia wyjątkowe – odnoszą się do przypadków katastrofalnych i awaryjnych np. trzęsienia ziemi, szkody górnicze, parcie wody w czasie powodzi.l

 

 

W obliczeniach rozpatruje się obciążenia w zależności od wywołujących je przyczyn:

a)      Obciążenia od ciężaru własnego budowli ( ciężar własny konstrukcji nośnej oraz pozostałych elementów jak: wypełnienie, obudowa, podłogi itp.)

b)     Obciążenia użytkowe ( ciężar i ruch ludzi, przedmiotów i maszyn )

c)      Obciążenie śniegiem i wiatrem przyjmowane w zależności od strefy kraju, kształtu budowli wg obowiązujących norm i zarządzeń

 

 

W zależności od czasu trwania obciążenia dzieli się na:

a)      Stałe ( ciężar własny i obciążenia użytkowe stałe np. parcie ziemi)

b)     Zmienne ( śnieg, wiatr i większość obciążeń użytkowych )

 

 

W zależności od sposobu działania obciążeń rozróżniamy obciążenia:

a)      Statyczne – charakteryzujące się powolnym przebiegiem zmian obciążenia od zera do wymaganej wartości przy niezmiennym położeniu

b)     Dynamiczne – zmiana szybkości obciążenia jest gwałtowna

 

Przy obliczaniu konstrukcji należy również uwzględnić działanie obciążeń montażowych.

 

              Rozróżnia się trzy klasy trwałości konstrukcji: I-powyżej 100 lat, II-od 50 do 100 lat, III-od 20 do 50 lat oraz budynki tymczasowe do 20 lat.

 

 

II. Wpływ temperatury

            Zmiana temperatury w stosunku do temp. Montażu powoduje wydłużenie pręta w osi i/lub zginanie pręta momentami powstałymi na skutek gradientu temperatur

Siły wewnętrzne powstające pod wpływem tego rodzaju obciążenia można obliczyć za pomocą metody przemieszczeń, gdzie zadane przemieszczenie więzi wynosi a * t *l  (a - wsp. rozszerzalności termicznej materiału, t – temperatura, l – długość pręta) lub metodą sił w której wpływ temperatury

  

 

 

uwzględnia się poprzez Dit

 





 

równomierne ogrzanie        nierównomierne ogrzanie

h – wysokość przekroju.

 

III. WYMUSZONE PRZEMIESZCZENIE

Siły wewnętrzne, w układzie statycznie niewyznaczalnym, wynikłe z przemieszczenia podpór wylicza się za pomocą:

-          metody przemieszczeń – przemieszczenie podpór f traktuje się jako obciążenie geometryczne, stanowi osiadanie podpór lub wymuszone przemieszczenie węzłów

-          metody sił – przykładowy układ równań:

          

      

     gdzie: - brak obciążeń zewnętrznych

 

 

 

6. OBCIĄŻENIA RUCHOME DROGOWYCH OBIEKTÓW MOSTOWYCH

wg. PN-85/S-10030

 

·         obciążenia taborem samochodowym wg 6.3, przy projektowaniu elementów głównych,

·         obciążenia taborem samochodowym wg 6.4, przy projektowaniu pomostów,

·         obciążenia wyjątkowe, wg 6.5,

·         obciążenia tramwajami, wg 6.6,

·         obciążenia chodników, kładek, schodów i poręczy, wg 6.7, t

·         obciążenia wywołane hamowaniem i przyspieszaniem pojazdów, wg 6.8,

·         obciążenia siłami odśrodkowymi, wg 6.9,

·         obciążenia wywołane uderzeniami pojazdów o elementy mostowe, wg 6.10.

 

Obiekty mostowe w ciągu dróg samochodowych należy projektować na jedną z klas obciążeń. O wyborze klasy obciążenia decyduje administracja, w gestii której znajduje się obiekt.

 

 

 

Tablica 3. Obciążenia taborem samochodowym  K i q dla elementów głównych i pomostu (rys. 4 i 5)

Klasa

 

Mnożnik do

 

Obciążenie

 

Obciążenie

 

Nacisk na

 

obciążeń

 

klasy A

 

g

kN/m2

 

K

kN

 

os kN

 

A

 

1.00

 

4,00

 

800

 

200

 

B

 

0,75

 

3,00

 

600

 

150

 

C

 

0,50

 

2,00

 

400

 

100

 

D

 

0,40

 

1,60

 

320

 

80

 

E

 

0,30

 

1,20

 

240

 

60

 

Na jezdniach bezkrawężnikowych i jezdniach z barierami ochronnymi należy pozostawić wolne od obciążeń pasy przy poręczach lub barierach, o szerokości po 0,50 m.

·         Należy wyłączyć od obciążenia q oraz od obciążeń pojedynczymi siłami K odcinki lub obszary w przekroju poprzecznym lub podłużnym, jeśli to jest niekorzystne dla obliczanej wielkości.

·         Obciążenie K należy stosować ze współczynnikiem dynamicznym φ

φ =  1,35 - 0.005L <=1,325                            Dla L >=70,0 m, φ = 1,00

Nie należy stosować współczynników dynamicznych do obciążeń podpór masywnych i funda...

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl