Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.

Wykład 15.11.11

 

Relacja między religią a zdrowiem psychicznym

 

-osoby cierpiące na zaburzenia psychiczne lgną do religii

-istnieje powiązanie między danym wyznaniem a zapadaniem na określone zaburzenia psych. Pod wpływem stresu

 

W społeczeństwie amerykańskim występuje mobilność religijna- zmiana religii.

Relacje między zdrowiem psych. a religia należy rozpatrywać w odniesieniu do konkretnych przypadków.

 

5 możliwości:

-religia może mieć czynnik patogenny- wpływa w sposób stresujący, wprost prowadzi do zaburzeń

- religia może mieć czynnik patoplastyczny- gdy staje się środkiem wyrazu dla dewiacyjnych form myslenia i zachowania

- religia może mieć czynnik stabilizujący- neutralizuje pewne zachowania

-może sprzyjać zaburzeniom psychicznym- stwarza mechanizmy ucieczkowe, gdy jednostka nie radzi sobie

-może mieć rolę terapeutyczną- w sytuacji kryzysu

 

poznawczy aspekt religii- religia nadaje sens cierpieniu i zaspakaja potrzebę nieśmiertelności

 

 

 

T: Pojęcie magii. Relacja między magią a religią. Pojęcie czaru.

 

              Nauka zachodnia z tradycji religijnej  przejęła dychotomiczny sposób myślenia o magii. W nauce do niedawna przeciwstawiano sobie magię i religię.

 

Edward Barnett Tylor:

 

Źródeł magii i religii szukał w błednym myśleniu. Według niego najstarsza religia to animizm (wiara w istnienie dusz i przypisywanie ich nie tylko ludziom).

Z faktu występowania marzeń sennych, halucynacji człowiek wywiódł przekonanie że istnieje  dusza.

              Magia- odrębna od religii dziedzina kultury. To my w pewien sposób kojarzymy wydarzenia. Mechanizmy tego kojarzenia brane są za element przyczynowo skutkowy.........

Religia ma rozwijać się ku formom coraz bardziej doskonałym a magia ma zaniknąć na rzecz nauki.

 

 

James George Frazer:

 

Uznał magie i religię za zjawiska charakterystyczne dla kolejnych etapów rozwoju świata. Magia jest starsza.

Magia opiera się na 2 zasadach myślowych:

1)                 pierwsze wytwarza podobne

2)                 rzeczy które są bliskie sobie po oddzieleniu dalej oddziałują na siebie

 

Magia opiera się na zasadzie powinowactwa (magia sympatyczna).

 

 

W związku z istnieniem tych 2 zasad Frazer wyróżnia 2 rodzaje magii:

1)                  

2)                 magia naśladowcza- opiera się na 1. zasadzie

W magii zakładana jest jednolitość, niezmienny ład. Magia z zasady jest nieskuteczna.

      2)

 

 

Źródłem religii jest wg Frazera uswiadomienie sobie nieskuteczności. U podstaw religii leży wizja świata rządzonego przez kaprysne bóstwa. Czlowiek nie może nimi manipulować. Pozostaje postawa blagalna.

 

Magię i religię ma zastąpić nauka.

 

 

 

Durkheim- francuska szkoła socjologiczna:

 

Wyobrażenia i rytuały łaczą wyznawców w jedna wspolnotę. Religia integruje społeczeństwo.

I religia i magia odnoszą się do sfery sacrum.

Różnica: wyobrażenia magiczne nie mają statusu wyobrażeń zbiorowych , utraciły go (magia kiedyś była religią ale stala się magią)

 

Religia jest tym co spoleczne a magia tym co prywatne.

 

 

Bronisław Malinowski:

 

Magia zrodzila się w sytuacji napięcia emocjonalnego, w obliczu niebezpieczeństwa. Taka reakcja jest utrwalona i przekazywana w postaci rytuału.

Magia może pełnić rolę integrującą, ale to jest głównie rola religii

 

Religia jest autoteliczna- jej obrzędy to cel sam w sobie

 

Magia jest instrumentalna i może być używana do czynienia zła, a religia nie.

Źródeł sposobu rozumienia magii jako manipulowania a religii jako prośby i dziekczynienia trzeba szukać w judaiźmie. Istnieje przepaść między Bogiem a człowiekiem. Człowiek jest zależny od Boga.

 

Biblijna dychotomię religii i magii rozwinęli protestanci. Zarzucili katolikom chęć zmanipulowania Boga.

 

Opozycja magii i religii przejęta przez ewolucjonistów.

 

Wszelkie rytuały mają scisle okresloną formę. W związku z tym występuje skłonność do przypisywania odpowiedniemu rytuałowi niezawodności.

 

Moss:

 

Relatywizacja pojęcia religii i magii.

Problematyczne podejście- w sytuacji kryzysu społeczeństwo może wracać do zarzuconych wierzeń i praktyk.

Malinowski:

 

Cele religii i magii konkretne i doraźne. Cele religii mają charakter duchowy, egzystencjalny, nieokreslony

 

W nauce funkcjonuja różne pojęcia magii. Dominowała tradycja przeciwstawiania sobie religii i magii. Teraz stara się je łączyć.

Podstawowy jest element Freuzerowski związany z wymuszeniem.

Wspólcześnie pojęcie magii trzeba rozumieć jako typologiczne, jako typy idealne.

 

Zaznaczają się 2 tendencje we współczesnej nauce:

 

–                      magia przeciwstawiana religii (rozumiane jako typy idealne, konstruując je można uwzglednić wiele cech)

np. W. Goodie- religię i magie łączy odniesienie do ponad naturalnych wierzeń

–                      uznawanie magii za część religii

 

 

 

–                      L.Levy- Bruh:

L.                  

2 typy umysłowości (przeciwstawne):

 

–                      ma charakter prelogiczny, charakterystyczny dla umysłowości prymitywnej

Wyobrażenia róznych rzeczy zlewaja się ze sobą, więc przedmioty nie są uznawane za coś odrębnego

–                      u ludzi cywilizowanych. Wytworem takiej mentalności jest nauka

 

 

 

Poglad o odmiennym typie umyslowosci wytwarzajacej magię- słabiej reprezentowany

Głównie- Claud L'evy- Strauss- uwazał, że umysł nioswojony funkcjonuje inaczej niż umysł naukowaca. Uznawał że modele wartości są na swój sposób skuteczne.

Specyfiką są transformacje metaforyczno- metonimiczne (To co faktycznie jest metaforą pewnej rzeczy jest w rzeczywistości jej metonimią).

 

 

Edmund Leach:

 

krok 1- dym jest metaforą deszczu ale w obrzędzie jest jego metonmią

krok 2- dym jest oznaką deszczu

krok 3- dym jest sygnałem deszczu

 

 

 

 

Czary

 

pojęcie wprowadził Evans- Pvitchard.

Witchcraft- czary

sorcery- czarnoksięstwo

 

wiara w czary- pewni ludzie na mocy wrodzonej zdolności mogą szkodzić innym. Wystarczy zla wola, nie ma specjalnych obrzędów.

 

Czarnoksięstwo- specjalne zabiegi magii złośliwej. Tu wystepuja specjalne obrzędy.

 

Same czary nie wymagają praktyk rytualnych ale odpowiedź na te czary już ich wymaga.

 

Czary odpowiedzialne za choroby i smierc (wg Azande). Stwierdzenie działania czarów budzi w azande nie strach ale złość. Zdemaskowaniu czarnoksieżnika służy cały system wyroczni.

 

Ważną rolę odgrywają czarownicy uzdrowiciele. Przeciwstawiają się czarnej magii.

 

Stwierdzenie że wiara w czary przyczynia się do utrzymania równowagi w spoleczenstwie.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl