Zgryźliwość kojarzy mi się z radością, która źle skończyła.
Konspekt lekcji matematyczno-przyrodniczej
w klasie IV
Temat: Skala, plan i mapa.
(realizacja tematu dwie godziny lekcyjne matematyka, przyroda)
Cel ogólny:
Utrwalenie wiadomości i umiejętności dotyczącego planu i skali.
Cele operacyjne:
1. Wyjaśnia pojęcie planu i skali
2. Oblicza długości odcinków w rzeczywistości
3. Oblicza pamięciowo i sposobem pisemnym iloczyn liczb naturalnych
4. Zamienia jednostki długości
5. Stosuje w praktyce skalę mianowaną i liniową
6. Rozpoznaje informacje i odczytuje symbole, które zawiera mapa i plan
7. Potrafi uzasadnić konieczność powstawania parków w mieście
8. Wskazuje punkty wysokościowe, wyjaśnia różnicę między wysokością bezwzględną a wysokością względną
Cele wychowawcze:
1. Umiejętność współpracy w grupach
2. Kształtowanie odpowiedzialności za wyniki pracy w grupach
3. Rozwijanie pomysłowości, inicjatywy i aktywnej postawy ucznia
4. Dbałość o porządek pracy i zapis
5. Kształtowanie umiejętności wykorzystania teorii w praktyce
Metody
Ćwiczenia - zastosowanie wiadomości do rozwiązywania zadań
Pogadanka - przypomnienie potrzebnych wiadomości
Gra dydaktyczna
Pokaz - prezentacja rozwiązań zadań
Dyskusja związana z pracą grupach
Formy
Praca w grupach jednolita i zróżnicowana, praca z całą klasą, praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne
Mapy, karty pracy grup, karty pracy uczniów, plansze, rzutnik pisma, komputer,
I Przebieg
Moment organizacyjny
· Powitanie
· Podanie celu i tematu lekcji
· Przedstawienie zasad oceniania uczniów
Rozpoczęcie
Uczniowie całej klasy rozwiązują krzyżówkę
1. Wynik dodawania
2. Składnik pokarmowy pełniący funkcje budulcowe.
3. Prostokąt, który ma wszystkie boki równej długości
4. Obraz widziany z góry np. klasy
5. Jeden z narządów wchodzący w skład układu wydalniczego człowieka
1
S
U
M
A
2
B
I
A
Ł
K
O
3
K
W
A
D
R
A
T
4
P
L
A
N
5
N
E
R
K
A
Hasło: SKALA – uczniowie wyjaśniają pojęcie
Tok lekcji
ZADANIE 1 (cała klasa)
Podane skale ułóż od skali najmniejszej do największej
1 : 600
1 : 1
1 : 4000
1 : 30
1 : 8
ZADANIE 2 .(praca w grupach)
(Uczniowie przypominają zasady pracy w grupie oraz zasady korzystania i posługiwania się mapą)
Zapoznajcie się z mapką ZIELONYCH PŁUC POLSKI (koperta nr 1) i wykonajcie polecenia zgodnie z instrukcją.
GR. I
Odszukaj na mapie zaznaczoną miejscowość – BIELSK PODLASKI. Oblicz, jaka jest rzeczywista odległość tej miejscowości od Białegostoku
GR. II
Odszukaj na mapie zaznaczoną miejscowość – SOKÓŁKĘ. Oblicz, jaka jest rzeczywista odległość tej miejscowości od Białegostoku
GR. III
Odszukaj na mapie zaznaczoną miejscowość – ŁOMŻĘ. Oblicz, jaka jest rzeczywista odległość tej miejscowości od Białegostoku
GR. IV
Odszukaj na mapie zaznaczoną miejscowość – AUGUSTÓW. Oblicz, jaka jest rzeczywista odległość tej miejscowości od Białegostoku
GR. V
Odszukaj na mapie zaznaczoną miejscowość – SUWAŁKI. Oblicz, jaka jest rzeczywista odległość tej miejscowości od Białegostoku
(Po zaprezentowaniu wyników uczniowie odpowiadają na pytania:
Do której miejscowości jest najbliżej a do której najdalej? Ile wynosi różnica w odległości między wskazanymi wielkościami?)
ZADANIE 3
(Uczniowie przypominają kiedy dwie proste są do siebie równoległe, a kiedy prostopadłe).
Zapoznajcie się z fragmentem planu miasta BIAŁYSTOK (koperta nr 2) i wykonaj polecenia zgodnie z instrukcją
GR. I
Ze wskazanego fragmentu planu miasta Białegostoku wypisz trzy pary ulic równoległych oraz trzy pary ulic prostopadłych
GR. II
Ze wskazanego fragmentu planu miasta Białegostoku wypisz trzy pary ulic równoległych oraz trzy pary ulic prostopadłych
GR. III
Ze wskazanego fragmentu planu miasta Białegostoku wypisz trzy pary ulic równoległych oraz trzy pary ulic prostopadłych
GR. IV
Ze wskazanego fragmentu planu miasta Białegostoku wypisz trzy pary ulic równoległych oraz trzy pary ulic prostopadłych
GR. V
Ze wskazanego fragmentu planu miasta Białegostoku wypisz trzy pary ulic równoległych oraz trzy pary ulic prostopadłych
(uczniowie prezentują wyniki pracy swojej grupy jednocześnie pokazując wybrane ulice na ekranie)
ZADANIE 4. (polecenia wspólne dla wszystkich grup)
(uczniowie podają, jakie są różnice między mapą topograficzną a planem miasta)
Zapoznajcie się z fragmentem mapy topograficznej najbliższej okolicy (koperta nr 3) i wykonaj polecenia zgodnie z instrukcją
...