Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
METODY WYCHOWANIA
Wskazuje na pewien ogół kryteriów, zasad i reguł przyjętych po to by zrealizować określony cel.
Definicje metody:
1. KOTARBIŃSKI – sposób zastosowany ze świadomością możliwości jego naśladowania w przypadkach takiego typu którego egzemplarz w dużym wypadku rozpatruje osoba działająca – określony sposób działania
2. SŁOWNIK JĘZYKÓW OBCYCH – oznaczenie sposobu postępowania który jest stosowany świadomie i konsekwentnie
3. NAUKI PEDAGOGICZNE – wykorzystywane jako oznaczenie sposobów działania, teoretyczna refleksja na stosowanie metod wychowania
Definicja metody wychowania:
1. GÓRNIEWICZ – pewna droga w postępowaniu wychowawcy z wychowankiem, drogę utartą i dobrze znaną. Traktować ją można za systematycznie stosowany sposób współprzeżywania wychowawcy z wychowankiem w kontakcie pośrednim i bezpośrednim za pomocą wartości sztuki, nauki czy wytworów własnych wychowanka
2. KONARZEWSKI – powtarzalne czynności zmierzające do celu (zazwyczaj cząstkowych). Metody są to schematy działania wychowawcy które bywają stosowane w celu osiągnięcia zamierzonych zmian w grupie klasowej
3. PIOTROWIAK – jest to sprawdzony układ zabiegów polegających na inspirowaniu i inicjowaniu działań pomiędzy podmiotami wychowania oparty o społecznie akceptowane normy etyczno – moralne
Klasyfikacja metody wychowania wg Nowaka
· Metody bezpośrednie – dotyczą one postępowania wychowawcy, reaguje on w sposób natychmiastowy i samodzielny na zachowanie wychowanka w danej sytuacji. Umożliwiają natychmiastowy efekt (np. metody nagradzania i karania)
· Metody pośrednie – oddziaływania których źródłem nie jest wychowawca, posługuje się on grupą wychowawczą (zespołem) – on jest koordynatorem
· Metody informacyjno – perswazyjne – źródłem jest słowo (ale może być nieskuteczny, może stać się moralizatorem)
· Metody modelowania – naśladownictwo;
· Metody stosujące dedukcję (rozumienie) oraz indukcję (doświadczenie) – wychowanek powinien zastanowić się nad swoim zachowaniem i skłonić go trzeba by zastanowił się jak coś poprawić
Ewaluacja – u wychowanka rozwija się samoocenę samokontrolę