Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

15.             Elementy psychologiczne i autobiograficzne w twórczości lat międzywojennych i powojennych. (Dąbrowska, Kuncewiczowa, Tokarczuk)

 

-                    Maria Dąbrowska „Noce i dnie” (1931 – 1934)

-                                 kilkakrotnie przerabiana powieść rzeka

-                                 akcja rozpoczyna się w 1884 roku a kończy się na wybuchu I Wojny Światowej

-                                 cała historia została ukazana jako współczesna z perspektywy ludzi szarych

-                                 ilustruje proces deklasacji społeczeństwa ziemiańskiego

-                                 odradza się pierwiastek epicki (dialektyka trwania i przemijania)

-                                 tonacja epicka zostaje skomplikowana przez wielowątkowość, ruchliwość i niespodziewane zwroty akcji

-                                 jest to literacka autobiografia dzieciństwa (postać Agnieszki)

-                                 znajdują się też elementy powieści idei

-                                 zmiana dystansu epickiego świadczy o wrażliwości autorki na zmiany w poetyce

-                                 na pierwszy plan wysuwa się ogólnoludzka problematyka psychologiczna i związane z nią zagadnienia filozoficzne

-                                 przeciwstawienie postaw otwartej (Bogumił) oraz zamkniętej (Barbara)

-                                 ideałem wspólnoty jest miłość

-                                 praca to nie tylko wartości społeczne, ale także wartości moralne, metafizyczne; pozwala zespoić się ze swoim istnieniem

-                                 styl bogaty w odmiany mowy zależnej zmierza w kierunku potoczności

-                                 Dąbrowska nobilituje wartości w szarej, codziennej pracy i życiu bez zdarzeń

-                                 jej język jest bardzo komunikatywny

-                    Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” (1936 rok)

-                                 rodzaj przedśmiertnego obrachunku z własnych życiem i przywołują skojarzenia autobiograficznego filmu

-                                 bardzo znamienna perspektywa dla lat trzydziestych

-                                 Róża to postać barwna, władcza, kapryśna i budząca postrach w rodzinie

-                                 jest to bardzo sugestywny portret psychologiczny głównej bohaterki; psychoanalityczne studium wywołane końcem własnego życia (istotny jest zawód miłosny i niespełniona miłość)

-                    Olga Tokarczuk „E. E.” (1995 rok)

-                                 cały świat powieści zostaje podporządkowany zasadzie kreacji artystycznej (rozpoznawania natury człowieka, jego uzależnień od ciała i do myśli)

-                                 główną bohaterką jest dorastająca dziewczyna Elza Etzner uznawana za medium

-                                 zaczynają się dziać wokół niej dziwne, niepokojące rzeczy (widzi duchy zmarłych, jest wykorzystywana jako medium przez matkę)

-                                 istotną część powieści stanowią zapiski młodego lekarza, który analizuje przypadek E. E pod kątem czysto psychoanalitycznym (nawiązanie do psychoanalizy Freuda; wyraźne rozbicie na świadomość i pod świadomość)

-                                 zdolności opuszczają ją w momencie osiągnięcia dojrzałości płciowej

-                                 Tokarczuk pokazuje strach głównej bohaterki, to jak powoli wpisuje się w rolę medium i zaczyna się obawiać co się stanie, gdy utraci swoje zdolności

-                                 wcześniej niezauważana Elza teraz jest w centrum uwagi (potrzeba zainteresowania otoczenia sobą; swoistego rodzaju odwet za wcześniejszą obojętność)

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl