Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

METODY WYCHOWANIA

 

Wskazuje na pewien ogół kryteriów, zasad i reguł przyjętych po to by zrealizować określony cel.

 

Definicje metody:

1.       KOTARBIŃSKI – sposób zastosowany ze świadomością możliwości jego naśladowania w przypadkach takiego typu którego egzemplarz w dużym wypadku rozpatruje osoba działająca – określony sposób działania

2.       SŁOWNIK JĘZYKÓW OBCYCH – oznaczenie sposobu postępowania który jest stosowany świadomie i konsekwentnie

3.       NAUKI PEDAGOGICZNE – wykorzystywane jako oznaczenie sposobów działania, teoretyczna refleksja na stosowanie metod wychowania

 

Definicja metody wychowania:

1.       GÓRNIEWICZ – pewna droga w postępowaniu wychowawcy z wychowankiem, drogę utartą i dobrze znaną. Traktować ją można za systematycznie stosowany sposób współprzeżywania wychowawcy z wychowankiem w kontakcie pośrednim i bezpośrednim za pomocą wartości sztuki, nauki czy wytworów własnych wychowanka

2.       KONARZEWSKI – powtarzalne czynności zmierzające do celu (zazwyczaj cząstkowych). Metody są to schematy działania wychowawcy które bywają stosowane w celu osiągnięcia zamierzonych zmian w grupie klasowej

3.       PIOTROWIAK – jest to sprawdzony układ zabiegów polegających na inspirowaniu i inicjowaniu działań pomiędzy podmiotami wychowania oparty o społecznie akceptowane normy etyczno – moralne

 

Klasyfikacja metody wychowania wg Nowaka

·         Metody bezpośrednie – dotyczą one postępowania wychowawcy, reaguje on w sposób natychmiastowy i samodzielny na zachowanie wychowanka w danej sytuacji. Umożliwiają natychmiastowy efekt (np. metody nagradzania i karania)

·         Metody pośrednie – oddziaływania których źródłem nie jest wychowawca, posługuje się on grupą wychowawczą (zespołem) – on jest koordynatorem

·         Metody informacyjno – perswazyjne – źródłem jest słowo (ale może być nieskuteczny, może stać się moralizatorem)

·         Metody modelowania – naśladownictwo;

·         Metody stosujące dedukcję (rozumienie) oraz indukcję (doświadczenie) – wychowanek powinien zastanowić się nad swoim zachowaniem i skłonić go trzeba by zastanowił się jak coś poprawić

 

Ewaluacja – u wychowanka rozwija się samoocenę samokontrolę

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl