Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Korea – Okres Trzech Królestw:
• Goguryeo – dozwolone małżeństwa pomiędzy klasami, kobiety nie mogły być głowami
rodzin [jak i w Baekje]
• Baekje – kobiety mogły być regentami [jak i w Goguryeo] ; kary za niewierność
• Silla – współistnienie systemu matrylinearnego i patrylinearnego, trzy królowe na tronie[w
całym okresie], stosunkowo wysoki status kobiety w klasach niższych
• Małżeństwa aranżowane w warstwach wyższych, większa swoboda w warstwach niższych,
dozwolone kontakty towarzyskie damsko – męskie, Pozycja w małżeństwie zbliżona do
męża.
• Wpływ konfucjanizmu w królestwie Silla po zjednoczeniu:
• Przepisy dotyczące kobiet: trzy posłuszeństwa [posłuszeństwo wobec ojca przed
zamążpójściem, wobec męża po zamążpójściu, wobec najsarszego syna, gdy jego żona
umrze]
• Przeniesienie uroczystości ślubnych do domu pana młodego
• Obniżenie się roli kobiety w małżeństwie
• W królestwie Goryeo [935-1392] znaczną rolę odegrał buddyzm, jako siła wyrównująca
pozycję mężczyzn i kobiet
• Neokonfucjańska dynastia Joseon [1392-1910]
• Poważne ograniczenie roli kobiet
• Ograniczenie swobody poruszania się , udziału w rozrywkach towarzyskich
• Rozdział życia domowego kobiet i mężczyzn
• Wprowadzenie kodeksów prawnych wzorowanych na chińskich [Kyonguk taejon 1485 r.]
• Wprowadzenie chińskich warunków rozwodu
• Konfucjańskie poradniki dla kobiet np. Naehun 1475r., podkreślające podobne cechy jak
Ban Zhao
• Porównanie pozycji kobiety w królestwach Goryeo i Joseon
Goryeo [do 1392]
Joseon [1392-1910]
* Brały udziały w obrzędach ku czci przodków
* Wdowy i rozwódki mogły wychodzić za mąż
[nie mogły inicjować rozwodu]
* Niemal równy status przy dziedziczeniu
* Ograniczenie roli kobiet i wykluczenie z linii
nazwiska
* Zakaz powtórnego zamążpójścia pod karą
wykluczenia dzieci z egzaminów państwowych
* Status równy tylko teoretycznie
• Zaszłości prawne:
• Kodeks cywilny określa potomków jako zstępnych w linii męskiej
• Dzieci muszą nosić nazwisko ojca
• Rodzina musi mieć głową i musi nią być mężczyzna [może być niemowlak po śmierci ojca]
• Stygmatyzacja rozwodów i dzieci z rodzin porozwodowych
• W 1997 zniesiono zakaz małżeństw osób o tym samym nazwisku [obowiązywał 689 lat]
• JAPONIA
• Stosunkowo wysoka pozycja kobiety we wczesnym okresie dworskim [VI-VIII w.] i w
następnych
• Prawdopodobne zaszłości religijne: wysoka pozycja kobiet szamanek, potem kapłanek i
poetek
• Określona swoboda obyczajowa zarówno wśród warstw wyższych jak i wśród gminu
• Uwaga: relacje płci odtwarzane na podstawie kronik z VIII w.
• Kobiety w polityce:
• Łącznie 4 cesarzowe w okresie Asuka i 2 w okresie Nara [dwie o podwójnym okresie
panowania]
• Cesarzowa Gemmei [707-715] przeniosła stolicę do Nary [710]
• Cesarzowe rządzące 'w braku' odpowiedniego następcy w linii męskiej
• Cesarzowe regentki [np. Uno, cesarzowa Jitou 686-697, żona wielkiego cesarza Tenmu 673-
686]
• Cesarzowe w pełni samodzielne [Np. Cesarzowa Koken/Shotoku [749-758 i 764-770]]
• Znamiona równorzędności
• Możliwość rozwodu
• Możliwość poszukiwania partnera i utrzymywania związków nieformalnych
• Mity o 'ciążach dziewic'
• Święta typu orgiastycznego utagi/utage – o charakterze sezonowym – świadectwem
ograniczonej swobody seksualnej
• Wpływ chiński w okresie dworskim
• Organizacja władzy – centralizm cesarski
• Wpływ sztyki – 'oprawa liryczna'
• Brak gwałtownego obniżenia się roli kobiety [mógł mieć wpływ fakt 'przefiltrowania' nauk
chińskich przez buddyzm]
• W okresach następnych [Heian i Kamakura] następuje zwrot ku 'japońskości'
• Okres Heian [794-1185]
• Szczytowy okres kultury dworskiej
• Wysoka pozycja kobiety
• Sławne pisarki: pamiętniki dam dworu [Pamiętnik spod poduszki Sei Shonagon; Imitowane
w pisarstwie pamiętnikarskim mężczyzn]
• Tosa nikki autorstwa Ki no Tsurayuki
• Murasaki Shikibu [973- ok. 1014 lub 1025] i Genji Monogatari – wielki epos, klasyka
powieści japońskiej
• Tkaże pamiętniki i kolekcja 128 wierszy
• Żony samurajów
• Rola kobiety w obronie domu
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl